Tja, het blijft een gokje. Ik heb dezelfde motor in mijn T4 liggen, tot nu toe 0 ml olieverbruik. (Het is tenminste niet waarneembaar met de "betrouwbare" electronische peilstok!)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij aanschaf niet eens wist/overwoog, jij bent blijkbaar een stuk beter voorbereid.
Ik zag gewoon een mooie V70 die 2x jonger was dan mijn S60..
Mijn mening is dat ook de huidige km stand en de interval van de oliewissels leidend zijn richting de olieproblemen, ik denk bv dan aan de schraapvereren.
Elke 30.000 kilometer pas een oliewissel is killing naar mijn idee, en de mening van vele anderen. Dat hebben we o.a. aan meneer VW te danken, de bedenker van Long life Intervallen. (Hoewel andere merken dit ook al hier en daar toepasten, is het voor zover ik weet de VAG op grote schaal ingevoerd en moesten de meeste andere merken wel mee met de gekte.)
Is de auto door de dealer of gagage onderhouden, dan heeft ie helaas die interval gehad.
Ik had het geluk een auto met weinig kilometers te kunnen kopen en wissel zelf de olie om de 10.000- max 15.000 kilometer (elk half jaar).
Daarnaast heeft het blok bij aanschaf een waterstof cleaning gehad en na 1 jaar een BG Platinum Air-intake cleaning. Ik denk dat het blok hiermee vrij schoon is en er geen verstoppingen in de olieschraapveren zitten.
Met de frequente oliewissels houd ik de boel ook schoon en heb ik redelijk vertrouwen in de toekomst.
Duur is het niet, 6 liter olie bij de Olieconcurrent, een oliefilter + een ringetje voor de carterplug elke keer en dan alleen de huur van de brug (8 euro per uur en 2. Euro voor het afvoeren van je olie). + een uurtje van je tijd.
En nee ik ben geen monteur, maar gewoon een ICT-er (zonder leasebak) voorheen kon ik alleen tanken en pinnen, maar alles staat op Youtube tegenwoordig en moeilijk is het niet.
Ik hoop dat je eruit komt, wie weet heb je gewoon geluk en rijd je jaren zonder ellende. De Volvo motoren kennen in het algemeen wat minder issues dan de VAG broeders maar zonder storingen en ellende zijn ze helaas niet.