Pagina 1 van 1

Olieproblemen VEA benzine 2015 en 2016

Geplaatst: 22.04.2023 - 18:20
door germira
Ik overweeg om Volvo v40 T5 aan te schaffen met een 4 cilinder 2.0 benzine motor uit 2015. Nu kwam ik op youtube een film tegen met een aantal veel voorkomende problemen met deze destijds nieuwe VEA motor van Volvo zelf. Waaronder overmatig olieverbruik, maar ook olie lekkage. Eigenlijk wordt het afgeraden in dit filmpje om een auto met deze motor uit 2015 tot half 2017 te kopen. Hier schrik ik van en ben erg benieuwd naar de ervaringen op dit forum. Hierbij de link naar het youtube filmpje:

Olieproblemen VEA benzine 2015 en 2016

Geplaatst: 22.04.2023 - 21:34
door t5power
Mmm ja matig. N.a.v. de comments in deze topic viewtopic.php?p=1784425 was ik er net uit om ook voor een 2.0 VEA te gaan. Is het olieverbruik alleen hoog voor 2015/16 modellen? (beetje slechte camping verbinding hier, kan youtube moeilijk kijken).

Olieproblemen VEA benzine 2015 en 2016

Geplaatst: 22.04.2023 - 21:38
door germira
In het filmpje gaat het over de jaren 2015, 2016 en deels 2017. Aanbeveling om te kijken naar modellen vanaf 2018.

Olieproblemen VEA benzine 2015 en 2016

Geplaatst: 23.04.2023 - 11:12
door flevodirk
Tja, het blijft een gokje. Ik heb dezelfde motor in mijn T4 liggen, tot nu toe 0 ml olieverbruik. (Het is tenminste niet waarneembaar met de "betrouwbare" electronische peilstok!)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij aanschaf niet eens wist/overwoog, jij bent blijkbaar een stuk beter voorbereid.
Ik zag gewoon een mooie V70 die 2x jonger was dan mijn S60..

Mijn mening is dat ook de huidige km stand en de interval van de oliewissels leidend zijn richting de olieproblemen, ik denk bv dan aan de schraapvereren.
Elke 30.000 kilometer pas een oliewissel is killing naar mijn idee, en de mening van vele anderen. Dat hebben we o.a. aan meneer VW te danken, de bedenker van Long life Intervallen. (Hoewel andere merken dit ook al hier en daar toepasten, is het voor zover ik weet de VAG op grote schaal ingevoerd en moesten de meeste andere merken wel mee met de gekte.)
Is de auto door de dealer of gagage onderhouden, dan heeft ie helaas die interval gehad.

Ik had het geluk een auto met weinig kilometers te kunnen kopen en wissel zelf de olie om de 10.000- max 15.000 kilometer (elk half jaar).
Daarnaast heeft het blok bij aanschaf een waterstof cleaning gehad en na 1 jaar een BG Platinum Air-intake cleaning. Ik denk dat het blok hiermee vrij schoon is en er geen verstoppingen in de olieschraapveren zitten.
Met de frequente oliewissels houd ik de boel ook schoon en heb ik redelijk vertrouwen in de toekomst.

Duur is het niet, 6 liter olie bij de Olieconcurrent, een oliefilter + een ringetje voor de carterplug elke keer en dan alleen de huur van de brug (8 euro per uur en 2. Euro voor het afvoeren van je olie). + een uurtje van je tijd.

En nee ik ben geen monteur, maar gewoon een ICT-er (zonder leasebak) voorheen kon ik alleen tanken en pinnen, maar alles staat op Youtube tegenwoordig en moeilijk is het niet.😇

Ik hoop dat je eruit komt, wie weet heb je gewoon geluk en rijd je jaren zonder ellende. De Volvo motoren kennen in het algemeen wat minder issues dan de VAG broeders maar zonder storingen en ellende zijn ze helaas niet.

Olieproblemen VEA benzine 2015 en 2016

Geplaatst: 23.04.2023 - 11:20
door fredhead
Onderhoud is behoud en dat vergeten mensen nog wel eens.
Die staren zich liever blind op de lange onderhoudsintervallen. Het is niet voor niets dat veel Japanse merken nog altijd een interval van 15.000 kilometer hanteren en goed scoren op het gebied van betrouwbaarheid.

Olieproblemen VEA benzine 2015 en 2016

Geplaatst: 23.04.2023 - 17:46
door Herman.Kuyk
Volvo Canada service om de 16000 Km t.o.v. Europa om de 30000 Km is toch een teken aan de wand

Olieproblemen VEA benzine 2015 en 2016

Geplaatst: 23.04.2023 - 20:46
door toppertje
en dan vooral een Volvo willen met Volvo-onderhoudshistorie.

Olieproblemen VEA benzine 2015 en 2016

Geplaatst: 23.04.2023 - 20:55
door Rinootje
Hier ook iemand, die deze motor in zijn voorronder heeft liggen.
Echter rij ik nog geen 10k per jaar en dan hoofdzakelijk de wat langere afstanden.
Heb tot nu toe gewoon elk jaar het onderhoud laten plegen bij de Volvo deler waar ik deze V40 ook heb gekocht.
Tot nu toe geen spatje olie verbruik gehad, tenminste, voor zover de elektrieke stok het tenminste aangeeft.

Ik heb hele andere ervaringen met de VW TSi motoren, daar had ik gewoon een 10 liter bus olie achterin liggen (de bekende TSi kwaal, waar Pon toentertijd nog niets aan wilde doen)

Olieproblemen VEA benzine 2015 en 2016

Geplaatst: 24.04.2023 - 08:09
door Gouwe
Ik heb altijd de nodige argwaan bij dit soort filmpjes. Zoals 1 zwaluw geen zomer maakt is zijn ervaring voor mij niet maatgevend dat er ook echt een probleem is. En wat is de definitie van een probleem? Wanneer is iets een probleem en wanneer een incident? En je vindt doorgaans alleen de negatieve verhalen op internet al die gevallen waar er geen problemen zijn lees je niets van. Kortom ik zou me er niet door laten weerhouden om die mooie auto te kopen als verder alles goed is.
Mijn VEA 2.0 van 2015 heeft 250+ KKm op de teller en verbruikt geen druppel olie en is niet incontinent en krijgt gewoon elke 30K een beurt met 0W20 olie.

Olieproblemen VEA benzine 2015 en 2016

Geplaatst: 24.04.2023 - 08:10
door Gouwe
fredhead schreef: ↑23.04.2023 - 11:20 ....Het is niet voor niets dat veel Japanse merken nog altijd een interval van 15.000 kilometer hanteren en goed scoren op het gebied van betrouwbaarheid.
Dat was ook al zo voordat de olie intervallen werden verlengd. Ik zie dus geen verband.