Pagina 1 van 1

Profieldiepte verschil met de laatste haldex

Geplaatst: 25.06.2023 - 18:07
door diesel01
Iemand een idee hoe het zit wanneer je bij de Haldex my17 2 nieuwe voorbanden nodig hebt maar achter nog meer dan voldoende profiel hebt.
De vroegere haldex waren erg gevoelig en mochten eigenlijk niet afwijken.
De PS4 rechts voor gaat als een malle qua slijtage, ik kan hem nog uitwisselen met linksvoor maar mijn gevoel zegt dat rechtsvoor op 3mm zit.
Linksvoor heeft zichtbaar meer profiel, kwikfit heeft nu de PS5 in de aanbieding voor de 2e halve prijs.
Banden zijn er in sept 21 onder gekomen, eigenlijk zitten ze er nu 2 seizoenen op wat dus mooi vlot gaat.

Profieldiepte verschil met de laatste haldex

Geplaatst: 25.06.2023 - 20:51
door Edgecrusher
Haldex wordt achter pas aangestuurd als voor grip verliest en sneller gaat draaien.
Volgens mij worden de 4 ABS sensoren rondom vergeleken.
Theoretisch zal met voor nieuwe banden, de voorwielen in verhouding iets langzamer draaien.
Op dat moment is het haldex dus niet actief.
Haldex is wel minder gevoelig dan Torssen voor maatafwijking. (altijd al t.o.v. permanente 4wd)
Iets verschil in profiel zul je toch nooit helemaal kunnen voorkomen a.g.v. slijtage.
Ik heb er bij de de voormalige TT nooit last gehad bij nieuwe banden voorop monteren.
Slijtageverschil LV en RV zal waarschijnlijk door verschil in lengte aandrijfassen komen, daar kun je weinig aan doen.

Profieldiepte verschil met de laatste haldex

Geplaatst: 25.06.2023 - 21:06
door steven.vuylsteke
Edgecrusher schreef: โ†‘25.06.2023 - 20:51 Slijtageverschil LV en RV zal waarschijnlijk door verschil in lengte aandrijfassen komen, daar kun je weinig aan doen
Of je neemt wat sportiever het rondpunt ๐Ÿ˜Ž

Profieldiepte verschil met de laatste haldex

Geplaatst: 26.06.2023 - 20:28
door DB200
Het verschil in profieldiepte tussen voor en achter bij de oude Haldexen mocht maximaal 1 mm. bedragen. Maar die tijd ligt achter ons, zegt men.

In de Volvo handleidingen kon ik niets vinden toen ik een paar jaar geleden hier naar zocht. Haldex wordt ook door VAG toegepast, ik las toen op een VAG forum van een techneut met voorkennis dat het maximale verschil ca. 2 mm mag zijn om bovenmatige slijtage te voorkomen. Ook daar werd er gemopperd dat het niet zo 1-2-3 in de handleidingen terug te vinden was. Die 2 mm. heb ik in mijn hoofd geprent als richtlijn, ik heb verder maar niet gezocht naar een wetenschappelijke onderbouwing.

En misschien mag het daarom wel veel meer zijn dan die 2 mm, maar ik ga even niet die duurtest doen om dat uit te proberen.

Doordat ik 2x per jaar wissel en veel lange afstanden rijd, is in de praktijk het verschil in profieldiepte tussen voor en achter nooit meer dan 1 mm.

Kun je hier wat mee?

Profieldiepte verschil met de laatste haldex

Geplaatst: 27.06.2023 - 09:30
door Edgecrusher
Audi As published in their vehicle owner's manual, "rolling radius of all 4 tires must remain the same" or within 4/32-inch of each other in remaining tread depth.
Porsche Cayenne within 30% of the other tire on the same axle's remaining treadwear.
Nissan GT-R when replacing less than four (4) tires, each tire continuing in service must have at least 6/32 inch (5 mm) of remaining tread depth.
Subaru Within 1/4-inch of tire circumference or about 2/32-inch of each other in remaining tread depth.

Dus Audi geeft voor Haldex maximaal iets meer dan 3mm verschil op als richtlijn.
Haldex is geen mechanische koppeling, dus nooit max. 1mm geweest.

Profieldiepte verschil met de laatste haldex

Geplaatst: 27.06.2023 - 14:49
door erichendri
Sowieso moet je de banden per 4 vervangen bij een awd.
Zelf al eens een verchil van 4cm op de omtrrk gemeten.
Maat was hetzelfde, merk was anders.
En dit mag, maten mogen tot 5% afwijken.

Eric

Profieldiepte verschil met de laatste haldex

Geplaatst: 27.06.2023 - 18:25
door diesel01
Ik heb achter veel profiel op de PS4 zitten.
LV ook genoeg, maar RV is duidelijk verder heen.
Nu zou ik hem kruislings kunnen verwisselen, PS4 heeft alleen een outside en geen draairichting.
Maar neuroot als ik ben wil ik geen banden onder de auto die net aan zijn.
Nadeel op vakantie is dat je alle dagen naast de auto zit en die band ziet.
Zal ze vrijdag opmeten en kijken wat het verschil is met RV tov de rest.
Zal ook Volvo eens contacten om te vragen wat ze van de haldex vinden met verschillende profieldieptes.
400โ‚ฌ voor 2 Michelin Pilot Sport5 255/40/19 is best een koopje.

Profieldiepte verschil met de laatste haldex

Geplaatst: 28.06.2023 - 07:41
door DB200
Misschien tot die tijd even LV en RV omruilen?

Profieldiepte verschil met de laatste haldex

Geplaatst: 28.06.2023 - 08:46
door sbv
DB200 schreef: โ†‘28.06.2023 - 07:41 Misschien tot die tijd even LV en RV omruilen?
en voor naar achter en andersom dan slijten ze alle 4 redelijk gelijk op

Profieldiepte verschil met de laatste haldex

Geplaatst: 03.07.2023 - 14:37
door diesel01
Inmiddels contact gehad met Volvo.
Daar zegt men max 2รก3mm verschil met voor en achter.
Profiel inmiddels ook opgemeten, rv 2.5mm lv 3.5mm, achter staan ze beiden op 5mm.
Sinds gister stoeprandschade RV, we gaan dus het volgende doen.
Winterset erop, stoeprandschade herstellen, kruislings wisselen naar achter en dan gaan we die 5mm achter oprijden.
Blijven we in de auto rijden volgend jaar dan gaan we voor iets anders dan Michelin, 30k (2seizoenen) vind ik best snel.