Muziek hapert bij afspelen via USB

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan XC40 R-T4
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 22.04.2018 - 17:02

Mijn Volvo XC40 van september 2018 speelde toen hij nieuw was alle muziek netjes af van een nieuwe 64 GB Sony mini USB stick.
Zelfs de mappen structuur werkte.
De USB stick zit onder in de de console in de USB poort naast de 12 volt aansluiting.
De muziek staat erop in FLAC in exFAT format en bestaat uit 29 mappen (CD's), ongeveer 9 GB van de stick is gebruikt.

Nou speel ik niet zo heel vaak muziek van de USB, maar al enige tijd werkt het niet (goed) meer.
Welk nummer ik ook kies het duurt nogal even voor het begint.
Dan speelt hij ongeveer 6 seconden en dan wordt het ongeveer 6 seconden stil en gaat hij weer door.
Dit herhaalt zich constant en daarmee is muziek afspelen via USB onbruikbaar.
Als ik de USB stick eruit trek en er weer in steek duurt het lang voor de stick weer zichtbaar is in het scherm.
Als ik de USB stick in mijn PC steek speelt hij alles netjes af.

Geen idee of dit (mogelijk) gekomen is omdat er later software updates op gezet zijn door de dealer die het slechter gemaakt hebben?
Ik heb het nodige zitten lezen over Sensus, maar dit probleem niet gevonden.
Heeft iemand hier ook last van (gehad) of ervaring mee en hoe het op te lossen is?
Volvo XC40 T4 R-design - 22 september 2018
Mitsubishi Outlander PHEV december 2013
Ford Mondeo Wagon 2007
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Ik zou sowieso eens een nieuwe USB-stick proberen. het kan zijn dat je computer net wel genoeg stroom aan de stick levert en de auto niet. Het is al vaker gebleken dat de USB-stroomvoorziening van de auto op het randje zit. Mocht dat niet helpen zou ik het hele systeem eens (laten) resetten.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5388
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

De USB stick al eens in een ander apparaat geprobeerd?
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Jan XC40 R-T4
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 22.04.2018 - 17:02

@ Urbexpeditie
Als aangegeven hij speelt wel via mijn laptop...

Maar ik heb ondertussen de oplossing gevonden.
Ik merkte bij een paar nummers, afspelende op mijn laptop via oortjes, dat er toch hier en daar korte hickups waren, die me in eerste instantie niet opgevallen waren.
Het leek er dus op dat de data op de USB stick op de een of de andere manier toch wat beschadigd was.
Ik heb de stick daarop opnieuw geformatteerd en alle mappen er weer naar toe gekopieerd. Ik had ze allemaal nog op mijn laptop staan.
Diverse nummers uit verschillende mappen (CD's) beluisterd in mijn Volvo en alles speelt weer goed af.
Helaas nu ook weer enkele fouten in de mappen-structuur weergave in de Volvo, maar daar is wel mee te leven.
Volvo XC40 T4 R-design - 22 september 2018
Mitsubishi Outlander PHEV december 2013
Ford Mondeo Wagon 2007
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5388
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Mooi. Oogelost 👍🏻
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 617
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Heb je toevallig ooit de usb stick eruit getrokken toen er nog spanning op stond? Dit zou kunnen zijn dat er fouten ontstaan op de stick. Hetzelfde als dat je een usb stick op je PC eerst moet afsluiten voordat je hem mag verwijderen. Als je dat dan niet doet in je auto en hem telkens onder het rijden eruit trekt en er weer instopt de fouten alleen maar groter worden...
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 665
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Kick schreef: 19.09.2022 - 17:52 Heb je toevallig ooit de usb stick eruit getrokken toen er nog spanning op stond? Dit zou kunnen zijn dat er fouten ontstaan op de stick. Hetzelfde als dat je een usb stick op je PC eerst moet afsluiten voordat je hem mag verwijderen. Als je dat dan niet doet in je auto en hem telkens onder het rijden eruit trekt en er weer instopt de fouten alleen maar groter worden...
De auto leest de stick alleen maar.
De fouten die jij noemt gebeuren als je er naar aan het schrijven bent...
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Kick schreef: 19.09.2022 - 17:52 Heb je toevallig ooit de usb stick eruit getrokken toen er nog spanning op stond?
Er blijft altijd spanning op staan. Als je op een PC ervoor kiest om een stick los te koppelen gaat niet de spanning eraf, maar wordt het bestandssysteem ge-"unmount". Dan weet je zeker dat er niets meer weggeschreven wordt als je de stick eruit trekt. Met spanning heeft dat niets te maken.
Plaats reactie

Terug naar “XC40”