Levensduur Continental EcoContact 6

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Hier een review van de vakman: :)
Nadeel is wel dat het brandstofverbruik en slijtage van de all-seasonband in de zomer, net iets hoger ligt ten opzichte van de 'normale' zomerband. De reden hiervoor is het zachtere rubbermengsel: dit zorgt voor een iets hoger rolweerstand >>en versnelt de slijtage van de banden.<< ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dat noemen ze cognitieve dissonantie Hans......
Welke vakman (heb je een link waar je uit citeert)? En wat wordt dan vergeleken met wat? Zo generiek stellen kan niet.
Als je deze link leest: https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... e-Test.htm
Dan zie je dat de rolweerstand van de CC nagenoeg gelijk is aan de referentie zomerband (en er zelfs één beter scoort).
In deze test is de rolweerstand van de zomerband nog veel hoger: https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... e-Test.htm
Rolweerstand zegt m.i. verder vooral iets over verbruik en niet direct slijtage.
En verder houd ik me er aan maar aan dat ik persoonlijk nooit af ga op maar 1 bron.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 956
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Google reviews zijn deels nep of gekocht en bij “test-instanties” zoals Tyrereview, Autobild en Autoweek (en zelfs ADAC/ ANWB) spelen commerciële belangen mee.

Wat is de waarheid, is er wel 1 waarheid? Waarom komt een product bij test A als beste uit de bus en bij test B maar matig?
Ik vind het bijzonder lastig om te bepalen wie nu de beste testmethode heeft die past bij hoe ik het product gebruik.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5647
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Daarom lees ik geen (online) Autoweek oid. Leuk die zgn onderzoeken, maar ook geregeld uit "den dikken duimen" Sommige beschouwen het als juiste informatie en "de waarheid"
Ik ga af op wat de bandenboer adviseert. Die vraat hier altijd wat de omstandigheden zijn, hoeveel km's per jaar, welke seizoenen, etc etc... En daar rolt dan een band uit.
Dan heeft hij vaak ook nog opties zoals a merken etc...

Soms komt er iets verrassends uit. Omdat ik met de XC70 veel in de bossen zit en off-road rijd heb im er nu Firestone Vanhawk eronder liggen.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD 2003 - Powered by OptiTuning Sverige AB -
Subaru Outback Touring 2023
Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab, Black Edition 2022
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Gouwe schreef: 02.12.2023 - 08:25 Dat noemen ze cognitieve dissonantie Hans......Welke vakman (heb je een link waar je uit citeert)? En wat wordt dan vergeleken met wat?
Ik had gewoon ingetikt: Wat is het voordeel van een All Season band tov een Zomerband. En dan krijg je diverse antwoorden. Ook heb ik al genoeg testen bekeken, waar banden met elkaar vergeleken worden.(Dus dat was een citaat, wat ik er uit geplukt heb) Het lijkt me logisch, wanneer je het profiel bekijkt van een Cross Climate of een Primacy 4, dat A. de CC meer rolgeluid geeft dan de Primacy 4. B. Daar het compound wat zachter is van de CC, dan van de P4, zal de CC vlugger op zijn. Lijkt me een logische redenering. Maar nogmaals, ik heb geen ervaring met een CC. En door jullie positieve ervaring met CC,s kan ik me alsnog bedenken. Want eerlijk gezegd gingen Conti,s bij mij voorheen ook 65K mee, en nu ben ik er al na 40K doorheen. :(
Dus wat is wijsheid? Bovendien, als je een test van Michelin bekijkt, is het als een slager die zijn eigen vlees keurt, toch?
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4634
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik lees vooral allemaal op aannames gebaseerde conclusies Hans (bijvoorbeeld het geluid en de zachtere compound) en prima als jij daar op jou keuzes baseert. Tegelijkertijd stel je de vraag wat wijsheid is en probeer ik je informatie aan te reiken. Mijn persoonlijke mening is dat je op basis van jou rijgedrag en de test resultaten prima uit de voeten kunt met een goede kwaliteit all season band. Mijn persoonlijke ervaring is dat ik met een MIchelin band 2x de afstand haalde op mijn Opel Zafira destijds dan met de af fabriek gemonteerde Continental. De tests waarvan ik je links heb gestuurd zijn in ieder geval geen tests van Michelin zelf dus de slager opmerking lijkt mij niet van toepassing. Mogelijk dat anderen hier je nog verder kunnen helpen met advies en ervaringen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Gouwe schreef: 02.12.2023 - 11:04 Mijn persoonlijke ervaring is dat ik met een MIchelin band 2x de afstand haalde op mijn Opel Zafira destijds dan met de af fabriek gemonteerde Continental. De tests waarvan ik je links heb gestuurd zijn in ieder geval geen tests van Michelin zelf dus de slager opmerking lijkt mij niet van toepassing. Mogelijk dat anderen hier je nog verder kunnen helpen met advies en ervaringen.
Ik wil je dan ook bedanken voor de goede tips, en de ervaring die jij deelt over Michelin Cross Climate. En ik bedoelde zéker niet met: de slager die zijn eigen vlees keurt, jouw aangegeven links; maar de testen van Michelin zelf. En inderdaad heb je een punt, dat ik in sommige gevallen, uit ga van aannames. Gooi ik er straks zelf 2 Michelin Cross Climates onder, ipv Primacy 4, dan weet ik na een 40K ook zelf wat de betere band is. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Als je toch de auto kan laten staan bij echt winterweer zou ik je een gewone zomerband aanraden.

En met jouw rijstijl (afgeleid uit jouw eigen bijdragen op dit forum) een zomerband die het lang volhoudt én goed is op nat wegdek.

www.tyrereviews.com
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 582
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Hans Eilander schreef: 01.12.2023 - 19:42
Edgecrusher schreef: 01.12.2023 - 19:29 Moet jij dan geen e.Primacy eronder? ;)
Neehee, want ik heb geen kabel Volvo. Dus niks E, en ik begreep uit een review, dat de gewone Primacy 4 nog beter is, dan de Primacy 4 Plus. :-D
De e.Primacy is niet alleen voor EV, maar ook voor mensen die graag zuinig willen rijden en hebben een langere levensduur, volgens mij een beetje de opvolger van de oude Michelin Energy Saver.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Edgecrusher schreef: 02.12.2023 - 12:19 De e.Primacy is niet alleen voor EV, maar ook voor mensen die graag zuinig willen rijden en hebben een langere levensduur, volgens mij een beetje de opvolger van de oude Michelin Energy Saver.
Okee bedankt, dat wist ik namelijk niet. Ik denk bij de letter E, gelijk aan elektrische auto,s. :-O
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

raspaardje schreef: 02.12.2023 - 12:14 Als je toch de auto kan laten staan bij echt winterweer zou ik je een gewone zomerband aanraden. En met jouw rijstijl (afgeleid uit jouw eigen bijdragen op dit forum) een zomerband die het lang volhoudt én goed is op nat wegdek.
Dank voor je reactie. Dat is nu precies wat ik in gedachten had. Alhoewel de reactie van Gouwe, heeft me een beetje aan het twijfelen gebracht, om misschien een keer voor de Cross Climate te gaan. De prijs voor de band speelt geen rol. Wél de rolweerstand, het afrolgeluid, en de levensduur. Ik ben een echte "mooi weer" rijder. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2960
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Mooi weer rijders bestaan niet.
Net zo min als mooi weer zeilers.
Opeens gebeurt er wat en dan zit je in 'nood'.
Ga voor andermans veiligheid ipv je eigen 'insteek'.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

https://www.tyrereviews.com/Article/202 ... e-Test.htm

Ik zou eens wat testen lezen van de Goodyear en die dan vergelijken met de Michelin.
Let ook op de startprofieldiepte van de Michelin.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

mees schreef: 02.12.2023 - 12:46 Mooi weer rijders bestaan niet. Opeens gebeurt er wat en dan zit je in 'nood'.
Mees, jij zegt: "mooi weer rijders bestaan niet". Ik ben er eentje. Ik heb een beetje ervaring vanaf mijn 18e, en ben ik in januari bij leven en welzijn 70 jaar. Ik rij vanaf mijn 18e, en heb 35 jaar ervaring in het wegtransport (internationaal) Ik weet uit ervaring van stormen, dikke mist, bakken sneeuw, en ijzel enz. En nu rij ik uitsluitend met mooi weer. Alhoewel ik ook onderweg wel een plensbui heb gehad. Maar met goede zomerbanden, overleef je dat echt. En plotseling in nood, ben ik nog nooit geweest. Wel eens overvallen door flinke sneeuw met zomerbanden. Wat me toen deed besluiten om voor de winterperiode winterbanden aan te schaffen. Toen "moest" ik nog de weg op. Nu niet meer. Dus nu kan ik aan de hand van de weersgesteldheid, kiezen of ik ga rijden, of dat het beter is thuis te blijven. En ik verkies mijn eigen veiligheid, altijd nog boven de veiligheid van anderen. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2960
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Hans,
ik zou kiezen voor een band die in NL alle seizoenen aan kan omdat je alle seizoenen rijdt.
Overigens: bestaan zondag-rijders wel? :-/
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Mees,
Daarom zit ik serieus te twijfelen tussen Michelin Primacy 4 of Cross Climate. Het viel me de laatste keer op, toen ik mijn dealer bezocht, dat alle nieuwe XC40,s afgeleverd worden op CC banden. Maar bij lente, zomer, herfst seizoenen voldoen zomerbanden, mits voldoende profiel. Alleen de winter kan bij plotselinge sneeuw, voor mogelijke problemen zorgen. In dat geval kan ik er voor kiezen om de auto te laten staan, tot de weg weer vrij is van sneeuw en gladheid.

Ja, zondagsrijders bestaan wel. Dat zijn meest oudjes, die uitsluitend zondags de weg op gaan. Omdat het dan rustig is, zonder beroepsverkeer. Ik ben geen zondagsrijder, want ik ga uit principe nooit op zondag de weg op. Mijn Volvo staat van zaterdag tot maandag stil. (ivm zondagsrust)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2960
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Hans, ik wilde je een PB sturen, om dit draadje niet verder te vervuilen
want ik weet nog wel een paar voorbeelden waarbij ook jij in vervelende situaties terecht kan komen (ook zonder overige weggebruikers, die je mogelijk......)
Maar je PB lijkt uit te staan.

Twijfel niet: neem 'alle seizoenen'.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

mees schreef: 03.12.2023 - 14:37 Hans, ik wilde je een PB sturen, om dit draadje niet verder te vervuilen. Twijfel niet: neem 'alle seizoenen'.
Mees,
Je kan dit draadje toch niet vervuilen met persoonlijk advies, zolang het over banden gaat? (Dat met de PB heb ik aangepast)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Gouwe schreef: 02.12.2023 - 08:25 Als je deze link leest: (...) Dan zie je dat de rolweerstand van de CC nagenoeg gelijk is aan de referentie zomerband (en er zelfs één beter scoort).
Ik heb de link die je noemde goed gelezen, en daar komt de Michelin Cross Climate 2, als beste uit de test. Als ik mogelijk voor All Seasons ga, wordt het Michelin CC.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Dit is ook wel interessant:

https://www.tyrereviews.com/Article/201 ... 65-R15.htm

"2019 ADAC Summer Tyre Test - 185/65 R15

This year ADAC have tested sixteen 185/65 R15 summer tyre patterns using a VW Polo, and interestingly included the Michelin CrossClimate instead of the Michelin Energy Saver+ as the Michelin "summer" tyre.

Impressively, the Michelin scores third overall, with the lowest wear on test, and only a slight weakness in the dry. When you consider this is the only tyre of the sixteen that will have any sort of snow capabilities, it's a mighty impressive result."
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”