1.6 D2 Roettest & injectoren

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 691
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Ik zit is snel te kijken op Mister Auto wat die verstuivers (injectoren) kosten voor zo'n D2 diesel, maar dat is vanaf 210 euro per stuk (VDO).
Daarbij komt dan nog het inleren / kaliberen, dan snap ik wel dat de dealer is 2000+ voor vraagt.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
sunstriker
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 08.06.2023 - 12:41

fredhead schreef: 19.06.2023 - 22:22 Houd er vast rekening mee dat de injectoren ontzettend vast kunnen zitten.
Op zich iets dat prima zelf is te doen maar het kan wel flink tegen zitten.

De roettest gebeurd inderdaad bij stationair toerental en is niet te vergelijken met de manier van meten bij een diesel zonder roetfilter.
Ik las her en der dat het wel meevalt met deze motor. Andere ervaringen mee?
redracer
4th Gear member
Berichten: 556
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

corsa_gsi schreef: 20.06.2023 - 08:45 Ik zit is snel te kijken op Mister Auto wat die verstuivers (injectoren) kosten voor zo'n D2 diesel, maar dat is vanaf 210 euro per stuk (VDO).
Daarbij komt dan nog het inleren / kaliberen, dan snap ik wel dat de dealer is 2000+ voor vraagt.
ja alleen garagisten halen ze daar niet vandaan en zit je aan hun grossier/netwerk vast . Voor dat geld ( ~300 )€heb je slechts gereviseerde maar wel van een dieselspecialist. Daarna merk je gelijk hoe soepel het blok door de toeren loopt en onderin ineens levendig is . Langzaam aan verlies je gewoon vermogen . Er zit ook nog een brandstofdruk klep a €300 die de boosdoener kan zijn .

Volgens elst slibt de D2 niet zo dicht door de EGR zoals de D4 vea's dat doen.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27646
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

sunstriker schreef: 20.06.2023 - 10:48
fredhead schreef: 19.06.2023 - 22:22 Houd er vast rekening mee dat de injectoren ontzettend vast kunnen zitten.
Op zich iets dat prima zelf is te doen maar het kan wel flink tegen zitten.

De roettest gebeurd inderdaad bij stationair toerental en is niet te vergelijken met de manier van meten bij een diesel zonder roetfilter.
Ik las her en der dat het wel meevalt met deze motor. Andere ervaringen mee?
Geen ervaring met deze motor, wel met andere motoren waarbij ze stevig vast zaten.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
sunstriker
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 08.06.2023 - 12:41

redracer schreef: 20.06.2023 - 11:19
ja alleen garagisten halen ze daar niet vandaan en zit je aan hun grossier/netwerk vast . Voor dat geld ( ~300 )€heb je slechts gereviseerde maar wel van een dieselspecialist. Daarna merk je gelijk hoe soepel het blok door de toeren loopt en onderin ineens levendig is . Langzaam aan verlies je gewoon vermogen . Er zit ook nog een brandstofdruk klep a €300 die de boosdoener kan zijn .

Volgens elst slibt de D2 niet zo dicht door de EGR zoals de D4 vea's dat doen.
In mijn Citroen Jumper zit er wel een druksensor in de hogedrukleiding, als daar iets klopt met de druk verwacht ik Fuel rail solenoid of pressure sensor fouten.
Ik vermoed bij deze motor dat er iets gelijkaardig van code naar boven zou komen.
redracer
4th Gear member
Berichten: 556
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

met de juiste apparatuur kan je live data bekijken en je waarden uitlezen terwijl hij loopt/rijd . Waarschijnlijk heel onregelmatig piekerige grafiek

Brandstoffilter ook al eens gecheckt ?
sunstriker
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 08.06.2023 - 12:41

redracer schreef: 20.06.2023 - 15:24 met de juiste apparatuur kan je live data bekijken en je waarden uitlezen terwijl hij loopt/rijd . Waarschijnlijk heel onregelmatig piekerige grafiek

Brandstoffilter ook al eens gecheckt ?
Naar welke sensoren kijk ik dan best? brandstof druk? High pressure fuel rail?

De brandstoffilter is vorig jaar in november door de dealer vervangen (groot onderhoud) maar heb ik zelf nog niet nagekeken. Zijn amper km mee gereden sindsdien.
sunstriker
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 08.06.2023 - 12:41

Injector 3 is vervangen 45000 km geleden. De andere 3 zijn dus 120000 km oud. Op injector 3 krijg ik geen fout.
Ik denk dat de computer wel duidelijk is waar het probleem zich situeert. Nu zou ik inj 3 wel laten zitten, ik mag er toch vanuit gaan dat een injector op dit blok toch zeker 100k km haalt?
redracer
4th Gear member
Berichten: 556
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

sunstriker schreef: 22.06.2023 - 11:07
redracer schreef: 20.06.2023 - 15:24 met de juiste apparatuur kan je live data bekijken en je waarden uitlezen terwijl hij loopt/rijd . Waarschijnlijk heel onregelmatig piekerige grafiek

Brandstoffilter ook al eens gecheckt ?
Naar welke sensoren kijk ik dan best? brandstof druk?
juist , brandstofdruk
sunstriker
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 08.06.2023 - 12:41

redracer schreef: 23.06.2023 - 19:03 juist , brandstofdruk
Heb met mijn Jumper dit ook al eens zitten loggen, daar ik daar ook ooit een fout op had. Daar had ik ook een piekerige, onregelmatige grafiek. Maar ik weet niet hoe zo'n grafiek er uit hoort te zien. Ik heb het zo gelaten, en de fout is toen nooit meer terug gekomen...
sunstriker
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 08.06.2023 - 12:41

In afwachting van tijd (onze Jumper camper heeft ook nog wat probleempjes die ik eerst wil oplossen) heb ik wat Injector Cleaner van Wynn's in de tank gegooid samen met 50L Total diesel. Ik had het niet verwacht naar de fouten blijven nu toch 400km uit.
Ik verwacht eerlijk gezegd dat het een tijdelijk effect is, maar toch... kan het zijn dat ze gewoon vervuild zijn ipv 'uitgesleten'?
Ik merk na een halve tank brandstof + injector cleaner dat de wagen merkelijk beter presteert in de lage toeren en minder vibraties van de motor.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27646
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Vervuild is zeker een optie.

Ik heb bijvoorbeeld van de trekker de injectoren gereinigd en ook dat gaf een aanzienlijk verschil.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
sunstriker
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 08.06.2023 - 12:41

fredhead schreef: 06.07.2023 - 14:52 Vervuild is zeker een optie.

Ik heb bijvoorbeeld van de trekker de injectoren gereinigd en ook dat gaf een aanzienlijk verschil.
Als heel de tank erdoor is (we rijden niet zoooo vaak) dan ergens een roetdeeltjestest laten doen, ALS de fout weg blijft. Zien wat dat geeft.
Overweeg ook om een (chinese) DICE aan te schaffen. VIDA heb ik al.
redracer
4th Gear member
Berichten: 556
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

zou toch eens overwegen langere tijd te rijden ( even dagje uit ) minimaal 100km aan 1 stuk met dit spul erin . 1 tank oprijden met 10km ritjes gebeurd er vrij weinig vrees ik .
Dat is waarschijnlijk ook de oorzaak , deze diesel heeft erg weinig kms gemaakt .
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27646
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ook mijn gedachte inderdaad, zaakje moet op z'n tijd toch wel even lekker op temperatuur komen voor een optimale werking.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
sunstriker
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 08.06.2023 - 12:41

Mee eens, we rijden niet zo vaak, maar als we rijden is het wel altijd min 30 km autosnelweg (en niet in de file)
trekdrop
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 01.09.2023 - 17:58

Ik kan je maar 1 advies geven. Vervang die injectoren. Doe het zelf, dan ben je voor onder de E1000 klaar.

Hier een soortgelijk verhaal, ook terugkerende en verdwijnende meldingen, dezelfde als bij jou. Roetfilter vervangen, hielp m we door de APK heen maar kort daarna definitief een injector kapot. Alle vier vervangen, en de auto loopt nu beter en zuniger dan ooit te voren.
trekdrop
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 01.09.2023 - 17:58

fredhead schreef: 19.06.2023 - 22:22 Houd er vast rekening mee dat de injectoren ontzettend vast kunnen zitten.
Op zich iets dat prima zelf is te doen maar het kan wel flink tegen zitten.
Ik heb dit dus heel recent gedaan voor 4 injectoren voor een D2 die er 180k km in gezeten hebben.

Ze zaten in het geheel niet vast. Zodra je de beugel los hebt, pak je er zó uit.


Waar je wel op met letten bij de D2, is de retourleiding. Deze is al bij montagen uitgehard, en breekt vrij makkelijk. Dt is ook niet het einde van de wereld, kost je 69 voor een nieuwe, maar toch.. voorkomen is beter.

Als klusje is het het makkelijkste klusje wat ik tot nu toe bij deze auto gedaan heb. Het stelt echt niets voor.

Zitten de injectoren wél echt vast (niet van toepassing bij deze auto's, imo), dan heb je deze dingen:

https://www.bol.com/nl/nl/p/ultratoolz- ... O8QAvD_BwE

Ik had deze preventief aangeschaft omdat er tijdsdruk op de reparatie stond. Is ongebruikt retour gegaan.
trekdrop
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 01.09.2023 - 17:58

Ik heb recentelijk de 4 injectoren van onze 182k km volvo v50 vervangen. Het is een klusje van niets, vergelijkbaar met nieuwe bougies monteren.

Verstuivers kunnen vast zitten, niet bij deze auto's. Ondanks dat e.e.a. vervuild was en al 180k km vast zat, kwamen ze er zó uit.

Zitten ze wel vast, koop je voor rond de E70 een setje om verstuivers mee te trekken.

Ik was in totaal, voor 4 nieuwe injectoren en een brandstofrerourleiding 989 euro kwijt. Het loont dus om het zelf te doen. Zeker omdat het zo'n eenvoudig klusje is.

Ook goed om te vermelden: het verbruik van de auto is na deze reparatie met zo'n 20% gedaald. Hij trekt beter en loopt rustiger, zeker bij lastwisselingen.
trekdrop
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 01.09.2023 - 17:58

sunstriker schreef: 08.06.2023 - 20:41 Ik heb er gisteren 20km mee gedaan op de autostrade in 4e tegen 120km/u. Zal dit de komende weken nog een paar keer doen. Eventueel een DPF-reiniging additief erbij doen?
Er zat ook additief in de tank toen hij naar de keuring ging (een pre-emissionstest product van Wynn's als ik het goed heb)
Echter op deze thread lees ik dan weer dat ze die 1.6 motoren enkel door de test krijgen met een nieuwe roetfilter.
Jammer dat ik inderdaad niet weet hoeveel de wagen precies teveel uitstoot.
Je hoeft niet te rijden voor regeneratie. Met VIDA kun je dit afdwingen, en hij geeft dan zelf gas. Parkeerplaats is alles wat je nodig hebt (en een dice +vida uiteraard)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”