Accu leeg -> centrale vergrendeling?

Plaats reactie
TLieven
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 19.09.2022 - 22:51

Geacht forum.
Ben nieuw op het forum hoewel ik al een redelijke poos lekker grasduin door de topics. We hebben een V60pih en een v40 T4.

Mijn vraag gaat over de v60pih (2014);
Een paar dagen geleden trof ik bleek de accu leeg (12v); deuren gingen iet open, geen verlichting (dash etc). Enkel het rode alarm lampje knipperde af en toe. ANWB is langsgekomen om te helpen. De accu "pakte prima spanning op" en de dynamo was ook in orde. De deur geopend met de noodsleutel.
We hebben gekeken of er ergens een lampje of stroomverbruiker aan was blijven staan wat niet het geval was.

Ik ben een rondje gaan rijden om de accu weer op orde te krijgen. Wat me opviel toen ik terugkwam is dat oranje lampjes in de schakelaars waarmee de sloten bediend kunnen worden (aan binnenkant van deuren dus) oranje gingen branden als ik de deuren sloot met de sleutel. Die oranje lampjes blijven branden totdat ik de deur weer op afstand open. Nu lijkt het erop dat als ik de auto níet afsluit dat die lampjes niet gaan branden. De auto sluit zichzelf na een bepaalde tijd.

Iemand ervaring of een idee wat er aan de hand is?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Is dat niet gewoon dit: https://www.volvocars.com/nl/support/ma ... erlichting
M.a.w. gaan ze uit na de ingestelde tijd? Verder geen idee.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Emmevi
4th Gear member
Berichten: 989
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Zoals ik het lees bedoeld TS het oranje LED-je in de schakelaar waarmee je de auto van binnen uit kunt afsluiten, en niet de approach verlichting.

Het viel mij bij onze ‘22 laatst ook op dat na afsluiten (met de afstandsbediening) deze oranje LED’s aan gingen. Na een tijdje gingen ze echter weer uit, zal wel een bepaalde Zweedse gedachte achter zitten.

Dat de deuren automatisch afsluiten; kan dat de veiligheidsfunctie zijn dat als je de auto ontgrendeld, maar je opent niet binnen een minuut (?) een deur, dat hij dan automatisch weer afsluit?
Dit ter voorkoming dat je de auto ongemerkt vanuit de broekzak ontgrendeld en hij de hele dag/nacht biet op slot staat.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
TLieven
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 19.09.2022 - 22:51

Ja, het zijn inderdaad die lampjes, zoals emmevi omschrijft. Het was me nooit eerder opgevallen en ik probeer er dus achter te komen of die lampjes op een of andere manier aangeven dat er iets is met bijvoorbeeld de centrale vergrendeling die dan vervolgens de accu leegtrekt.

Maar als ik emmevi's reactie lees gaan die lampjes dus ook aan bij andere V60's. Iemand zin om dit te bevestigen?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dat van die lampjes zal ik ook eens bekijken maar als emmevi het ook heeft is dat dus gewoon normaal.
Wat ook normaal is, is dat de auto zichzelf weer vergrendelt als je niet 1 van de deuren opent na het ontgrendelen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
fmulders
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 21.07.2021 - 10:20

TLieven schreef: 23.09.2022 - 08:47 en de dynamo was ook in orde.
Er zit geen "normale" dynamo in. De accu wordt geladen door de ISG die 400V levert. Deze wordt opgezet naar 12V door een omvormer. Deze omvormer wordt ook gevoed vanuit het 400V accu pakket. Was je hoogspanning accu toevallig ook leeg toen je de wagen hebt weggezet?
TLieven
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 19.09.2022 - 22:51

fmulders schreef: 24.09.2022 - 11:13
TLieven schreef: 23.09.2022 - 08:47 en de dynamo was ook in orde.
Er zit geen "normale" dynamo in. De accu wordt geladen door de ISG die 400V levert. Deze wordt opgezet naar 12V door een omvormer. Deze omvormer wordt ook gevoed vanuit het 400V accu pakket. Was je hoogspanning accu toevallig ook leeg toen je de wagen hebt weggezet?
Hoogspanning accu was niet leeg als ik 't me goed herinner. laatste restje (de "10%") zat er nog in. Ik heb 'm leeg geparkeerd de avond ervoor.

Ik ga iig in de gaten houden hoe het de komende tijd gaat. Kreeg net te horen dat ik in aanmerking kom voor een auto van de zaak. Dat is iets nieuws voor me maar wel geinig om weer eens te gaan shoppen. V60 T6 wellicht...
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”