Profieldiepte verschil met de laatste haldex

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Iemand een idee hoe het zit wanneer je bij de Haldex my17 2 nieuwe voorbanden nodig hebt maar achter nog meer dan voldoende profiel hebt.
De vroegere haldex waren erg gevoelig en mochten eigenlijk niet afwijken.
De PS4 rechts voor gaat als een malle qua slijtage, ik kan hem nog uitwisselen met linksvoor maar mijn gevoel zegt dat rechtsvoor op 3mm zit.
Linksvoor heeft zichtbaar meer profiel, kwikfit heeft nu de PS5 in de aanbieding voor de 2e halve prijs.
Banden zijn er in sept 21 onder gekomen, eigenlijk zitten ze er nu 2 seizoenen op wat dus mooi vlot gaat.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 582
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Haldex wordt achter pas aangestuurd als voor grip verliest en sneller gaat draaien.
Volgens mij worden de 4 ABS sensoren rondom vergeleken.
Theoretisch zal met voor nieuwe banden, de voorwielen in verhouding iets langzamer draaien.
Op dat moment is het haldex dus niet actief.
Haldex is wel minder gevoelig dan Torssen voor maatafwijking. (altijd al t.o.v. permanente 4wd)
Iets verschil in profiel zul je toch nooit helemaal kunnen voorkomen a.g.v. slijtage.
Ik heb er bij de de voormalige TT nooit last gehad bij nieuwe banden voorop monteren.
Slijtageverschil LV en RV zal waarschijnlijk door verschil in lengte aandrijfassen komen, daar kun je weinig aan doen.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 1731
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Edgecrusher schreef: 25.06.2023 - 20:51 Slijtageverschil LV en RV zal waarschijnlijk door verschil in lengte aandrijfassen komen, daar kun je weinig aan doen
Of je neemt wat sportiever het rondpunt 😎
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Het verschil in profieldiepte tussen voor en achter bij de oude Haldexen mocht maximaal 1 mm. bedragen. Maar die tijd ligt achter ons, zegt men.

In de Volvo handleidingen kon ik niets vinden toen ik een paar jaar geleden hier naar zocht. Haldex wordt ook door VAG toegepast, ik las toen op een VAG forum van een techneut met voorkennis dat het maximale verschil ca. 2 mm mag zijn om bovenmatige slijtage te voorkomen. Ook daar werd er gemopperd dat het niet zo 1-2-3 in de handleidingen terug te vinden was. Die 2 mm. heb ik in mijn hoofd geprent als richtlijn, ik heb verder maar niet gezocht naar een wetenschappelijke onderbouwing.

En misschien mag het daarom wel veel meer zijn dan die 2 mm, maar ik ga even niet die duurtest doen om dat uit te proberen.

Doordat ik 2x per jaar wissel en veel lange afstanden rijd, is in de praktijk het verschil in profieldiepte tussen voor en achter nooit meer dan 1 mm.

Kun je hier wat mee?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 582
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Audi As published in their vehicle owner's manual, "rolling radius of all 4 tires must remain the same" or within 4/32-inch of each other in remaining tread depth.
Porsche Cayenne within 30% of the other tire on the same axle's remaining treadwear.
Nissan GT-R when replacing less than four (4) tires, each tire continuing in service must have at least 6/32 inch (5 mm) of remaining tread depth.
Subaru Within 1/4-inch of tire circumference or about 2/32-inch of each other in remaining tread depth.

Dus Audi geeft voor Haldex maximaal iets meer dan 3mm verschil op als richtlijn.
Haldex is geen mechanische koppeling, dus nooit max. 1mm geweest.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Sowieso moet je de banden per 4 vervangen bij een awd.
Zelf al eens een verchil van 4cm op de omtrrk gemeten.
Maat was hetzelfde, merk was anders.
En dit mag, maten mogen tot 5% afwijken.

Eric
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik heb achter veel profiel op de PS4 zitten.
LV ook genoeg, maar RV is duidelijk verder heen.
Nu zou ik hem kruislings kunnen verwisselen, PS4 heeft alleen een outside en geen draairichting.
Maar neuroot als ik ben wil ik geen banden onder de auto die net aan zijn.
Nadeel op vakantie is dat je alle dagen naast de auto zit en die band ziet.
Zal ze vrijdag opmeten en kijken wat het verschil is met RV tov de rest.
Zal ook Volvo eens contacten om te vragen wat ze van de haldex vinden met verschillende profieldieptes.
400€ voor 2 Michelin Pilot Sport5 255/40/19 is best een koopje.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Misschien tot die tijd even LV en RV omruilen?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4279
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

DB200 schreef: 28.06.2023 - 07:41 Misschien tot die tijd even LV en RV omruilen?
en voor naar achter en andersom dan slijten ze alle 4 redelijk gelijk op

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Inmiddels contact gehad met Volvo.
Daar zegt men max 2á3mm verschil met voor en achter.
Profiel inmiddels ook opgemeten, rv 2.5mm lv 3.5mm, achter staan ze beiden op 5mm.
Sinds gister stoeprandschade RV, we gaan dus het volgende doen.
Winterset erop, stoeprandschade herstellen, kruislings wisselen naar achter en dan gaan we die 5mm achter oprijden.
Blijven we in de auto rijden volgend jaar dan gaan we voor iets anders dan Michelin, 30k (2seizoenen) vind ik best snel.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”