Ruzie tussen ECU van LPG en Motor/Auto?????

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Plaats reactie
Taz en Volvo
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 17.12.2013 - 17:31

Kan iemand op grond van onderstaande symptomen, iets zeggen over mogelijke oorzaken?
Het betreft een 96er Volvo 965 met de 2,5 ltr motor.
De symptomen doen zich voor bij rijden op LPG, zowel als op benzine. Buitentemperatuur, motor temperatuur noch weersomstandigheden zijn van invloed. Rijden in de stad of op de snelweg maakt geen verschil.
Ze treden op direct bij het aanslaan, soms pas onderweg. Als dat laatste gebeurt en ik stop en zet de motor uit, kan het zo maar zijn, dat na een uur alle 6 cilinders fluisterend presteren zoals het hoort.
Motor slaat altijd direct aan.

1. Het begon enkele maanden geleden met zakken en onregelmatig zakken van het stationair toerental.
2. De motor hikt of lijkt een slag over te slaan tijdens stationair draaien.
3. Inhouden gebeurt ook onder het rijden. Soms een enkele hik. Soms stottert de motor zo heftig dat het meer op stuiteren lijkt, wat ook duidelijk te voelen is in de auto. Of je op een kasseien weg rijdt
4. Klinkt als draaien op niet alle 6 poten of dat de motor stikt in de brandstof.
5. Op zo’n moment overschakelen van brandstoffen LPG naar Benzine heeft geen effect.
6. Soms verdwijnt het symptoom door even het gaspedaal diep in te trappen.
7. Stoppen, de motor uitzetten en opnieuw starten werkt ook wel eens.
8. Starten is nooit een probleem. Loopt ‘ie dan onrustig, wel eens opnieuw gestart en dan blijft het symptoom weg.
9. Kan soms een hele tocht maken waarbij 'ie fantastisch draait, accelereert en op en terugschakelt.
10. Viergastest zoals bij APK is in orde en er komen geen storingen.
11. Bij Nordicar, een Volvo specialist, is ‘ie uitgelezen, maar er was niets afwijkends te vinden. De suggestie die ik meekreeg; het zou de samenwerking, of liever gezegd het effect van tegenwerking kunnen zijn tussen de Ecu van de LPG installatie en die van de auto zelf.
12. Storings-, annex motordiagnose lampje is niet opgelicht.

Wat er m.b.t. deze problemen inmiddels aan gedaan is;
1 1 Bobine vervangen september vorig jaar. die sloeg door, maar de symptomen bleven.
2. Uitwisselen met een set bobines uit een andere wagen, maar leverde geen verbetering.
3 Stekker en aansluitsnoeren op de bobines allemaal vernieuwd.
4 20 april 6 nieuwe bougies vervangen. Motor liep wel daarna mooier.
5 Vorig jaar april is een nieuwe katalysator gemonteerd; een zg. race Kat.
6 Kort daarvoor is de ECU van de LPG installatie uitgelezen; afstelling gas was te schraal waardoor de voorgaande Kat inwendig deels verbrand is.
7. Heb een week lang gereden met de LPG installatie stroomloos. Symptomen waren niet verdwenen.

Hans Visser
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

De storing ontstaat zowel rijdend op benzine als op LPG.
Daar zou je uit kunnen concluderen dat het een motor probleem is dat niet met de brandstof te maken heeft.
Dan gaat de verdenking vooral uit naar het ontstekingssysteem.

Ik ken deze motor onvoldoende om je daarmee verder te kunnen helpen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Bij de subaru op lpg monteerde ik altijd de standaard (NGK) bougies.
Deze stelde ik wel altijd af op 0.8mm en elke 30000 km nieuwe erin.

Eric
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”