Roetmeting deeltjesteller

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

WillyWortel2 schreef: 23.06.2023 - 22:47 Ik reageer op het misverstand dat het continue dichtzetten van de EGR bij de roetmeting een probleem zou zijn.
Ik zie niemand dat zeggen, jij wel?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Het is al eerder genoemd in deze discussie.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27649
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Geen enkele garage zal je EGR klep dicht zetten tijdens de test....

De meting gebeurd met stationair toerental en dan is de klep standaard gesloten en bij deellaat gaat hij open.

Graag wel de juiste informatie geven.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Ferdi, is inderdaad niet goed geformuleerd.
De test vindt plaats bij gesloten EGR.
Bij stationair drasiende motor is de EGR wanneer die goed werkt gesloten.

Dit hele draadje staat bol van de misinformatie die mede te danken is aan de onduidelijke manier waarop de overheid in Nederland de selectie van voertuigen heeft bepaald.
Tussen lidstaten bestaan aanzienlijke verschillen bij het keuren met de deeltjes teller.
Dat maakt het niet eenvoudiger.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

WillyWortel2 schreef: 24.06.2023 - 05:41 Ferdi, is inderdaad niet goed geformuleerd.
De test vindt plaats bij gesloten EGR.
Bij stationair drasiende motor is de EGR wanneer die goed werkt gesloten.

Dit hele draadje staat bol van de misinformatie die mede te danken is aan de onduidelijke manier waarop de overheid in Nederland de selectie van voertuigen heeft bepaald.
Tussen lidstaten bestaan aanzienlijke verschillen bij het keuren met de deeltjes teller.
Dat maakt het niet eenvoudiger.
Ach we schrijven soms te snel en dan helpen we elkaar weer verder. :happy:
Maar W-Wortel heeft wel een punt aangeraakt , namelijk de verschillen APK die genoemd worden tussen de forumleden in EU zoals Zweden Nederland , Slovenië en France. Ik hoef me voorlopig voor een diesel geen zorgen te maken volgen de Technique Controle hier ten lande
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Bob is gewoon een mazzelkont. Frankrijk is niet zo vlot met het invoeren van nieuwe ideeën die in Brussel ontstaan.
Met een beetje geluk duurt het nog een paar jaar voor de nieuwe roetmeting in Frankrijk ingevoerd wordt.
De Franse overheid hikt een beetje tegen de investering aan voor nieuwe meetapparatuur die nodig is om de Brusselse richtlijnen te kunnen volgen.
Tegen die tijd is mogelijk ook meer bekend over hoe het verder moet met afgekeurde diesels.
De Nederlandse oplossing is de roet toeslag betalen voor diesels die dan volgens de oude methode gekeurd worden.
Het voordeel is dat de euro klasse wel geldig blijft voor de toegang tot milieu zones in steden.
Vervuilen mag in Nederland zolang er maar voor betaald wordt.

In België voorziet men diverse keren uitstel voor afgekeurde auto's met een dieselmotor. Met dat uitstel mag de eigenaar per keer drie maanden langer rijden. Hoe vaak dat uitstel wordt verleend is mij niet bekend.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27649
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Bob is gewoon een mazzelkont
En met die wetenschap gaan we weer terug naar Nederland en de lokale regelgeving.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Levi_r
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 01.05.2012 - 12:30

Levi_r schreef: 22.06.2023 - 23:16 Ik ben afgelopen woensdag ook voor APK geweest met mijn V70 1.6 D2 (my 2015), 193d km. Klein jaar geleden kleine tune bij Obbe opgehaald en EGR dicht laten schrijven. 2 miljoen deeltjes op de teller, dus dat was flink schrikken. De dealer was vooral aan het benadrukken dat het mogelijk kon helpen dat als ik het filter laat vervangen (€1600) maar dat het geen garantie is op succes... Andere tip was inderdaad rijden op HVO.

Mijn plan vooralsnog:

* huidige tank reiniger toevoegen en wat bij tanken voor goed mengen
* stukken goed doorrijden op hogere toeren
* HVO tanken

En dan opnieuw laten meten, zal ergens komende 2 weken zijn. Ik rijd overigens regelmatig lange stukken en dagelijks sowieso 2 x 37 km. Ik kom uiteraard wel geregeld file tegen en heb ook wel geregeld ritjes van 15 min.

Voordat ik reparaties hiervoor ga doen, die allemaal vrij kostbaar zijn, hoop ik dat er in de markt wat specialisme ontstaat. Mogelijk dan eerst een jaartje rijden met aangepaste gegevens bij RDW.
Na 400 km met reiniger (tank leeg gereden) en nu een 300 km met HVO brandstof, haal ik zojuist 3.000.000 deeltjes op de test. 😥 kijken hoe het ervoor staat als ik deze tank HVO heb leeg gereden.
V70 08-2014 D2 1.6 (115 140 pk) Nordic+
850 2.5 10V 1997 LPG DGM 12-01-2018 -> 06-08-2021
850 2.5 10V 1995 LPG DOP 29-06-2014 -> 09-01-2018
V40 '96 LPG, POLO Steilheck '82 LPG, V70 '00 LPG, Saab 9-3 LPG
Gebruikersavatar
Levi_r
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 01.05.2012 - 12:30

Wat ik me nog afvraag. Een roetfilter kan alleen maar teveel deeltjes doorlaten als deze lek is of gebroken toch?

Ik heb in ieder geval nu ook een NEXAS en Car Scanner om een beetje te kunnen monitoren wat er gebeurd. Wat me iig al opvalt is dat de hoeveelheid 'soot' steeds varieert tussen 0 en een iets hoger getal naarmate ik meer rijd. Na 400 km is dat 5, al weet ik ook niet wat de bovengrens is voor wanneer hij weer gaat regenen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 08-2014 D2 1.6 (115 140 pk) Nordic+
850 2.5 10V 1997 LPG DGM 12-01-2018 -> 06-08-2021
850 2.5 10V 1995 LPG DOP 29-06-2014 -> 09-01-2018
V40 '96 LPG, POLO Steilheck '82 LPG, V70 '00 LPG, Saab 9-3 LPG
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Erg interessant allemaal, hoe zit het nu met de hoeveelheid uitgestoten roetdeeltjes?
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
redracer
4th Gear member
Berichten: 556
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Volgens mij moet je naar de 1 na laatste kijken die van het drukverschil , als die een bepaalde ' hijs vol ' waarde heeft bereikt adhv je ritten zal hij gaan regenereren.
fivepack
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 27.06.2018 - 16:43
Locatie: Best

Die van mij is afgelopen vrijdag glansrijk door de test gekomen.
Test kwam uit op 300 deeltjes, heb 2 weken, ruim 1000km op hvo100 gereden
My2016 V60 D3 GT6 R-design
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1357
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Weet je ook wat hoeveel deeltjes er voor die tijd waren?
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

fivepack schreef: 17.07.2023 - 09:07 Die van mij is afgelopen vrijdag glansrijk door de test gekomen.
Test kwam uit op 300 deeltjes, heb 2 weken, ruim 1000km op hvo100 gereden
ik ben benieuwd: de mijne moet vandaag voor de APK, ik heb er 2 weken geleden ook maar even een tank HVO100 ingegooid (ongeveer 50 liter, dus niet helemaal zuiver), en bij voor 3/4 leeggereden (ongeveer 1000km, dus wel zuinig) ik hoop dat ik dezelfde uitslag van de gokkast krijg :) want dan rijd ik gelijk door naar het casino :)
V60 d3 gt r-design (facelift)
fivepack
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 27.06.2018 - 16:43
Locatie: Best

Henry82 schreef: 17.07.2023 - 09:11 Weet je ook wat hoeveel deeltjes er voor die tijd waren?
Nee helaas. Maar komt door tijdgebrek.
My2016 V60 D3 GT6 R-design
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Hier dus ook met HVO100, maar helaas ook zonder vergelijkende test, maar wel maar 100 deeltjes, dus duurt nog wel effe voordat we het miljoen vol hebben op deze manier (km stand 175000)

Hoe dan ook was het me die 30 euro aan de tank wel waard en al heeft het er niets mee te maken, dan heb ik toch ook nog mijn steentje bijgedragen door 1300 km co2 neutraal te rijden :)
V60 d3 gt r-design (facelift)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27649
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

100 of 100 000 deeltjes?
Afhankelijk van de test geeft deze het in duizend aan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Ik begreep dat ie op 100 uitkwam maar ik zal het straks voor de zekerheid nog even navragen bij de dealer.
V60 d3 gt r-design (facelift)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27649
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

100 is zo'n beetje schoner dan de buitenlucht geloof ik.
Het kan zeker, er zijn er meer met die score.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Levi_r
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 01.05.2012 - 12:30

Levi_r schreef: 13.07.2023 - 07:38 Wat ik me nog afvraag. Een roetfilter kan alleen maar teveel deeltjes doorlaten als deze lek is of gebroken toch?

Ik heb in ieder geval nu ook een NEXAS en Car Scanner om een beetje te kunnen monitoren wat er gebeurd. Wat me iig al opvalt is dat de hoeveelheid 'soot' steeds varieert tussen 0 en een iets hoger getal naarmate ik meer rijd. Na 400 km is dat 5, al weet ik ook niet wat de bovengrens is voor wanneer hij weer gaat regenen.
Ik rijd nu al zo'n 1000 km met een schuin oog op deze metertjes, en heb de hoeveelheid 'soot' nog nooit boven de 5 gram zien komen. Iemand ook een 1.6 D2 die weet tussen welke waardes dit normaal opbouwt? In ieder geval dacht ik dat het dan misschien aannemelijk dat mijn roetfilter intern lek is, waardoor je in ieder geval altijd zakt voor de roetdeeltjes test.

Ik ga komende week wel het roetfilter laten vervangen, op hoop van zegen dat dit helpt.
V70 08-2014 D2 1.6 (115 140 pk) Nordic+
850 2.5 10V 1997 LPG DGM 12-01-2018 -> 06-08-2021
850 2.5 10V 1995 LPG DOP 29-06-2014 -> 09-01-2018
V40 '96 LPG, POLO Steilheck '82 LPG, V70 '00 LPG, Saab 9-3 LPG
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”