1.6 D2 Roettest & injectoren

Geleverd vanaf 2003
sunstriker
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 08.06.2023 - 12:41

Ja hoor, ik zie hier verschillende threads over dit actuele onderwerp maar vind nog niet precies wat ik zoek.

Ik heb onlangs een Volvo V50 uit 2011 gekregen. Diesel D2 1.6 motor met ongeveer 120 000km op de teller.
Helaas is deze wagen afgelopen maart niet door de jaarljkse keuring (België) geraakt wegens een te hoge roetdeeltjesuitstoot.
Nu ben ik aan het bekijken wat ik zelf kan doen aan het probleem en of het nog wel economisch verantwoord is.
De auto rijdt verder prima en ik heb de OBD uitgelezen:

DTCs: 3
----------------------------
P02D3(00) [0x02D300] Archive (inactive)
Injector 4 - offset learning at maximum limit
Status: Test failed since last DTC clear, Test not completed during this operation cycle
----------------------------
P02CF(00) [0x02CF00]
Injector 2 - offset learning at maximum limit
Status: Pending, Confirmed, Test failed since last DTC clear, Test not completed during this operation cycle
----------------------------
P02CD(00) [0x02CD00]
Injector 1 - offset learning at maximum limit
Status: Pending, Confirmed, Test failed since last DTC clear, Test not completed during this operation cycle
============================

Wat ik hierover vind is dat de injectoren versleten zouden zijn. Mogelijks draagt dat bij tot de hogere uitstoot.
Verder wilde ik ook zeker het EGR-circuit grondig schoonmaken.
De grote onbekende is de staat van de DPF, de wagen heeft de laatste 2 jaar enkel korte ritjes gedaan, daarvoor werd er dagelijks een 50 km snelweg mee gedaan. Ik zie geen codes die gerelateerd zijn aan het roetfilter, maar ik weet niet of ik daaruit mag concluderen dat deze niet stuk is.
Ik heb wel wat ervaring met sleutelen aan auto's, ook moeilijke klussen, maar dit is mijn eerste Volvo waar ik zelf aan kan werken.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27654
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Weet je ook met hoeveel de uitstoot is overschreden?
Doormiddel van VIDA zou je het filter geforceerd kunnen laten regenereren en ook dieper op de foutmeldingen in kunnen gaan die je nu in beeld hebt.
Het kan zomaar zijn dat het ook oude "storingen" zijn die niet meer relevant zijn.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
sunstriker
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 08.06.2023 - 12:41

Ondertussen weet ik dat de injectoren 2 jaar geleden vervangen zijn geweest (door de dealer), dus ik vermoed dat het oude codes zijn. Ik zal wel zien of ze terugkomen.
Helaas geen exacte waarde voor de uitstoot, op het keuringsbewijs staat 'meer dan 1 miljoen deeltjes per cm'.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27654
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Kennen jullie in België de HV100 diesel?
In het andere topic staan wat voorbeelden dat men hiermee wel door de test kwam.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
sunstriker
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 08.06.2023 - 12:41

fredhead schreef: 08.06.2023 - 18:23 Kennen jullie in België de HV100 diesel?
In het andere topic staan wat voorbeelden dat men hiermee wel door de test kwam.
Interessant!
redracer
4th Gear member
Berichten: 556
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Gewoon even een flesje ( of 2 ) diesel reinger erin , en hv100 of vpower vol tanken , dan even paar uurtjes op de snelweg bollen 1 versnelling lager dan normaal .
Dan start de regeneratie vanzelf op en dan nadat die tank leeg is nog eens meten.
Laatst gewijzigd door redracer op 08.06.2023 - 20:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27654
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Regeneratie gebeurd op het moment dat de auto meet dat het filter op het percentage komt dat het tijd wordt om te gaan regenereren.
Niet door gewoon hoger in de toeren te rijden, de temperatuur die je daarmee bereikt komt niet in de buurt van die het roetfilter haalt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
redracer
4th Gear member
Berichten: 556
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Dat weet ik alleen dat zal toch automatisch gebeuren al er langere tijd mee gereden word op bijv. de snelweg ipv kleine stukjes . Die lagere versnelling was meer bedoeld om niet met 100 in zn 6 te sukkelen of 160 te moeten rijden en t blok zelf eens warm te maken ( en ja dat is ook verder weinig nuttig ) en de middeltjes hun werk te laten doen .
Wellicht heb je een aanhanger of caravan om dit proces te versnellen 😁
sunstriker
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 08.06.2023 - 12:41

Ik heb er gisteren 20km mee gedaan op de autostrade in 4e tegen 120km/u. Zal dit de komende weken nog een paar keer doen. Eventueel een DPF-reiniging additief erbij doen?
Er zat ook additief in de tank toen hij naar de keuring ging (een pre-emissionstest product van Wynn's als ik het goed heb)
Echter op deze thread lees ik dan weer dat ze die 1.6 motoren enkel door de test krijgen met een nieuwe roetfilter.
Jammer dat ik inderdaad niet weet hoeveel de wagen precies teveel uitstoot.
sunstriker
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 08.06.2023 - 12:41

fredhead schreef: 08.06.2023 - 20:18 Regeneratie gebeurd op het moment dat de auto meet dat het filter op het percentage komt dat het tijd wordt om te gaan regenereren.
Niet door gewoon hoger in de toeren te rijden, de temperatuur die je daarmee bereikt komt niet in de buurt van die het roetfilter haalt.
Wordt dit op het dashboard getoond wanneer de regeneratiecyclus uitgevoerd wordt?
redracer
4th Gear member
Berichten: 556
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

sunstriker schreef: 08.06.2023 - 20:42
fredhead schreef: 08.06.2023 - 20:18 Regeneratie gebeurd op het moment dat de auto meet dat het filter op het percentage komt dat het tijd wordt om te gaan regenereren.
Niet door gewoon hoger in de toeren te rijden, de temperatuur die je daarmee bereikt komt niet in de buurt van die het roetfilter haalt.
Wordt dit op het dashboard getoond wanneer de regeneratiecyclus uitgevoerd wordt?
nee helaas niet dat zou ons niet zo gek maken 😁 je kan het wel zien als je de boordcomputer op het huidige verbruik zet en normaal is het met 100 -120kmh 4 a 5 liter ( 1 op 20-25 ) op 100km dan is het dan 7 of 8 liter 100km (1 op 12 - 14 ) of schijnt iets schokkerig te rijden.
20 km is niet heel ver , zou het iets langer doen je moet wel 1 of 2 tanks leeg rijden met die goedjes erin . na 20km is er hooguit 1.5 liter door 👻
sunstriker
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 08.06.2023 - 12:41

redracer schreef: 08.06.2023 - 20:59
sunstriker schreef: 08.06.2023 - 20:42
fredhead schreef: 08.06.2023 - 20:18 Regeneratie gebeurd op het moment dat de auto meet dat het filter op het percentage komt dat het tijd wordt om te gaan regenereren.
Niet door gewoon hoger in de toeren te rijden, de temperatuur die je daarmee bereikt komt niet in de buurt van die het roetfilter haalt.
Wordt dit op het dashboard getoond wanneer de regeneratiecyclus uitgevoerd wordt?
nee helaas niet dat zou ons niet zo gek maken 😁 je kan het wel zien als je de boordcomputer op het huidige verbruik zet en normaal is het met 100 -120kmh 4 a 5 liter ( 1 op 20-25 ) op 100km dan is het dan 7 of 8 liter 100km (1 op 12 - 14 ) of schijnt iets schokkerig te rijden.
20 km is niet heel ver , zou het iets langer doen je moet wel 1 of 2 tanks leeg rijden met die goedjes erin . na 20km is er hooguit 1.5 liter door 👻
Ok, top! Ja ik plan inderdaad dit tripje nog wel een paar keer te doen en inderdaad minstens 2 tanks leeg te rijden. Bij veel bestelwagens wordt de DPF-cyclus wel aangegeven.
Ik moet pas in maart volgend jaar naar de keuring, als ik beslis deze wagen bij te houden, dit is dus eerder 'preventief'. Ik heb nl ook nog een paar benzine-wagens op het oog, daarmee mag je voorlopig nog alle LEZ binnen.
hezik
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 02.06.2023 - 16:19

Grappig.. ik heb dezelfde melding, en ook een 'roetprobleem', ik vervang daarom het roetfilter maar. Regenereren hielp niet.

Ik heb heel lang gezocht op deze melding en waar het uiteindelijk op neer komt is dat eigenlijk niemand weet wat het betekent, en de algemene oplossing is: zo lang je geen problemen hebt, blijven rijden. Krijg je problemen: injectoren vervangen.

Voor zover ik weet dien je de regeneratie in dit geval te forceren, gebruik makende van VIDA icm een DICE.
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

sunstriker schreef: 08.06.2023 - 17:31 Ondertussen weet ik dat de injectoren 2 jaar geleden vervangen zijn geweest (door de dealer), dus ik vermoed dat het oude codes zijn.
Dat weet je nooit helemaal zeker. Ik zou je volvo (laten) uitlezen met Vida, dan weet je ook wanneer de foutcodes zijn ontstaan. Deze motor is heel gevoelig voor vervuilde injectoren. Te vaak slechte/goedkope diesel tanken, is vragen om problemen bij dit type motor. De eerder aangedragen oplossing om premium diesel te tanken, kan in sommige gevallen echt helpen. Eventueel een toevoeging van Wynn's, om de injectoren te reinigen. Het roetfilter zou ik nog niet meteen verdenken, ik verwacht dat dit een niet optimale verbranding is, waardoor je teveel uitstoot hebt.
Volvoless, nu Golf VII
sunstriker
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 08.06.2023 - 12:41

Voorlopig komen de codes niet terug, dus ik vermoed dat ze niet gecleard zijn bij de dealer na het vervangen van de injectoren.
Ik had begrepen, maar kan verkeerd zijn, dat een roetfilter zelfs een 'extra' aan geproduceerde roetdeeltje (bv door slecht werkende injectoren) ook zou moeten opvangen?
Merk ik zoiets ook niet aan het verbruik?
Sorry voor de misschien domme vragen, maar ik heb nog niet eerder gewerkt aan een wagen met roetfilter, dus ook nooit echt bestudeerd hoe dit ding werkt.
sunstriker
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 08.06.2023 - 12:41

De codes zijn teruggekomen. De dealer adviseert om de 4 injectoren te vervangen... Dure grap natuurlijk.
Ze zijn ook nooit vervangen geweest, maar wel opnieuw ingeleerd of gekalibreerd.
redracer
4th Gear member
Berichten: 556
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

sunstriker schreef: 19.06.2023 - 17:17 De codes zijn teruggekomen. De dealer adviseert om de 4 injectoren te vervangen... Dure grap natuurlijk.
das een kleine 2000€ bij de NL specialist/garage. Got the t-shirt!

in belgie ligt de grens op 250k deeltjes ?
Das al een stuk strenger dan 1mil. hier

heb je nog 9 maanden om lange afstanden ( 20km ook te kort ) te maken en met premium diesel en reinigers te proberen
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27654
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

In dit geval ligt het niet meer aan het roetfilter maar laat de computer volgens mij duidelijk merken dat de oorzaak elders ligt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
sunstriker
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 08.06.2023 - 12:41

Ondertussen nog wat rond gezocht op andere fora. Ik merk dat ik gelijkaardige klachten heb zoals serieus trillen van de motor bij stilstand, mijn smartphone rammelt bijna uit zijn houder. Ik heb nooit met de wagen gereden toen die nieuw was dus ik kan niet vergelijken maar het lijkt me toch stevig trillen voor een moderne diesel. Ik kan 'm ook niet laten bollen in eerste of tweede zonder gas te geven, dan begint de motor te schokken, nogmaals, weet niet of dit normaal is bij deze wagen.

De roettest wordt uitgevoerd bij stationair draaiende motor (denk ik? was er niet bij) dus mijn nieuwste theorie is dat de motor te rijk draait in lagere toeren, vermoedelijk door versleten injectoren. Maar dan lees ik ook weer dat de injectoren te veel kunnen compenseren door andere oorzaken, zoals vuile MAF, luchtfilter etc. Nu, de wagen is altijd netjes op onderhoud geweest bij de dealer. Ik ga eerst minder dure dingen proberen zoals premium diesel, injector cleaner, luchtfilter checken.

Al maak ik me geen illusies en hou er rekening mee dat het wrs 4 nieuwe injectoren worden. Nu lijkt de klus wel doenbaar om zelf te doen. Als de dealer wilt meewerken en de programmatie en inleren van de injectoren voor zijn rekening wil nemen want hiervoor heb je actuele VIDA nodig lees ik overal.

PS: Voor de roettest: de grens ligt hier ook op 1M, dan krijg je een 'rode kaart'. Tussen 250 k en 1M krijg je de komende 2 jaar nog geen rode kaart maar een soort waarschuwing.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27654
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Houd er vast rekening mee dat de injectoren ontzettend vast kunnen zitten.
Op zich iets dat prima zelf is te doen maar het kan wel flink tegen zitten.

De roettest gebeurd inderdaad bij stationair toerental en is niet te vergelijken met de manier van meten bij een diesel zonder roetfilter.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”