Muffe Volvo geur interieur?

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
WV321
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 18.04.2022 - 12:05

Goedemiddag Volvo-rijders,

Ik heb het een tijd kunnen rechtpraten maar deze week was de druppel.

Mijn vader rijdt al jaren XC60's en ik moet toegeven dat ik al van tiener af aan vond dat er een aparte Volvo-geur in het interieur hing zodra je instapte.

Vervolgens mijn eerste Volvo (C30) gekocht en ook die had een aparte geur bij het instappen. Zodra de airco aanging verdween de geur. Mijn vriendin klaagde hier vanaf het eerste moment al over.

Jaren later heb ik de C30 weggedaan in alle vreugde van mijn vriendin. Een nieuwe auto zonder die smerige geur in het interieur!

Vervolgens een V50 aangeschaft maar ook deze auto heeft een muffe geur zodra de auto een paar uur stilstaat. Maar ook, zodra de airco aangaat is de geur verdwenen. Ik moet toegeven dat er inderdaad een bepaalde geur hangt, maar het stoort mij niet. Zodra de motor warm is en de airco werkt is de geur weg en vindt mijn vriendin het ook geen probleem meer. Het gaat nu zo ver dat we de eerste kilometers (of in de zomer de hele rit) met ramen open rijden. Deze week heeft ze na 1 kilometer zelfs overgegeven, gelukkig net buiten de auto.
Kortom: Ik krijg mijn vriendin niet meer in een Volvo.

Ik ben opgegroeid met Volvo's en wil graag geloven dat mijn vriendin wagenziek is of erg gevoelig is voor vieze geurtjes, maar ik begrijp welke geur ze bedoeld want de geur is er wel degelijk. Als we in andere auto's rijden (niet-Volvo) dan is er geen probleem. Ik moet ook toegeven dat er in die auto's niet de geur hangt zoals in de Volvo.

Ik heb het hele interieur al schoongemaakt, gecontroleerd op dode muizen etc, met de kat van de buren gepraat, bladeren verwijderd, geur-bom geplaatst, interieurfilter vervangen, interieur nog een keer schoongemaakt, maar de geur blijft zodra de auto een aantal uur stilstaat.

Kennen jullie deze geur, en is hier iets aan te doen? Het lijkt mij van het materiaal van de stoelen af te komen. De kleur van deze stoelen heb ik ondertussen verpest door het grondig schoonmaken met allerlei interieurreinigingsproducten.

Hebben jullie tips?
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Heb je een stoffen interieur ? Dan zou je kunnen overwegen om een leder interieur te monteren, of net andersom.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27010
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Je hebt al veel gedaan. Misschien airco laten reinigen of een ozon geurbehandeling doen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Kan zomaar zijn dat de condenswater afvoer van de verdamperbak verstopt zit.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40460
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Vooropgesteld dat ik nog nooit een muffe geur in mijn Volvo's heb waargenomen.
Ja, 1x en toen was er, zoals lancer noemt, een defect in de airco.

Maar als je vriendin dit in élke Volvo ervaart is er meer aan de hand.
Je zou haar eens mee kunnen nemen naar een Volvodealer om daar in wat auto's te ruiken (neem wel een zakje mee voor het geval dat...)
Heeft ze daar dezelfde ervaring, dan rest er helaas maar 1 oplossing, ze zal afscheid van je moeten nemen en op zoek moeten naar een partner die geen Volvo rijdt. :whistle:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Ooit had ik in een Scania een vreselijke muffe rotgeur in de cabine. Echt op den duur om te kotsen. Ik wist ook echt geen oplossing. (nooit gerookt of zo) Het was zó erg, dat ik zelfs thuis die rotgeur niet meer kwijt was! Het zat gewoon in m,n lijf! Om ziek van te worden. Uiteindelijk kwam de oplossing. Bij Scania werd de airco intensief behandelt, (met een soort schuim) bacteriën weg gespoeld, en.....het probleem was gelukkig opgelost. Dus wat Lancer zegt, zou best kunnen. Het zit in je airco. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
WV321
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 18.04.2022 - 12:05

Bedankt voor alle reacties!! Ik heb direct gebeld om de airco even na laten kijken! Het feit dat de geur verdwijnt zodra de airco aangaat is ook verklaarbaar? Ik ga het zien en zal de uitkomst hier mededelen!
Gebruikersavatar
MacToob
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 10.10.2014 - 10:41
Locatie: Stedum

Die behandeling kun je ook prima zelf doen, heb ik zeer onlangs gedaan met een soort airco cleaner van Meguiars als ik me niet vergis.

Moest me wel even over een drempel zetten om mn luchtroosters en verdamper onder het schuim te spuiten.... Maar daarna was de geur veel beter!
V70n 2002 - Black Sapphire Metallic - 278.000km - LPG
Gebruikersavatar
Volvo-Renkum
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 01.07.2020 - 17:54
Locatie: Oosterbeek

WV321 schreef: 04.09.2022 - 15:35 Goedemiddag Volvo-rijders,

Ik heb het een tijd kunnen rechtpraten maar deze week was de druppel.

Mijn vader rijdt al jaren XC60's en ik moet toegeven dat ik al van tiener af aan vond dat er een aparte Volvo-geur in het interieur hing zodra je instapte.

Vervolgens mijn eerste Volvo (C30) gekocht en ook die had een aparte geur bij het instappen. Zodra de airco aanging verdween de geur. Mijn vriendin klaagde hier vanaf het eerste moment al over.

Jaren later heb ik de C30 weggedaan in alle vreugde van mijn vriendin. Een nieuwe auto zonder die smerige geur in het interieur!

Vervolgens een V50 aangeschaft maar ook deze auto heeft een muffe geur zodra de auto een paar uur stilstaat. Maar ook, zodra de airco aangaat is de geur verdwenen. Ik moet toegeven dat er inderdaad een bepaalde geur hangt, maar het stoort mij niet. Zodra de motor warm is en de airco werkt is de geur weg en vindt mijn vriendin het ook geen probleem meer. Het gaat nu zo ver dat we de eerste kilometers (of in de zomer de hele rit) met ramen open rijden. Deze week heeft ze na 1 kilometer zelfs overgegeven, gelukkig net buiten de auto.
Kortom: Ik krijg mijn vriendin niet meer in een Volvo.

Ik ben opgegroeid met Volvo's en wil graag geloven dat mijn vriendin wagenziek is of erg gevoelig is voor vieze geurtjes, maar ik begrijp welke geur ze bedoeld want de geur is er wel degelijk. Als we in andere auto's rijden (niet-Volvo) dan is er geen probleem. Ik moet ook toegeven dat er in die auto's niet de geur hangt zoals in de Volvo.

Ik heb het hele interieur al schoongemaakt, gecontroleerd op dode muizen etc, met de kat van de buren gepraat, bladeren verwijderd, geur-bom geplaatst, interieurfilter vervangen, interieur nog een keer schoongemaakt, maar de geur blijft zodra de auto een aantal uur stilstaat.

Kennen jullie deze geur, en is hier iets aan te doen? Het lijkt mij van het materiaal van de stoelen af te komen. De kleur van deze stoelen heb ik ondertussen verpest door het grondig schoonmaken met allerlei interieurreinigingsproducten.

Hebben jullie tips?
Lekkage? Interieurfilter al eens vervangen (zeker weten)? Airco al eens gereinigd? Stoffen interieur krijg je brandschoon en compleet nieuw na een reiniging met droogijs (Ultech in Ulft bijv.). Zelf zeer goede ervaringen mee.
Audi A3 1.8 Ambition (1999)
S40 2.0 Edition II (2008)
V60 2.0 B3 Inscription HS Edition (2020)
C70 2.4i aut. Summum (2009)
XC90 D5 aut. Momentum (2007)
V40 T2 Polar+ (2019)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)

Volvo! What else?
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40460
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

WV321 schreef: 14.09.2022 - 14:45 Bedankt voor alle reacties!! Ik heb direct gebeld om de airco even na laten kijken! Het feit dat de geur verdwijnt zodra de airco aangaat is ook verklaarbaar? Ik ga het zien en zal de uitkomst hier mededelen!
Ik zet de airco nooit uit, helemaal nooit.Staat zomer en winter aan.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Idem en geur die verdwijnt als een airco aangaat klinkt als een vocht issue? Maar Volvo's die stinken? Niet mijn ervaring.
Ik heb onlangs de auto weer eens helemaal schoongemaakt en daarna dit spul gebruikt: https://www.stiptpolishpointshop.nl/p/s ... euw-aroma/
Resultaat is dat de auto weer heerlijk fris ruimt.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
WV321
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 18.04.2022 - 12:05

Hans Eilander schreef: 05.09.2022 - 09:29 Het was zó erg, dat ik zelfs thuis die rotgeur niet meer kwijt was! Het zat gewoon in m,n lijf! Om ziek van te worden.
Ik heb mijn vest een keer in de auto laten liggen voor de nacht. Kon ook direct in de wasmachine inderdaad.
Ben schreef: 14.09.2022 - 17:47 Ik zet de airco nooit uit, helemaal nooit.Staat zomer en winter aan.
Nee ik ook niet. Meer in de zin van wanneer de auto gestart wordt en de airco aangaat, de geur langzaam verdwijnt.
Gouwe schreef: 14.09.2022 - 20:17 Ik heb onlangs de auto weer eens helemaal schoongemaakt en daarna dit spul gebruikt: https://www.stiptpolishpointshop.nl/p/s ... euw-aroma/
Resultaat is dat de auto weer heerlijk fris ruimt.
Ik had een soortgelijk product gekocht, alleen ander etiket. Deed zijn werk voor hooguit een week en toen was de muffe geur weer terug.

De auto staat ondertussen bij onze bekende garage. Ook een motorstoringslampje die heeeel af en toe kort aangaat even aangekaart.
Dit bleek de katalysator te zijn. Vóór hij met de airco aan de slag gaat, vertelde hij dat de kapotte katalysator ook de muffe geur kan veroorzaken en ik dat eerst beter kan afwachten.

We gaan het horen. Nog wel even €630,- aftikken voor de katalysator en montage. Spaart u zegels.... =)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

WV321 schreef: 26.09.2022 - 17:24 Nog wel even €630,- aftikken voor de katalysator en montage. Spaart u zegels.... =)
Of mogelijk Airmiles...? :lol: :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Heb een paar nieuwe Volvo's gehad en mijn ouders ook altijd, nooit opgevallen.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”