Pagina 1 van 2

C40 met caravan

Geplaatst: 08.09.2022 - 12:57
door jorisjansen4

C40 met caravan

Geplaatst: 08.09.2022 - 21:45
door Hans Eilander
Een ontzettend leuk filmpje, om de C40 in actie te zien met caravan. Een prachtige combinatie op de video. Leuk om uit verschillende invalshoeken, de C40 met caravan te zien rijden. Ook het passende commentaar erbij, van Werner Budding. Er word een caravan gebruikt van ca 1000 kg. Zo te zien ruim/groot zat. Sommigen nemen echter een sleurhut mee, zo groot al een tweede huis. Dat vind ik persoonlijk overdreven. Maar.... ieder het zijne. Zeker met de wetenschap dat er 1800 kg getrokken mag worden, met een vierwiel aangedreven auto. Echt prachtig die C40. Was ik in het begin bij de introductie nog wat sceptisch over het ontwerp. Nu ben ik echter helemaal om, en vind de C40 écht een schitterende Volvo. :-D

C40 met caravan

Geplaatst: 08.09.2022 - 22:51
door erichendri
Tsja, wat moet ik daar van denken.
Was de test met een geladen auto en caravan of beide zo goed als leeg?

Eric

C40 met caravan

Geplaatst: 09.09.2022 - 00:58
door Hans Eilander
erichendri schreef: 08.09.2022 - 22:51 Tsja, wat moet ik daar van denken. Was de test met een geladen auto en caravan of beide zo goed als leeg? Eric
Maakt dat wezenlijk wat uit denk je? De C40 beschikt over ruim 400 pk! Deze caravan was maar speelgoed voor hem. Maar de intentie van dit filmpje is, om mensen die wat bedenkingen hebben mbt EV en caravan, te laten zien dat dit heel goed kan. Of je dat nu met de C40 doet, met de P8, of Polestar 2. je hebt dan iig 3x het vermogen dan mijn XC 40 T2, die óok al aardig wat mag trekken. Dus vul jij het maar verder in..... :)

C40 met caravan

Geplaatst: 09.09.2022 - 08:00
door Hans oet Twent
Hans Eilander schreef: 09.09.2022 - 00:58
erichendri schreef: 08.09.2022 - 22:51 Tsja, wat moet ik daar van denken. Was de test met een geladen auto en caravan of beide zo goed als leeg? Eric
Maakt dat wezenlijk wat uit denk je? De C40 beschikt over ruim 400 pk! Deze caravan was maar speelgoed voor hem. Maar de intentie van dit filmpje is, om mensen die wat bedenkingen hebben mbt EV en caravan, te laten zien dat dit heel goed kan. Of je dat nu met de C40 doet, met de P8, of Polestar 2. je hebt dan iig 3x het vermogen dan mijn XC 40 T2, die óok al aardig wat mag trekken. Dus vul jij het maar verder in..... :)
Beste Hans,
Alles is relatief en de mindset moet om. PK's zegt zoveel op het gebied van snelheid. Koppel is belangrijker om uit stilstand weg te komen van jouw plek. Elektrisch heeft beide. Toch moet de revolutie voor wat betreft auto + caravan nog op gang komen. 1000KG achter deze C40 is niks. Toch gaat bereik met 30% naar beneden wat ook legitiem is. Hang er een caravan achter van 1500KG++ achter en het bereik wordt significant minder. Hebben we het nog niet eens over de heuvels en bergen in Deutschland, Frankrijk en de Alpen.
Ik heb nu een hybride. Elektrisch met de caravan erachter, 2 ton, dan is het bereik nog niet eens de helft van wat ik normaal op de batterij kan. Maar goed op campings en dorpjes is het oké. Tussendoor rijdend opladen geeft extra spanning in de batterij. Brandstof verbruik is fors.... kan ook niet anders met 2 ton erachter toch?

C40 met caravan

Geplaatst: 09.09.2022 - 08:32
door diesel01
Het filmpje is leuk voor de buhne.
Ben heel benieuwd naar de praktijktest met een rit zuid-Frankrijk via de Ardennen, vraag mij af of je Luxembourg gaat halen vanuit Eijsden met 150km.

C40 met caravan

Geplaatst: 09.09.2022 - 09:30
door Peter-V50
Het is vooral de luchtweerstand van de caravan die het verbruik beïnvloedt.

C40 met caravan

Geplaatst: 09.09.2022 - 09:58
door Hans Eilander
Het lijkt me meer dan logisch, dat hoe meer/zwaarder je er achter hangt, hoe meer het verbruik toeneemt. Feit blijft, dat Volvo uit Zweden komt, waar ze óok bergen hebben, en uitgebreid testen kunnen. Ik denk niet dat de ingenieurs van Volvo, de EV op de markt gebracht hebben met een blinddoek om. Het is aan de consument, wat zijn persoonlijke eisen zijn mbt een EV. Het geplaatste filmpje door @Joris, vind ik dan ook echt geslaagd/leuk, om zo,n rijdende combinatie op de weg te zien, in de praktijk van alledag.... :)

C40 met caravan

Geplaatst: 09.09.2022 - 10:44
door diesel01
Hans Eilander schreef: 09.09.2022 - 09:58 Het lijkt me meer dan logisch, dat hoe meer/zwaarder je er achter hangt, hoe meer het verbruik toeneemt. Feit blijft, dat Volvo uit Zweden komt, waar ze óok bergen hebben, en uitgebreid testen kunnen. Ik denk niet dat de ingenieurs van Volvo, de EV op de markt gebracht hebben met een blinddoek om. Het is aan de consument, wat zijn persoonlijke eisen zijn mbt een EV. Het geplaatste filmpje door @Joris, vind ik dan ook echt geslaagd/leuk, om zo,n rijdende combinatie op de weg te zien, in de praktijk van alledag.... :)
Nou ja, rondje Veluwe voor een paar shots, de praktijk van alle dag noemen....

C40 met caravan

Geplaatst: 09.09.2022 - 11:31
door Hans Eilander
diesel01 schreef: 09.09.2022 - 10:44 Nou ja, rondje Veluwe voor een paar shots, de praktijk van alle dag noemen....
Tja, tussen Delfzijl en Maastricht ligt voor ons de praktijk van alle dag, toch? In de film word ook gesproken over een vakantie radius van pakweg 500 km. Enkelen onder ons, gaan met hun sleurhut naar Portugal, of Griekenland, of Zweden. De meesten blijven in de buurt. Ik vind het dan ook niet relevant, indien ze een testrit maken in Honduras, of Mexico.... ;)

C40 met caravan

Geplaatst: 09.09.2022 - 13:17
door V480-S60
Peter-V50 schreef: 09.09.2022 - 09:30 Het is vooral de luchtweerstand van de caravan die het verbruik beïnvloedt.
Idd, het gewicht maakt heel wat minder (vrijwel niets) uit op de gemiddelde rijsnelheid. Het extra gewicht heeft vooral invloed op het acceleratievermogen.

C40 met caravan

Geplaatst: 09.09.2022 - 13:22
door V480-S60
diesel01 schreef: 09.09.2022 - 08:32 Het filmpje is leuk voor de buhne.
Ben heel benieuwd naar de praktijktest met een rit zuid-Frankrijk via de Ardennen, vraag mij af of je Luxembourg gaat halen vanuit Eijsden met 150km.
Een XC40 of C40 heeft een luchtweerstand van een tank en is al enorm verspillend met de energie. Er zijn echter al genoeg praktijkervaringen met 1500 en 1600 kg caravans achter een Tesla en KIA EV6.
Standaard rijden deze mensen naar Italië of Zuid Frankrijk en houden ongeveer 200-225 km interval aan.

C40 met caravan

Geplaatst: 09.09.2022 - 13:32
door diesel01
Hans Eilander schreef: 09.09.2022 - 11:31
diesel01 schreef: 09.09.2022 - 10:44 Nou ja, rondje Veluwe voor een paar shots, de praktijk van alle dag noemen....
Tja, tussen Delfzijl en Maastricht ligt voor ons de praktijk van alle dag, toch? In de film word ook gesproken over een vakantie radius van pakweg 500 km. Enkelen onder ons, gaan met hun sleurhut naar Portugal, of Griekenland, of Zweden. De meesten blijven in de buurt. Ik vind het dan ook niet relevant, indien ze een testrit maken in Honduras, of Mexico.... ;)
Dat zeg ik voor de buhne, nu een test van Eijsden naar Luxembourg en dan heb je ook cijfers die representatief voor het verbruik zijn wanneer er vermogen word gevraagd.

C40 met caravan

Geplaatst: 09.09.2022 - 14:11
door Hans Eilander
diesel01 schreef: 09.09.2022 - 13:32 Dat zeg ik voor de buhne, nu een test van Eijsden naar Luxembourg, en dan heb je ook cijfers die representatief voor het verbruik zijn wanneer er vermogen word gevraagd.
Klopt, je hoeft niet zo ver van huis. De Ardennen zijn m.i. heel geschikt om zo,n span een keer te testen. ;)

C40 met caravan

Geplaatst: 09.09.2022 - 14:35
door Hans Eilander
V480-S60 schreef: 09.09.2022 - 13:22 Een XC40 of C40 heeft een luchtweerstand van een tank, en is al enorm verspillend met de energie.
Zoek de verschillen...... :lol: . En ik vind een huidig verbruik van 1:17 met mijn XC 40, niet echt energie verspillend. ;)

C40 met caravan

Geplaatst: 09.09.2022 - 21:50
door erichendri
De kia EV6 gebruikt met een caravan erachter over de 30 kw /100km.
Na laden rijdt je met 80% weg, kost je ook weer 50 km wat je minder kunt rijden.
Maar alles hangt van hoe snel je rijdt en hoeveel gewicht erachter hangt plus de frontale oppervlakte.

Eric

C40 met caravan

Geplaatst: 09.09.2022 - 22:25
door Hans Eilander
erichendri schreef: 09.09.2022 - 21:50 Maar alles hangt van hoe snel je rijd, en hoeveel gewicht er achter hangt, plus de frontale oppervlakte.
En ik denk dat de bijna belangrijkste factor van energieverbruik, in de beweging zit van je rechtervoet..... ;)

C40 met caravan

Geplaatst: 10.09.2022 - 12:26
door V480-S60
erichendri schreef: 09.09.2022 - 21:50 De kia EV6 gebruikt met een caravan erachter over de 30 kw /100km.
Na laden rijdt je met 80% weg, kost je ook weer 50 km wat je minder kunt rijden.
Maar alles hangt van hoe snel je rijdt en hoeveel gewicht erachter hangt plus de frontale oppervlakte.

Eric
Gewicht erachter maakt echt heeeeel weinig uit met een EV. Het is echt het frontale oppervlak.

Dat over de 30Kw is echt overdreven heb ik gehoord van ervaringsdeskundigen met een EV6 en 1600 kg caravan. Snelheid des te meer. Boven de 95 km/h gaat het idd echt hard achteruit met de actieradius.
En omdat men niet met samengeknepen billen wil zitten is 240 km actieradius bij 80% SOC en daadwerkelijk gereden afstand van 200 km ruim voldoende.

C40 met caravan

Geplaatst: 10.09.2022 - 21:13
door erichendri
Tuurlijk merk je die 1600 kg achter een kia.
Dat merk je toch ook achter je 250 pk benzine slurper.
Ook het verschil tussen 230 en 250 breed.
Kijk alleen maar eens naar je verbruik solo of met caravan erachter.

Eric

C40 met caravan

Geplaatst: 10.09.2022 - 22:28
door V480-S60
Ik merk achter mijn (285 pk) benzineslurper echt GEEN verschil met 1300 en 1600 kg. Wel met 2.30 en 2.50 breed qua verbruik. De kilo's maken daar echt GEEN verschil.
Het is echt het Frontaal oppervlak wat het verschil maakt.