XC90 2.4 D5 flushen automaatbak olie

Plaats reactie
Ayyoub
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 15.03.2023 - 15:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Dag leden,

Mijn naam is Ayyoub, trotse bezitter van een Volvo XC90 uit 2004. Het is de D5 met het 2.4 blok.
Ik heb vanaf mijn 18e altijd Mercedes gereden en dit is dus mijn 1e Volvo ooit. Heb er nu ongeveer 1000 km mee gereden en wat rijdt het heerlijk. De wagen heeft er 275.000 km op zitten maar is nog in zeer goede staat. Heb de wagen gekocht voor de aankomende zomervakantie. We gaan naar Zuid Frankrijk, Spanje en naar Marokko.

Niet lang geleden is de olie nog ververst en vorig jaar is de distrubitieriem vervangen. Het enige dat ik nog wil doen is het laten verversen van de olie van de automaatbak. Zelf ben ik woonachtig in Weert, Limburg. Dichtbij Eindhoven. Heeft er iemand voor mij een adres van een goede garagist die raad weet met deze type motoren.

Dank!
1e Volvo: XC90 2.4 D5 2004
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2958
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Hallo Ayyoub,
https://www.powerflush.nl/
Maarrrr
Je gaat een verre reis maken, waarbij je absoluut geen pech wilt krijgen.
Als je je automaat gaat verversen of flushen,
dan kan er (naderhand nog) vuil loskomen dat voor ellende kan gaan zorgen.
Meestal gaat het goed, met 1x flushen; soms moet er binnen korte tijd een 2e flush gedaan worden.
De kmstand is niet laag, dus er zal veel vuil in die vele kanaaltjes zitten.
Als je automaat nu nog goed schakelt, zou ik pas na je vakantiereis gaan flushen.
Succes en goede reis!
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Kijk hier eens: https://www.powerflush.nl/
De beste man doet er honderden per jaar. Als je standaard Volvo olie wil hebben moet je dat vooraf even aangeven.
Anders krijg je een universele vol syntheet. De meningen zijn verdeeld over wat het beste is..... zoek hier maar eens op JWS3309 (veel leesplezier).

Toevoeging: Mees was me voor en zeker de overweging waard om de flush na de vakantie uit te voeren.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Ayyoub
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 15.03.2023 - 15:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Dank voor de adviezen. Had het advies van ná de vakantie niet verwacht. In principe schakelt de auto zonder bonken over. Soms vind ik dat ie wat hoger in de toeren gaat zitten maar dan denk ik oh ja, het is een auto uit 2004 met een 5 traps. Dus het advies is om voorafgaand aan een lange reis de bak niet te laten flushen maar bij terugkomst?
1e Volvo: XC90 2.4 D5 2004
Gebruikersavatar
mojo377
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 16.12.2010 - 14:38

Beste allen,

Ik lees zojuist dit berichtI vlak voordat ik een afspraak heb gemaakt bij Powerflush. Ik heb een xc90 D5 uit 2011 met 150k op de teller. Nu lees ik dat men adviseert om dit niet vlak voor de vakantie te doen ivm ellende. Welke ellende dan zoal?

Ik sta namelijk ook op het punt om een lange reis te maken naar zuid spanje.

Is het echt verstandig om dit na de vakantie te doen? Het is bij deze auto niet duideijk of de bak al eerder geflushed is.

Ik hoor het graag.

Groet,

Mojo
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Er zijn echter genoeg verhalen van mensen die vlak voor de vakantie juist het onderhoud hebben laten uitvoeren waarbij de monteur slordig is geweest met het niet aandraaien van wielbouten, oliefilter, carterplug etc. Dar soort malheur wil je niet op vakantie dus ik persoonlijk zou nooit binnen een paar weken voor mijn vakantie dit soort onderhoud laten plegen.
Idem met de bak, 99 van de 100 keer gaat het goed, maar kan ook een keer niet goed gaan. En zo kan het ook goed gaan met de oude olie of juist niet. Laat je vooral niet onnodig bang maken.
Maar ik waag me niet aan wat jij in jou geval het beste kunt doen. Als je twijfelt, bel even met degene waar je de afspraak hebt.
Fijne vakantie.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
MartijnGTA
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 02.03.2023 - 10:13

Ook mijn 2 cent even:
Ik ben het eens NIET vlak voor vakanties of lange trips (groot) onderhoud uit te laten voeren. Ik zorg er altijd voor nog even een paar honderd tot duizend kilometer mee te rijden. Ik heb aardig wat woon-werk verkeer, dus komt dat snel goed.
Los van de timing is het mi wel verstandig om de bak te laten flushen bij dergelijke standen. Goed stukje preventief onderhoud. Wij hebben dit bij aankoop laten doen.
Nu: XC90 V8 & V50 T5

Ooit: V40 T4
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”