Pagina 1 van 1

Nieuw tijdperk voor Volvo

Geplaatst: 01.09.2022 - 16:10
door Ben
Op 21 september 2022 om 15:00 uur kondigt VOLVO CEO Jim Rowan een nieuw tijdperk aan op het gebied van veiligheid en voor Volvo Cars

"Later dit jaar zullen wij ons nieuwe, volledig elektrische topmodel onthullen. Deze volledig elektrische en door software verfijnde SUV is een voorbode van onze toekomst en luidt een nieuw tijdperk in op het gebied van veiligheid en voor Volvo Cars.



Het is al bijna 100 jaar ons doel om te innoveren en nieuwe normen te stellen om meer levens te redden. Met dit nieuwste model zetten wij die erfenis voort door nieuwe technologieën te introduceren die ons vooruithelpen in de richting van onze visie: niemand mag ernstig gewond raken of om het leven komen in een nieuwe Volvo.

Voordat wij u de auto later dit jaar tonen, licht Jim Rowan onze visie op de toekomst van veiligheid en Volvo Cars toe en geeft hij een eerste indruk van enkele van de nieuwe technologieën die standaard zijn op onze volgende volledig elektrische SUV. Het gaat onder meer om innovatieve functies die uw veiligheid en die van de mensen om u heen verhogen.

De 'Safety in Mind' presentatie zal in première gaan op het Volvo Cars YouTube kanaal. Mis het niet en abonneer u alvast om op de hoogte te blijven van toekomstig nieuws.

Tot ziens op 21 september."

Nieuw tijdperk voor Volvo

Geplaatst: 01.09.2022 - 19:39
door lint
Interessant verhaal, ben benieuwd.

Nieuw tijdperk voor Volvo

Geplaatst: 01.09.2022 - 20:08
door Msuidgeest
"Kan het nog veiliger?" vraag ik mij wel eens af.

Blijkbaar wel.

Nieuw tijdperk voor Volvo

Geplaatst: 02.09.2022 - 09:42
door Hans Eilander
21 september? Daar zijn we zo. Ik ben benieuwd. Hopelijk wordt dit nieuwe model een absolute topper voor Volvo. Zoals ook de Volvo XC 40, in 2018. Een succesnummer. ;)

Nieuw tijdperk voor Volvo

Geplaatst: 24.09.2022 - 16:52
door Ab S
Hans Eilander schreef: 02.09.2022 - 09:42 21 september? Daar zijn we zo. Ik ben benieuwd. Hopelijk wordt dit nieuwe model een absolute topper voor Volvo. Zoals ook de Volvo XC 40, in 2018. Een succesnummer. ;)
EX90 dus; op de foto's kan je onder de hoes het silhouet van de huidige XC herkennen (gelukkig maar en niet dat prototype dat op een Renault Espace lijkt)

Nieuw tijdperk voor Volvo

Geplaatst: 24.09.2022 - 17:05
door teebee
Msuidgeest schreef: 01.09.2022 - 20:08 "Kan het nog veiliger?"
Dat vroeg men zich ook af toen de eerste autogordels verschenen.
Natuurlijk kan het nog veiliger (altijd denk ik), de zwakste schakel blijft de mens.
Maar naast veiliger zal het ongetwijfeld ook wel weer (flink) duurder worden.
Maar dan kan je altijd nog bij anderen in gaan wonen en ff doorsparen :lol:

Nieuw tijdperk voor Volvo

Geplaatst: 24.09.2022 - 17:06
door Hans Eilander
Ab S schreef: 24.09.2022 - 16:52 EX90 dus; op de foto's kan je onder de hoes het silhouet van de huidige XC herkennen (gelukkig maar en niet dat prototype dat op een Renault Espace lijkt)
Klopt. Ik denk dat het gewoon om een moderner gewijzigde XC 90 gaat, maar dan puur elektrisch. :)

Nieuw tijdperk voor Volvo

Geplaatst: 24.09.2022 - 17:08
door Hans Eilander
teebee schreef: 24.09.2022 - 17:05 Maar naast veiliger zal het ongetwijfeld ook wel weer (flink) duurder worden.
De huidige XC90 kost al twee ton (in guldens dan) :-D Dus daar zal voor een puur elektrische versie, nog wel een schepje bovenop komen. Maar..... dan heb je ook wel wat. :lol:

Nieuw tijdperk voor Volvo

Geplaatst: 24.09.2022 - 17:30
door teebee
De Embla (naar het schijnt)…. What’s in a name? Maar ik had het maar bij XC90 gehouden ;-)
Het vermoedde uiterlijk doet me in grote lijnen denken aan de Espace van Renault.
1C1A9AC6-8F4E-42CC-AD9E-1840BD06545B.jpeg

Nieuw tijdperk voor Volvo

Geplaatst: 24.09.2022 - 18:51
door teebee
teebee schreef: 24.09.2022 - 17:30 De Embla (naar het schijnt)…. What’s in a name? Maar ik had het maar bij XC90 gehouden ;-)
Het vermoedde uiterlijk doet me in grote lijnen denken aan de Espace van Renault.
1C1A9AC6-8F4E-42CC-AD9E-1840BD06545B.jpeg
Maar volgens het alwetende Auto Week loopt het allemaal zo’n vaart niet en blijft het model nog zeer veel gelijkenis vertonen met de huidige XC90 koets.
En de naam….. daar lees ik niks over. We gaan het zien tzt.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... olvo-xc90/

Nieuw tijdperk voor Volvo

Geplaatst: 24.09.2022 - 19:07
door Ben
Het wordt geen Embla maar EX90

Nieuw tijdperk voor Volvo

Geplaatst: 24.09.2022 - 19:16
door teebee
Ben schreef: 24.09.2022 - 19:07 Het wordt geen Embla maar EX90
Nou gelukkig maar….

Nieuw tijdperk voor Volvo

Geplaatst: 24.09.2022 - 19:31
door WillyWortel2
De vraag is of al die veiligheidssystemen het autorijden echt veiliger hebben gemaakt.
Ergonomie is van groot belang in auto's. Een bestuurder die niet afgeleid wordt door onhandig geplaatste bedieningsorganen heeft meer aandacht voor het verkeer.

Is er ooit onderzoek gedaan naar de invloed van BAS, ABS, PDC, DTC etc. op de veiligheid voor de inzittenden en de andere verkeersdeelnemers?

Volvo komt de eer toe de autogordel te hebben geïntroduceerd in personenauto's. Dat was zonder enig voorbehoud een belangrijke vooruitgang voor de veiligheid van de inzittenden van de auto die daar mee was uitgerust.

De kans bestaat dat bestuurders te veel gaan vertrouwen op de systemen waar auto's de laatste tientallen jaren zijn uitgerust.

Nieuw tijdperk voor Volvo

Geplaatst: 25.09.2022 - 14:45
door Ab S
WillyWortel2 schreef: 24.09.2022 - 19:31 De vraag is of al die veiligheidssystemen het autorijden echt veiliger hebben gemaakt.
Ergonomie is van groot belang in auto's. Een bestuurder die niet afgeleid wordt door onhandig geplaatste bedieningsorganen heeft meer aandacht voor het verkeer.

Is er ooit onderzoek gedaan naar de invloed van BAS, ABS, PDC, DTC etc. op de veiligheid voor de inzittenden en de andere verkeersdeelnemers?

Volvo komt de eer toe de autogordel te hebben geïntroduceerd in personenauto's. Dat was zonder enig voorbehoud een belangrijke vooruitgang voor de veiligheid van de inzittenden van de auto die daar mee was uitgerust.

De kans bestaat dat bestuurders te veel gaan vertrouwen op de systemen waar auto's de laatste tientallen jaren zijn uitgerust.
..en dan helpt een aanraakscherm waar je moet vegen om een instelling te wijzigen tijdens het rijden niet. Zo als in de huidige series b.v. de Drive Mode selector nu via het middenscherm moet bedienen, terwijl in mijn V60 mj2019 nog een draaiwieltje op de middenconsole zit waar ik direct van drive mode kan wisselen, b.v. bij het in de bergen rijden; dan wil je niet aan een scherm zitten vegen en drukken..
Bij de E modellen zal het wel weer anders zijn; we zullen het beleven. Ik blijf nog een jaar of 20 in mijn T5 rijden :)

Nieuw tijdperk voor Volvo

Geplaatst: 25.09.2022 - 17:43
door WillyWortel2
Touch screens waren de trend. Zonder TS kun je rijden met een Tesla vergeten.
Wie dat heeft bedacht voor toepassing in een auto is aardig de weg kwijt.

Bij Japanse autoradio's moest ik onderweg stoppen om wat te veranderen.
Volvo radio's zijn beter geschikt voor gebruik in aan auto.

De beste radio's wat gebruiksvriendelijkheid betreft werden gemaakt door Becker in Duitsland.

Nieuw tijdperk voor Volvo

Geplaatst: 26.09.2022 - 09:23
door Hans Eilander
Zelf vermoed ik dat alle veiligheidssystemen, en zeker het "steeds meer "zelf rijden" van de auto, er mogelijk toe bijdragen, dat de bestuurde veel minder alert is, en meer gaat vertrouwen op al deze hulp, en rij systemen. Dan werken al die systemen in mijn bescheiden optiek, juist averechts. De bestuurder is in alle gevallen de eerste verantwoordelijke. Je kan zo,n superveilige auto niet ontwikkelen, of je blijft altijd afhankelijk van de bekwaam/alertheid van de bestuurder. ;)