van v70 naar v50 ?

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
gvz
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 27.02.2012 - 17:52

dag beste mensen,

ik rijd nu v70 classic uit 99 , 2-5, 10 v, met vialle lpg3., dat doe ik al 10 jaar met grote tevredenheid.
echter, ik rijd nu maximaal nog maar 10000 km p/j, en de auto heeft er aL 527000 KM opzitten.
dat is niet ongewoon voor een dergelijke volvo, maar toch.... de tijd loopt door.

en daarom vraag ik me af of ik niet naar een jongere volvo moet gaan uitkijken, b.v. een v50 uit 2007 of 2008.
die zijn aanmerkelijk beter geprijsd dan een v70 met lpg uit 2007 en 2008.
omgerekend kost per maand gemiddeld de v50 aan benzine en wegenbelasting, net zo veel als mijn v70 aan
wegenbelasting en lpg, dit op basis van de 10000 km dus., uitgaande van een verbruik , v50, van 1 op 14 [benzine]

maar ik vraag me af wat zijn de duurdere reparatiekosten bij een v50, ik las b.v. weleens over de koppeling met
dual massa wiel vervanging, die best prijzig is.

de vragen zijn eigenlijk deze:, welke VERBORGEN PROBLEMEN EN REPARATIES, kan ik bij een v50 verwachten,
EN WAAR MOET IK EXTRA bij opletten bij een aankoop.
dan de motoren: de 1 op 14 gelden dus denk alleen bij de 1-6, de 1-8 en 2.0 motoren.
en klopt het dat geen volvomotoren zijn maar van Ford? die minder lang meegaan dan b.v. de 2.4 , 5 cyl van volvo,
zoals die toch ook soms in een v50 zitten?

ik moet nu veel onderhoud doen aan de v70 mbt de Apk, 1000 euro + en dan nog een kapotte airco, die ook nog
eens moet worden gedaan., en wat krijg ik er nog voor terug bij inruil, bij koop v50?
misschien is dit het moment om aan een jongerere volvo te denken.
is dan de v50, b.v een uit 2007/8.met 280.000 km, met 1.8 of 2.0 motor een goed alternatief?

bedankt voor het eventueel meedenken.
gvz
Nick V50 Sport I
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 30.06.2021 - 21:49
Locatie: Borger-Odoorn

Tsja, wanneer we het antwoord op al deze vragen zouden hebben ......
Er is onderhuids veel terug te vinden van Ford, dat kan zo zijn voordelen hebben (prijs / instructievideo's van amateurs/ e.d.)
Offerte voor koppeling vervangen (incl massa vliegwiel) bij een 2.0 was ooit rond de 1400 (incl alle lagers).
Voor zover mij bekend is de 2.0 een samenwerking van Mazda en Ford, wellicht dat de 1.8 en 1.6 ook uit die koker komen.
Voor ieder type motor zal wel een riedeltje aan 'mankementen rond gaan'; voor de 2.0 weet ik dat klepdekselpakking gevoelig is (beetje ontwerpfoutje)
maar dat is zelf goed te verhelpen. Je moet er alleen bedacht op zijn.

De 5 cilinder varianten zijn vaak wat sportiever / vierwiel aangedreven, complexer, er kan meer stuk. Maar de eigenaren zijn vaak wel blij
met de prestaties en het karakter van de auto. Dus dat is een andere afweging.
Qua veiligheid waren de V50's voor hun tijd goed uitgerust; maar dat is ook alweer een tijdje geleden. En zoals je zegt, de tijd schrijdt voort ;-)
V50 Sport I, B4204S3 + MTX75
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De 1.8 en 2.0 zijn van Mazda.
Mijn ouders rijden een C30 2.0 en doen inderdaad 1 op 14, afhankelijk van de rit zal dat met een V50 ook haalbaar zijn.
De 1.6 hebben we in de vorige Focus gehad. Dit blok is ontwikkeld door Yamaha (net als de Volvo V8) en wij kennen hem als oerdegelijk.
Voor een V50 zou ik hem persoonlijk aan de lichte kant vinden.

Koppeling is iets wat voor iedere auto wel van toepassing is. Moet het vliegwiel vervangen worden, ook bij je huidige V70 wordt het snel een dure grap.
Ik had zelf veel motorische ellende met mijn V50 2.0D(iesel), qua onderstel verder weinig verrassingen gehad.
Qua praktische ruimte is het wel een stap terug ten opzichte van de V70, dus houdt dat in je achterhoofd.
Qua rijden is het heel wat stappen vooruit en vond ik de V50 altijd prettig sturen.
Standaard al en met een aangepast onderstel nog beter.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Ik moet het afkloppen, maar heb een V50 T5 (2.5 turbo 5 cilinder) automaat op LPG en heb in 3 jaar bijna 50 dkm gereden zonder grote problemen.

Verbruik 100 km/h cruise control op de snelweg is 1 op 9,5 / 10 (let op op LPG).
Rijdt je wat meer stad dan loopt het op naar een 1 op 8 - 9 (LPG).
Gebruik je het vermogen (hard rijden of flinke aanhanger er achter) dan zakt het naar een 1 op 7 (LPG).

Wegenbelasting Zuid-Holland op LPG € 99 per maand.
Verzekering All Risk / 68% no claim € 53 per maand.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Heb een 2.4i gehad, wel een S40 maar zal qua verbruik niet veel anders doen dan de V50. Die haalde aan de pomp 1:12 en met veel mazzel 1:13 met 100-110 op de CC en vrijwel alleen snelwegritten.
Qua comfort (stilte, toerental en vermogen) koop je een 5 cilinder. Voor de zuinigheid en verder niet te veel eisen, kun je beter een 4 pitter kopen.

Waar je op moet letten is dat de hemelbekleding vaak loslaat en van de bouwjaren die jij noemt de voorruit. Die laat aan de bovenkant los; dus als je gaat kijken, druk maar eens op de voorruit van binnenuit.
Check ook even de radio met de achterruitverwarming aan.

De 1.8 staat nog weleens bekend als olieboot.. Maar dat schijnt later wel opgelost te zijn. De 2.0 wilde ook nog weleens wat meer verbranden, maar in mindere mate dan de 1.8.
Bij de 2.4/T5 moet je rekenen op de keerringen van de nokkenassen, die gaan bijna gegarandeerd een keer lekken. Dus controleer altijd even onder de distributiekap (kun je zo openwippen), als het daar nat is, lekker laten staan of reparatie bedingen. Motorsteunen zijn niet al te best, maar wel door de jaren heen verbeterd. Met name de rechter gaat vaak stuk.
Controleer ook het expansiereservoir. Als die gelig ziet en scheurtjes heeft moet daar eigenlijk zsm een nieuwe op.
Draagarmrubbers zijn denk ik het enige echte zorgenkindje qua onderstel. Verder was het onderstel bij mij met 220k nog in prima staat.

Verder waren er met beurtjes eigenlijk nooit problemen en was het toch wel één van de fijnst rijdende auto's die ik gehad heb.

Houd dus in de gaten dat een tweedehands V50 ook aardig wat geld kan kosten om 't onderhoud weer op peil te brengen. Dus het is een afweging of je dat in de V70 stopt of toch in wat nieuwers. ;-)
Emmevi
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Onze 2.0 was ook vrij probleemloos, in 175.000km:
- na ca. 6 jaar condensor airco lek (steentje?)
- bij ca. 170.000 scheurtje in expansietank koelvloeistof
- bij ca. 173.000 afgebroken uitlaatbeugel.

Verder gewoon regulier onderhoud zonder gekke dingen.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
henk701
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 05.02.2017 - 19:01

Heb een C30 gehad,met een 2.0 motor, uit 2008,dat was dus wel degelijk een Ford motor.
Als er overal op de motor FOMOCO staat, geloof ik dat wel.
En als ik al die verhalen mag geloven,heb ik toch geluk gehad,geen lekkages geen lekke kleppendeksel pakking,en nooit olie bijvullen tussen de beurten door.
Heb zeker 4 jaar probleemloos gereden.
Maar aan alles komt een eind,dus nu wat groters en sneller,een 2.0 turbo S60.
gvz
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 27.02.2012 - 17:52

bedankt voor jullie reacties, erg interessant allemaal.

wat betreft de koppelingkosten, ik heb mijn koppeling laten doen in 2019, slipte steeds meer door.
toen bleek er bij dit type v70, geen dual, maar een single vliegwiel te zitten. en dat was nog goed, dus de
kosten kwamen incl platen, drukgroep, etc.,op 700 euro, ook origineel spul allemaal. dat viel dus mee.
daarom vroeg ik het, omdat diverse reparaties. bij een v50 toch soms veel duurder blijken, [ van horen zeggen dus]

verder blijft het dus goed opletten, en misschien een extra keuring laten doen, via de anwb schijnt dat te kunnen, zijn
wel kosten aan verbonden natuurlijk.

en wat een van jullie zei, dat om een 2e hands v50 na aankoop goed op orde te krijgen,; ook aardig in de papieren kan lopen,
vooral als je door een volvodealer laat onderhouden.
toen ik deze v70 kocht , leek er weinig aan de hand, ok, airco moest bijgevuld, en dat heb ik 10 jaar volgehouden, tot die
vorig jaar met de hitte het toch niet meer bij kon benen.
maar bij de 1e volgende apk, bij volvodealer, moesten er 2 nieuwe draagarmen, en nog wat duurdere dingen aan gedaan worden.
was 1500 euro.
dus dat kan je inderdaad altijd verwachten, aan VERBORGEN gebreken., ook bij een 50, vooral motortechnisch, je kunt b.v niet
echt weten hoe het olieverbruik was.
carterventilatie? kleppen afstellen, ook zoiets. voordeel is dat volgens mij, sommige van de v50 motoren, geen distributiewissel nodig
hebben.
en natuurlijk al het elektronische spul, daar kan het echt goed misgaan.
dit jaar eerder had ik het bekende euvel dat ABS lampje bleef branden, weliswaar geen APK issue, maar ik wilde het toch goed
hebben. nieuwe abs controller was 1200 euro, uiteindelijk is er een gereviseerde cotroller inezet, voor 150 e.
en de v50, heeft niet alleen abs , maar ook traction cotrol, stasbilty etc. dus nog meer electronica op veel plaatsen in de auto.,
dus mogelijk ook meer z.g. VOLVO DTC's.

nog een punt dat een van jullie maakte: de ruimte in de auto.
tja inderdaad, dat scheelt nogal wat, daar moet ik ook goed meenemen in mijn afweging.
ik zit nu al soms vol achterin op kampeervakantie,

maar ik ga me er goed in verdiepen, als het niet dit jaar is, dan komt het moment van de waarheid volgend jaar of het jaar erna.
dan is er natuurlijk ook nog de emotionele kant van de zaak, ik merk dat ik moeilijk afstand kan doen van deze auto.
zit ook een voortreffelijke geluidinstallatie in. Waarin ik alle media kan afspelen, zelfs nog oude cassettes [echt waar]
ik heb nog veel oude klassieke muziek casettes, die perfect klinken.

nog even doorzeuren over die casettespeler: je kunt met de knop "forward", zelfs zeer snel doorspoelen, naar het volgende
nummer, zon speler heb ik zelfs thuis niet staan.


nogmaal bedankt, en als iemand nog iets invalt, om opp te letten, hoor ik het graag

mvg. gerard
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Voor problemen met de DSTC hoef je niet zo bang te zijn. Heb er tot nu toe weinig horrorverhalen over gelezen.

Wat vaak elektrisch nog weleens kuren geeft is de buitentemperatuur. Contacten van de verbinding auto-bestuurdersdeur reinigen lost het meestal op.

Een aantal blokken hebben inderdaad een ketting. De Volvo eigen blokken allemaal een riem.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De 1.8 en 2.0 hebben een ketting.
De 1.6 niet en de 5 cilinders ook niet.

Is de buitentemperatuur niet opgelost met de latere modeljaren?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Volvo-Renkum
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 01.07.2020 - 17:54
Locatie: Oosterbeek

Wat bij Ford over de 2.0l motor gemeld wordt:
- Geen veel voorkomende problemen.
- Schaallagers van het blok die versleten zijn. Moeilijk bereikbaar. Dan hele blok vervangen of ruilmotor
- Dual massa vliegwiel die kapot is. Soms al bij lage kilometerstanden. Hakerig schakelen en trilling in koppelingspedaal wijzen hierop.
- Moeilijk aanslaan bij koude start. Hiervoor is een software update bij Ford beschikbaar (Volvo ook?).
- Distributieketting.

Eigen ervaring S40 (mini S80):
- Roest onder sierlijst voorportier en lasnaad regengoot opening kofferbak S40 model. Typisch Volvo eigenschappen (S70 en S80 hebben dit ook).
- Roestige gasveren kofferbak S40. Eenvoudig zelf te vervangen.
- Snel beslaan voorruit. Lekkages via rand voorruit. Kit droogt uit. Volvo gebruikte in die tijd een kit die meer milieuvriendelijker moest zijn.
- Krakende voorstoelen. Typisch Volvo eigenschap.
- Model is prettige combi van S80 en S60. Meer beenruimte achterin dan S60.
- Prettige voorstoelen en prima leefruimte.

Voordelen 4 cilinder t.o.v. 5 cilinder:
- Duidelijk lager brandstofverbruik. 1 op ruim 15 gemiddeld is goed mogelijk.
- Iets meer pk's. (145 tegenover 140).
- Stille motor bij snelheden tot 130 kilometer. Daarna rauwer.
- Vergelijkbare topsnelheid.
- Motor werd ook voor S80 gebruikt. En Fords Focus/ Mondeo en Mazda 626. Onderhoud kan ook bij Ford of Mazda-dealerorganisatie (gunstig bij reizen elders in Europa)
Nadeel:
- Gemis van 5 cilinder geluid.
Audi A3 1.8 Ambition (1999)
S40 2.0 Edition II (2008)
V60 2.0 B3 Inscription HS Edition (2020)
C70 2.4i aut. Summum (2009)
XC90 D5 aut. Momentum (2007)
V40 T2 Polar+ (2019)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)

Volvo! What else?
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Het voordeel is dat je 5 cilinder heel simpel naar 170 pk laten gaan door te chiptuning.
De 14o pk motor is immers gelijk aan de originele 170pk versie.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”