Goed tip dat googlen: check deze even :
En hij heeft er nog een paar.
Kan het niet laten
OPD = tot -21% minder efficiënt.
rijden in "B"
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4611
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- XC60silverdawn
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12
Youtube. Zeer betrouwbare bron . Is van alles te vinden.
Hierbij een wat wetenschappelijkere benadering
https://www.researchgate.net/profile/Ha ... ion_detail
Samenvatting:
Simulations show that the energy reduction of the vehicles under test can be more than 20% by applying regenerative braking.
Kan het ook niet laten
Hierbij een wat wetenschappelijkere benadering
https://www.researchgate.net/profile/Ha ... ion_detail
Samenvatting:
Simulations show that the energy reduction of the vehicles under test can be more than 20% by applying regenerative braking.
Kan het ook niet laten
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4611
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Jammer dit niveau van reactie. Maar goed jij vergelijkt de aandrijflijn van een "Spijkstaal" met onze Volvo's.XC60silverdawn schreef: ↑24.08.2022 - 18:30 Youtube. Zeer betrouwbare bron . Is van alles te vinden.
Volgens mij gaat het daar mank: De aandrijflijnen in deze test kennen (volgens mij) helemaal geen "coast functie" en ik lees dat de regeneratie tenminste deels gesimuleerd is (en de hele test nog verder moet worden gevalideerd).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Black-or-White
- 2nd Gear member
- Berichten: 201
- Lid geworden op: 08.03.2012 - 18:56
- Locatie: Ster van Twente
Ik heb niet kunnen bevroeden dat er zoveel reactie kwam op het topic, maar wel interessant al die discussie... Ik had verwacht dat OPD energiezuiniger zou zijn, maar het tegendeel is bewezen. Niet dat het mij perse om die zuinigheid gaat, maar zo wordt het wel aan geprijsd. Een bijkomend voordeel van regeneratief remmen is dat je de mechanische rem minder gebruikt en daarom ook minder remstof op de velgen krijgt waardoor deze langer "schoon" bljiven...
-
- 4th Gear member
- Berichten: 651
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
(Plugin)-hybride altijd in D zetten. Uitrollen en regeneratief remmen met het pedaal is het beste.
B is voor in de bergen. Je gaat enkel alleen maar meer benzine verstoken met in de B rijden onder normale omstandigheden.. Hij zal uiteraard nog steeds zuinig zijn, maar net dat stukje minder zuinig, dan in de D.
B is voor in de bergen. Je gaat enkel alleen maar meer benzine verstoken met in de B rijden onder normale omstandigheden.. Hij zal uiteraard nog steeds zuinig zijn, maar net dat stukje minder zuinig, dan in de D.
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4611
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Je kan ook in Pure de B stand gebruiken.volvo440special schreef: ↑25.08.2022 - 15:04 (Plugin)-hybride altijd in D zetten. Uitrollen en regeneratief remmen met het pedaal is het beste.
B is voor in de bergen. Je gaat enkel alleen maar meer benzine verstoken met in de B rijden onder normale omstandigheden.. Hij zal uiteraard nog steeds zuinig zijn, maar net dat stukje minder zuinig, dan in de D.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Hans oet Twent
- 7th Gear member
- Berichten: 9872
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
- Locatie: Doorn
Hier een mooi (±560km) tripje van Innsbruck naar Sion van ecofahrer.
Trip duurde 6,5 uur en over allerlij soorten wegen.
Met volle accu vertrokken en uitgekomen op 6L/100kmmooi is om te zien dat hij switcht tuusen D en B en je ziet dat hij in D ook goed regenereerd doormiddel van intrappen rempedaal.
Eric
Trip duurde 6,5 uur en over allerlij soorten wegen.
Met volle accu vertrokken en uitgekomen op 6L/100kmmooi is om te zien dat hij switcht tuusen D en B en je ziet dat hij in D ook goed regenereerd doormiddel van intrappen rempedaal.
Eric
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4611
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
De discussie hier ging wat mij betreft niet over hoe je regeneratief kunt remmen (met de voet en/of B-stand) maar wat het meest efficiënt is: uitrollen door gas los te laten of regenereren. Mijn veronderstelling is dat uitrollen efficiënter is (hoewel ik geen harde data heb) en mijn stelling is dat regeneratief remmen altijd tot een verlies aan energie leidt vanwege de omzetting van kinetische naar elektrische energie (voor de duidelijkheid: je hebt een verlies op de winst aan geregenereerde energie).
Overigens lees ik dit in mijn handleiding over de B-stand waar ze het de "rem stand" noemen:
"Stand B is op elk moment tijdens het rijden in te schakelen. In stand B remt de auto bij het terugnemen van gas op de motor af en ondertussen wordt de hybride-accu bijgeladen. Dit biedt meer mogelijkheden tot bijladen van de hybride-accu, omdat er ook wordt bijgeladen wanneer u het rempedaal bedient."
Hier zou je als je heel ruim denk uit kunnen afleiden dat je in B i.c.m. de voetrem meer energie zou kunnen opwekken dan alleen in B of voetrem. Met andere woorden B + voetrem = 100% regeneratie capaciteit. Ik denk (aanname en geen feit) dat ze bedoelen dat in B de maximale regeneratie capaciteit beperkt is tot X% van het maximum terwijl je met de voetrem max 100% regeneratie kunt bereiken.
Wat ze volgens mij bedoelen met "meer mogelijkheden" is dat je naast de voetrem dus ook met de B-stand kunt regenereren.
Wat er ook wordt bedoeld, het staat dan weer los van wat efficiënter is (rollen of regenereren) zoals ik in het begin veronderstelde.
Overigens lees ik dit in mijn handleiding over de B-stand waar ze het de "rem stand" noemen:
"Stand B is op elk moment tijdens het rijden in te schakelen. In stand B remt de auto bij het terugnemen van gas op de motor af en ondertussen wordt de hybride-accu bijgeladen. Dit biedt meer mogelijkheden tot bijladen van de hybride-accu, omdat er ook wordt bijgeladen wanneer u het rempedaal bedient."
Hier zou je als je heel ruim denk uit kunnen afleiden dat je in B i.c.m. de voetrem meer energie zou kunnen opwekken dan alleen in B of voetrem. Met andere woorden B + voetrem = 100% regeneratie capaciteit. Ik denk (aanname en geen feit) dat ze bedoelen dat in B de maximale regeneratie capaciteit beperkt is tot X% van het maximum terwijl je met de voetrem max 100% regeneratie kunt bereiken.
Wat ze volgens mij bedoelen met "meer mogelijkheden" is dat je naast de voetrem dus ook met de B-stand kunt regenereren.
Wat er ook wordt bedoeld, het staat dan weer los van wat efficiënter is (rollen of regenereren) zoals ik in het begin veronderstelde.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
- Locatie: Doorn
De XC90 is een zware auto, profiteer daarvan met rijden.
Dat geeft ecofahrer ook aan.
Er is altijd een max wat je kunt genereren.
B+voetrem is niet meer genereren dan alleen met de voetrem.
Daarentegen is B een vaste waarde.
Sommige merken kan je in de B stand het afrem niveau flipperen, B1,B2,B3,B4 of B5.
Eric
Dat geeft ecofahrer ook aan.
Er is altijd een max wat je kunt genereren.
B+voetrem is niet meer genereren dan alleen met de voetrem.
Daarentegen is B een vaste waarde.
Sommige merken kan je in de B stand het afrem niveau flipperen, B1,B2,B3,B4 of B5.
Eric
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 02.09.2022 - 10:25
Hallo iedereen,
Mag ik vragen wat de eigenaars met een T6 of T8 en de nieuwe 18kw batterij nu echt als verbruik halen bij gecombineerd gebruik.
Ik lees op het internet wilde verhalen van 2 tot 7 liter per 100km.
En dan ook, ok voor die benzine waarden, maar hoeveel batterijverbruik op die 100km, want deze moet natuurlijk ook opgeladen worden. Dus eigenlijk het totale verbruikskost (liter) aan benzine EN elektriciteit (kw) per 100km
Ik zit sterk te twijfelen tussen een hybride of EV...
van een EV is et gemakkelijk te berekenen wat de verbruikskosten zijn per 100km....bij een hybride vind ik dit nergens terug.
ps: wel erg jammer van de 1 fase 3.5kw laadmogelijkheid......
Mag ik vragen wat de eigenaars met een T6 of T8 en de nieuwe 18kw batterij nu echt als verbruik halen bij gecombineerd gebruik.
Ik lees op het internet wilde verhalen van 2 tot 7 liter per 100km.
En dan ook, ok voor die benzine waarden, maar hoeveel batterijverbruik op die 100km, want deze moet natuurlijk ook opgeladen worden. Dus eigenlijk het totale verbruikskost (liter) aan benzine EN elektriciteit (kw) per 100km
Ik zit sterk te twijfelen tussen een hybride of EV...
van een EV is et gemakkelijk te berekenen wat de verbruikskosten zijn per 100km....bij een hybride vind ik dit nergens terug.
ps: wel erg jammer van de 1 fase 3.5kw laadmogelijkheid......
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4611
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ik denk dat je ze hier weinig nog gaat vinden. Mijn cijfers met een XC90T8 (met 9? kWh): 30.000 per jaar, verbruik benzine 1:18 gemiddeld (minimaal 1:14, maximaal bijna 1:30 op een tank), elektriciteit ruim 3.000kWh (waarvan 90% thuis laden). Met een 18kWh batterij zou ik misschien de 1:30 halen en ik denk zo'n 6000kWh verbruiken.
Een V60, V90 moet dat nog beter kunnen doen. Een XC60 zal er denk ik niet ver naast zitten.
Algemene opmerking: Met een PHEV is het verbruik heel sterk afhankelijk van je ritten patroon.
En och 3,5kWh laden, buitenshuis doe ik dat voor nog geen 40 cent, snel laden kost meer dan het dubbele. Dus alleen daarom zou ik dat niet doen, want is duurder dan op benzine.....
Succes met afwegen.
Een V60, V90 moet dat nog beter kunnen doen. Een XC60 zal er denk ik niet ver naast zitten.
Algemene opmerking: Met een PHEV is het verbruik heel sterk afhankelijk van je ritten patroon.
En och 3,5kWh laden, buitenshuis doe ik dat voor nog geen 40 cent, snel laden kost meer dan het dubbele. Dus alleen daarom zou ik dat niet doen, want is duurder dan op benzine.....
Succes met afwegen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 02.09.2022 - 10:25
Dus als ik het goed begrijp , een 1000kw per 10000km....en dus een gemiddeld benzine van 1:18 per 100km
En je verbruik gemiddeld
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
- Locatie: Doorn
Ook van een ev is het verbruik lastig te berekenen.
Net als bij de plug-in, maakt niet uit of de accu groot of klein is.
Veel hangt af hoe je rijdt en waar je rijdt en vergeet in de winter de temperatuur niet.
Eric
Net als bij de plug-in, maakt niet uit of de accu groot of klein is.
Veel hangt af hoe je rijdt en waar je rijdt en vergeet in de winter de temperatuur niet.
Eric
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 02.09.2022 - 10:25
Dat is het toch niet?....staat duidelijk op het scherm bv 21kwh/100 km.....aan ongeveer 70cent komt dit op 14,7€erichendri schreef: ↑02.09.2022 - 21:29 Ook van een ev is het verbruik lastig te berekenen.
Net als bij de plug-in, maakt niet uit of de accu groot of klein is.
Veel hangt af hoe je rijdt en waar je rijdt en vergeet in de winter de temperatuur niet.
Eric
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4611
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Verbruik is altijd afhankelijk van de omstandigheden en dus ook voor een EV. En zoals altijd, de WLTP haal je nooit. Ik denk alleen dat je bij een PHEV de grootste procentuele afwijking ten opzichte van de norm kunt hebben. Door gewoon niet te stekkeren ga je nooit de 1:50 halen..... Door nooit verder te rijden dan de actieradius van je accu is de 1:1000 vast ook haalbaar. Ik kan me van de V60 D6 hier op het forum wel herinneren dat er mensen waren die gemiddeld de 1:50 haalden, anderen haalden de 1:15 nog niet eens. Zo groot kan dus de variatie met een PHEV in de praktijk zijn. Die variatie gaat je met een EV niet halen lijkt mij.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor