Wegens gezinsverdubbeling op zoek naar xc90 young timer

Floris_D
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 03.07.2023 - 16:14

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op het forum. Ik heb niet al te veel verstand nog van Volvo (heb eerder een Saab 99 gereden) maar ben op zoek naar een 7 zitter ivm een verwachtte tweeling 😅

Ik ben vooral op zoek naar tips, waar ik op moet letten etc. Mijn budget is max €12.500,- en dacht aan max 180k op de teller. Zal er een zijn van rond 2006 aangezien het budget.

Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik ga er vanuit dat je een youngtimer zoekt vanwege de fiscale voordelen? Vraag heb je die ook zelf berekend / laten berekenen? Zo nee, mijn tip doe dat eens. Het beeld dat een youngtimer altijd goedkoper is klopt niet, het kan per geval/situatie verschillen. Verder is de XC90 classic nog steeds een hele mooie verschijning vind ik. Succes met zoeken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Hoekstra
3rd Gear member
Berichten: 340
Lid geworden op: 21.03.2012 - 09:00

Dat model is genoeg te vinden maar bij die prijs hoort veelal een hogere km stand
Deze site staan soms leuke bij. https://www.welovo.nl
Volvo v90 T5 momentum Saville grey, Turbine 18” MY 2017
Volvo v40 D2 momentum MY 2012, Biarritz blue, Mannan 17 inch, introlinepakket, dynamic line pakket, winterlinepakket,panoramadak, ABL xenon
Volvo V50 2.0D Summum BJ 2005, Black Currant Pearl, Sagitta 17'' velgen[bcolor=#40BF00][/bcolor]
Hoekstra
3rd Gear member
Berichten: 340
Lid geworden op: 21.03.2012 - 09:00

Of https://www.hennesautomobielen.nl/

Kijk ik zelf regelmatig
Volvo v90 T5 momentum Saville grey, Turbine 18” MY 2017
Volvo v40 D2 momentum MY 2012, Biarritz blue, Mannan 17 inch, introlinepakket, dynamic line pakket, winterlinepakket,panoramadak, ABL xenon
Volvo V50 2.0D Summum BJ 2005, Black Currant Pearl, Sagitta 17'' velgen[bcolor=#40BF00][/bcolor]
Gebruikersavatar
Gezinstank
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 15.06.2023 - 09:31
Locatie: Alkmaar

Gaat de voorkeur uit naar benzine of diesel? Een collega bood mij namelijk onlangs nog een youngtimer diesel aan.
2004 Volvo XC90 2.5t AWD

2019 Renault Zoe R135 Edition One
1985 Porsche 924 2.0
Floris_D
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 03.07.2023 - 16:14

Gouwe schreef: 03.07.2023 - 19:11 Ik ga er vanuit dat je een youngtimer zoekt vanwege de fiscale voordelen? Vraag heb je die ook zelf berekend / laten berekenen? Zo nee, mijn tip doe dat eens. Het beeld dat een youngtimer altijd goedkoper is klopt niet, het kan per geval/situatie verschillen. Verder is de XC90 classic nog steeds een hele mooie verschijning vind ik. Succes met zoeken.


Niet per se eigelijk. Ik ben freelancer en we rijden ook niet heel veel.
Floris_D
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 03.07.2023 - 16:14

Gezinstank schreef: 04.07.2023 - 09:12 Gaat de voorkeur uit naar benzine of diesel? Een collega bood mij namelijk onlangs nog een youngtimer diesel aan.
Aangezien we niet heel veel kilometers maken, denk ik dat benzine het meest voordelig is voor ons.
Floris_D
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 03.07.2023 - 16:14

Gezinstank schreef: 04.07.2023 - 09:12 Gaat de voorkeur uit naar benzine of diesel? Een collega bood mij namelijk onlangs nog een youngtimer diesel aan.
Ik zag trouwens vorige week een advertentie op Marktplaats van gebruiker Barend uit Alkmaar met een mooie XC90. Deze had ook een gereviseerde versnellingsbak. Alleen toen ik wilde reageren was die verlopen. Kleine kans dat jij die misschien kent?
Floris_D
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 03.07.2023 - 16:14

Hoekstra schreef: 03.07.2023 - 21:07 Dat model is genoeg te vinden maar bij die prijs hoort veelal een hogere km stand
Deze site staan soms leuke bij. https://www.welovo.nl
Bedankt!
Gebruikersavatar
Gezinstank
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 15.06.2023 - 09:31
Locatie: Alkmaar

Floris_D schreef: 05.07.2023 - 08:35
Gezinstank schreef: 04.07.2023 - 09:12 Gaat de voorkeur uit naar benzine of diesel? Een collega bood mij namelijk onlangs nog een youngtimer diesel aan.
Ik zag trouwens vorige week een advertentie op Marktplaats van gebruiker Barend uit Alkmaar met een mooie XC90. Deze had ook een gereviseerde versnellingsbak. Alleen toen ik wilde reageren was die verlopen. Kleine kans dat jij die misschien kent?
Helaas, geen Barend in de kennissenkring.
2004 Volvo XC90 2.5t AWD

2019 Renault Zoe R135 Edition One
1985 Porsche 924 2.0
Floris_D
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 03.07.2023 - 16:14

Hoekstra schreef: 03.07.2023 - 21:10 Of https://www.hennesautomobielen.nl/

Kijk ik zelf regelmatig


Top!
volvo xc90 010
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
Locatie: vlaardingen

Gouwe schreef: 03.07.2023 - 19:11 Ik ga er vanuit dat je een youngtimer zoekt vanwege de fiscale voordelen? Vraag heb je die ook zelf berekend / laten berekenen? Zo nee, mijn tip doe dat eens. Het beeld dat een youngtimer altijd goedkoper is klopt niet, het kan per geval/situatie verschillen. Verder is de XC90 classic nog steeds een hele mooie verschijning vind ik. Succes met zoeken.
ik rij in een xc-90 youngtimer uit 2005 , ik heb een zeer goede accountant , ik heb hem ook de vraag gesteld ; wat is nu mijn jaarlijkse besparing t.o.v. een 2 jaar oude xc-90 als voorbeeld.

12.000 tot 15.000 euro PER JAAR VOORDEEL NETTO !!

grootste voordelen zijn de bijtelling heden 3.000 euro tov 22.000 euro
de afschrijving heden ca 1.000 euro ipv ca 15.000 euro
verzekering WA plus ipv WA Casco bij een nieuwe is het geinvesteerde geld te groot voor alleen WA , ik schat 1500 besparing

nadelen zijn er ook , ik rij slechts 1 op 9 en een jongere auto is vaak zuiniger , maar rij maar ca 10.000 km/jr. dus in mijn geval ca 500 euro extra tanken.

onderhoud is in mijn geval niets duurder , ik kocht een perfect onderhouden xc90, beurtjes met apk ca 800 / 1000 per jaar.

het geld wat ik bespaar qua investering had ik op bitcoin gezet, die ging voring jaar bijna 100% omhoog van 14K naar 26 K dus ik rij eigenlijk gratis :-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Jou reactie met een besparing van 12-15K per jaar netto is precies wat ik bedoel. Jij gaat er vanuit dat het óf bijtelling is over de dagwaarde (yountimer), óf bijtelling over de nieuwwaarde. Ik betaal helemaal geen bijtelling....
Ik krijg wel nagenoeg alle BTW op de autokosten terug en heb een jaarlijkse aftrekpost van ca. 4000 euro aan kilometervergoeding.
Daartegenover staat dat ik uit privé de MRB (ca 800 euro per jaar) en verzekering (ca 600 euro per jaar all-risk) betaal en uiteraard brandstof, afschrijving (vanwege de prijsstijgingen de laatste jaren max 5K over 90K km.) en onderhoud (excl. BTW).
Als ik goed reken kostte jou auto 8500 euro op de factuur? Of is dat de zogenaamde "fiscale waarde" waar vaak in advertenties mee wordt geschermd? Je leest dan dat de vraagprijs 15000 euro is maar de fiscale waarde slechts 8000.
Trap daar niet in, want de fiscus kijkt naar de factuurwaarde en alleen de factuurwaarde, dus je krijgt een naheffing én boete van 100% bij controle.
Succes met de bitcoins bij de weg,
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
volvo xc90 010
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
Locatie: vlaardingen

Mijn xc-90 kocht ik voor 8500 excl. btw dus die ca 1700 euro btw vorderde ik destijds gelijk terug.
Ik heb een accountant en niet een boekhouder.
Die weet er meer van dan hier het hele forum bij elkaar, klinkt misschien hooghartig maar is wel de waarheid.
Btw terug vorderen op reparatie's en brandstof terwijl je een prive auto hebt is mij onbekend , je kan wel 20ct ?? per zakelijk gereden km terug vorderen volgens mij maar dan moet je een sluitende km registratie hebben, iedere keer als je in de auto stapt het doel van de rit opgeven , nee nix voor mij.
Prive rijden is prive alles betalen het begint al bij de aankoop , die 21% die is niet terug te vorderen.
volvo xc90 010
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
Locatie: vlaardingen

in 2026 stopt de young timer regeling , nog 3 jaar zakken vullen !!

https://fleetgo.nl/youngtimer-regeling- ... ReEALw_wcB
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

volvo xc90 010 schreef: 18.07.2023 - 01:15 Mijn xc-90 kocht ik voor 8500 excl. btw dus die ca 1700 euro btw vorderde ik destijds gelijk terug.
Ik heb een accountant en niet een boekhouder.
Die weet er meer van dan hier het hele forum bij elkaar, klinkt misschien hooghartig maar is wel de waarheid.
Btw terug vorderen op reparatie's en brandstof terwijl je een prive auto hebt is mij onbekend , je kan wel 20ct ?? per zakelijk gereden km terug vorderen volgens mij maar dan moet je een sluitende km registratie hebben, iedere keer als je in de auto stapt het doel van de rit opgeven , nee nix voor mij.
Prive rijden is prive alles betalen het begint al bij de aankoop , die 21% die is niet terug te vorderen.
Het is mij dus duidelijk dat je de fiscale regels op dit punt niet kent (over je accountant doe ik geen uitspraak). Kijk hier maar eens: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... geen%20rol.
Ook ik heb de BTW bij aanschaf als voorbelasting teruggevraagd en ja ik heb een Volvo app waarin ik netjes van alle ritten kan aangeven of deze privé of zakelijk was. Tuurlijk mag jij dat niets vinden, maar als ik daar duizenden euro's aan belasting per jaar mee kan besparen dan is dat voor mij een prima motivatie. Ik zeg al met al niet dat het in jou situatie een verkeerde keuze is geweest. Ik probeer alleen aan TS (en geïnteresseerde meelezenden) uit te leggen dat wat voor iemand het meest voordelig is, erg afhangt van de situatie en dat een youngtimer niet altijd financieel de beste keuze is.
Mocht de YT regeling stoppen over drie jaar dan weet je in ieder geval dat er meer keuzes zijn.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
volvo xc90 010
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
Locatie: vlaardingen

Gouwe schreef: 18.07.2023 - 08:02
volvo xc90 010 schreef: 18.07.2023 - 01:15 Mijn xc-90 kocht ik voor 8500 excl. btw dus die ca 1700 euro btw vorderde ik destijds gelijk terug.
Ik heb een accountant en niet een boekhouder.
Die weet er meer van dan hier het hele forum bij elkaar, klinkt misschien hooghartig maar is wel de waarheid.
Btw terug vorderen op reparatie's en brandstof terwijl je een prive auto hebt is mij onbekend , je kan wel 20ct ?? per zakelijk gereden km terug vorderen volgens mij maar dan moet je een sluitende km registratie hebben, iedere keer als je in de auto stapt het doel van de rit opgeven , nee nix voor mij.
Prive rijden is prive alles betalen het begint al bij de aankoop , die 21% die is niet terug te vorderen.
Het is mij dus duidelijk dat je de fiscale regels op dit punt niet kent (over je accountant doe ik geen uitspraak). Kijk hier maar eens: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... geen%20rol.
Ook ik heb de BTW bij aanschaf als voorbelasting teruggevraagd en ja ik heb een Volvo app waarin ik netjes van alle ritten kan aangeven of deze privé of zakelijk was. Tuurlijk mag jij dat niets vinden, maar als ik daar duizenden euro's aan belasting per jaar mee kan besparen dan is dat voor mij een prima motivatie. Ik zeg al met al niet dat het in jou situatie een verkeerde keuze is geweest. Ik probeer alleen aan TS (en geïnteresseerde meelezenden) uit te leggen dat wat voor iemand het meest voordelig is, erg afhangt van de situatie en dat een youngtimer niet altijd financieel de beste keuze is.
Mocht de YT regeling stoppen over drie jaar dan weet je in ieder geval dat er meer keuzes zijn.....
=============================================================================================
Dat de YT regeling stopt in 2026 zegt niet alles , hij kan afgebouwd worden. overgangsregelingen voor mensen die al YT hadden , enz. niemand die het weet.
De hamvraag was ; ik heb een zeer goede accountant , ik heb hem ook de vraag gesteld ; wat is nu mijn jaarlijkse besparing in een YT t.o.v. een 2 jaar oude xc-90 als voorbeeld beide zakelijk gekocht uiteraard.
Dat was met mijn belastingdruk ca 12.000 euro !!!! netto !
Er is helemaal nix over prive aankoop gevraagd door mij aan mijn accountant.
Ik vind zoals ik prive rijden zie nix , ik wil lekker BTW terug vorderen bij aankoop , reparaties , brandstof tanken ed.
Ik en vele anderen vinden het ook helemaal NIX om iedere keer als je in je auto stapt , naar de sportschool of de supermarkt , of het strand , of een date met een leuke meid , de belastingdienst hier verantwoordelijkheid over te moeten afleggen.
Ik vind het al lastig me riem om te moeten doen onder het rijden laat staan iedere gereden km te moeten verantwoorden.

Ik snap werkelijk niet hoe je als je PRIVE in een auto rijdt je de BTW op de aankoopfaktuur en de reparatie's ed kan terug vorderen , ik zal me hier ook eens in verdiepen, ik ken alleen KM vergoeding als je zakelijk in een auto rijdt die je prive bezit.
prive is prive en zakelijk is zakelijk , prive rijden en btw terug vorderen is mij onbekend
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dat jij het niet snapt, snap ik. Lees de link in mijn reactie eens en er gaat een wereld voor je open. En even voor jou, de accountant van mijn compagnon kende dit ook niet, dus het verbaasd mij niet dat jou accountant je hier niet op gewezen heeft. Doorgaans weet je niet wat je niet weet en een accountant is nog geen fiscalist.....
En wat betreft de rittenregistratie, je hoeft niet elke privé km te registreren als van - naar etc. Wel de zakelijke.
Voorbeeld zo als ik het (ook destijds met een leaseauto deed) doe: stel op maandag ben je zakelijk op weg geweest, op dinsdag t/m donderdag niet maar ben je wel naar de sportschool of de supermarkt , of het strand geweest. Op vrijdag weer een zakelijke rit.
Ik schrijf dan de privé ritten op de donderdag met het totaal van de km's. Je hoeft daarbij ook niet aan te geven waar je bent geweest.
Ik merk gewoon vaker dat er veel onbekendheid van deze mogelijkheid is en dat is jammer, want nogmaals, afhankelijk van je situatie kán het interessant zijn. Net als bij een YT, maar dat hoeft dus niet. Succes met uitzoeken en ben benieuwd naar je bevindingen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
MartijnGTA
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 02.03.2023 - 10:13

Weer even terug on topic, dan maar? Er zijn vast betere topics om over fiscale zaken te discussiëren.

Goede keus, een XC90 als familie auto! Echt een genot om in te rijden. Een spreekwoordelijk vliegend tapijt...
Houdt er well rekening mee dat het geen lichtgewicht is. Nu hebben wij de V8, en geen ervaring met "lichtere motorisering", maar die heeft bakken vermogen en sleurt al dat gewicht zonder probleem naar illegale snelheden. Maar het comfort zal er heel erg onder te lijden hebben als er een paar cilinders minder in zitten.
Kwa ruimte komen wij zelden te kort. Ook niet als we voor 6 weken naar Noorwegen gaan en zo'n beetje alles mee slepen (oke, mét dakkoffer voor de ski spullen). We hebben een klein beetje spijt dat we geen XC90 hadden toen de kinderen nog in de kinderwagen zaten. Die hoef je bij wijze van spreken niet eens in te klappen!

Bij aanschaf moet je natuurlijk letten op bekende zaken: het is een zware auto en dat merk je in slijtage van ophanging en aandrijving. Dus automatenbak uit voorzorg laten flushen, letten op motorsteunen, ophangrubbers, subframe rubbers, enz enz.
Even zoeken op motor-specifieke zaken. Bij de V8 was olielekkage een dingetje waarvoor bij ons is een pakking van de distributiedeksel preventief vervangen. Nu staat ze bij de garage voor een revisie van stuurhuis en vervanging van wat van de genoemde rubbers. Maar we hebben er na aanschaf inmiddels wel ruim 10.000 km bij gereden.

Succes met de zoektocht! Mocht je een (net onderhouden) exemplaar kopen ga je er vast geen spijt van krijgen!!
Nu: XC90 V8 & V50 T5

Ooit: V40 T4
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2960
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Ik leer altijd een hoop, van die topic-zijspoortjes :)
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”