Waar zijn alle V60 D6 en D5 twin engines gebleven?

lebowski
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 18.05.2015 - 13:03

Hallo,

Na een 1996 850, 2000 V70 een nissan pathfinder miskoop weer terug met een 2006 V70 2.5T AWD. Deze rijdt geweldig maar ik rijd stiekem toch meer dan gepland en lpg plaatsen is nu niet meer rendabel. Dus zat te denken aan V60 phev, AWD indien nodig, super diesel blok, in de stad elektrisch rijden maar ook prima op de lange afstand. Ja, is wat zwaar maar t/m 2024 nog half tarief en met het lage verbruik is de volle mep ook nog acceptabel. En met een euro6 twin engine kan ik nog tijden vooruit (amsterdam is nu nog euro 4). Er zijn een paar bekende issues (airco compressor, en een lager van een dynamo) maar voor de rest lees ik geen dramatische verhalen.

1) Wat zie ik over het hoofd?
2) Ik zie ze ook niet zoveel op de weg maar ze gingen vorig decennium als warme broodjes over de toonbank, waar zijn ze gebleven?

groet, Norbert
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

2e hands naar het buitenland waar de subsidieregeling een paar jaar later is begonnen.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Wat mij betreft zie je niet veel over het hoofd, de V60 D6 is en was een top auto! Ik reed met de D6 over 120K km gemiddeld ruim 1:30. Persoonlijk zou ik een mooie euro 5 nooit laten staan tegenover een crappy euro 6. Ik geloof er niets van dat dat in 1 a 2 jaar tijd veel gaat uitmaken en dan kun je eens een keer in 2026 een stad niet in met de auto, big deal? Er zijn alternatieven zat. Ook voor de inruilwaarde zal het m.i. niet veel uitmaken.
Wel het advies: koop een auto alleen met sluitende (dealer) onderhoudshistorie op die manier is de kans dat alle updates en recalls zijn uitgevoerd het grootst en loop je minder risico op achteraf alsnog dure reparaties. MY2013/2014 hadden problemen met de eerstelijns montage airco pomp. Latere bouwjaren hadden deze problemen niet. Controleer of de pomp dus al een keer is vervangen: zo niet dan is dat geen probleem want de ellende met de pomp is een gerelateerd aan het vervangingsproces, zo ja of dat volgens de 2.0 methode is gebeurd. En is dat laatste niet het geval, lekker laten staan want de rekening van 2500 euro komt dan sowieso op korte termijn.
Ook het probleem met de ISG is wel onder controle nu en anders kun je hem laten reviseren ipv een nieuwe, dat scheelt significant in kosten.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
lebowski
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 18.05.2015 - 13:03

Eerlijk gezegd denk ik ook dat die euro5 vs euro6 discussie niet zo snel zal spelen. Ik woon zelf binnen de milieuzone van amsterdam en dan moet je minimaal euro 4 hebben maar er is een ontheffing voor bewoners die al een oude diesel hadden voordat de regeling in ging. Ik verwacht tzt (van 5 -> 6) ook zo'n regeling. Of eigenlijk dat ze 2030 afwachten wanneer er helemaal geen ICE auto's naar binnen mogen...
Verder super tips, thx.
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Ik heb geen aandelen, maar ik weet dat bij Serva Volvo vrij regelmatig D5/D6 phev in de verkoop staan. Die zou je eens kunnen contacten, want ze hebben daar alleen dealer onderhouden auto's (kopen ook in van andere dealers). Volvo Reede (dat is overigens gelieerd aan Serva) heeft ze ook vrij regelmatig staan, en daar staan dan vaak de wat ' exclusievere' versies.
V60 d3 gt r-design (facelift)
Emvee60
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 05.06.2021 - 19:03

Hier een tevreden D5 Twin engine rijder. Gekocht bij de dealer met volledige historie en inderdaad in anderhalf jaar nul problemen. Zuinig met de brandstof (dagelijks opladen bij eigen paal) maar wel erg royaal met het rubber van de banden. Daar zal het hoge gewicht wel debet aan zijn. Verder top auto, ook met 1700 kg caravan erachter.
Ik zie ze trouwens nog wel erg veel rijden hier in Friesland.
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Royale bandenslijtage ligt aan de bestuurder.

Eric
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Eens, 60K met een set Michelin CC+ er onder gedaan.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
vanommj
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 27.07.2016 - 12:35

Gouwe schreef: 22.08.2022 - 08:18 Wat mij betreft zie je niet veel over het hoofd, de V60 D6 is en was een top auto! Ik reed met de D6 over 120K km gemiddeld ruim 1:30. Persoonlijk zou ik een mooie euro 5 nooit laten staan tegenover een crappy euro 6. Ik geloof er niets van dat dat in 1 a 2 jaar tijd veel gaat uitmaken en dan kun je eens een keer in 2026 een stad niet in met de auto, big deal? Er zijn alternatieven zat. Ook voor de inruilwaarde zal het m.i. niet veel uitmaken.
Wel het advies: koop een auto alleen met sluitende (dealer) onderhoudshistorie op die manier is de kans dat alle updates en recalls zijn uitgevoerd het grootst en loop je minder risico op achteraf alsnog dure reparaties. MY2013/2014 hadden problemen met de eerstelijns montage airco pomp. Latere bouwjaren hadden deze problemen niet. Controleer of de pomp dus al een keer is vervangen: zo niet dan is dat geen probleem want de ellende met de pomp is een gerelateerd aan het vervangingsproces, zo ja of dat volgens de 2.0 methode is gebeurd. En is dat laatste niet het geval, lekker laten staan want de rekening van 2500 euro komt dan sowieso op korte termijn.
Ook het probleem met de ISG is wel onder controle nu en anders kun je hem laten reviseren ipv een nieuwe, dat scheelt significant in kosten.

Hoi, mijn D6 is de 220pk dieselversie uit juni 2015, en toch al de vierde pomp. En nu met een 2.0 reparatie na 40.000 weer raak. Ik ga morgen Volvo bellen (aangezien het vandaag gebeurd is; airco service vereist). Altijd bij Volvo in onderhoud geweest, en niet een 2013/14 model. Dus mijne inziens komt dit ook in latere modellen voor. Ik ben benieuwd wat ze mij gaan vertellen over de coulance, het is namelijk al een “2.0” pomp.
Emvee60
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 05.06.2021 - 19:03

erichendri schreef: 25.09.2022 - 12:52 Royale bandenslijtage ligt aan de bestuurder.

Eric
Dat ben ik niet met je eens. Ik rijd al 45 jaar en ik ben nog nooit zó snel door mijn banden heen geweest. Normaal ook makkelijk 60000, maar met deze auto houdt het op bij 25000 km en dan hebben we het over een premium band!
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Emvee60 schreef: 26.09.2022 - 20:35 Dat ben ik niet met je eens. Ik rijd al 45 jaar en ik ben nog nooit zó snel door mijn banden heen geweest. Normaal ook makkelijk 60000, maar met deze auto houdt het op bij 25000 km en dan hebben we het over een premium band!
Wel vreemd. Ik zit nu ook op 53.000 km met Michelin CC+ onder mijn V60 D6. En kan deze winter er nog mee door. Volgend voorjaar maar nieuwe denk ik. Echter zeg ik dat ook al ruim een jaar. 🤣
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Bij mij was de februari 2013 geleverde d6 ook een bandenvreter, rest bleef wel heel, ook de aircopomp was na 90 k kms eind 2015 nog origineel
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

vanommj schreef: 26.09.2022 - 20:27 Hoi, mijn D6 is de 220pk dieselversie uit juni 2015, en toch al de vierde pomp. En nu met een 2.0 reparatie na 40.000 weer raak. Ik ga morgen Volvo bellen (aangezien het vandaag gebeurd is; airco service vereist). Altijd bij Volvo in onderhoud geweest, en niet een 2013/14 model. Dus mijne inziens komt dit ook in latere modellen voor. Ik ben benieuwd wat ze mij gaan vertellen over de coulance, het is namelijk al een “2.0” pomp.
Uitzonderingen zijn er altijd en wat ik ook gezegd heb: zodra je de eerste pomp hebt moeten vervangen begint de ellende en ook de 2.0 procedure moet wel goed en volgens de procedure worden uitgevoerd. Ik heb mijn automaat ooit ook bij de dealer laten powerflushen. De procedure is bekend, maar werd niet goed uitgevoerd. Kortom 5K km later had ik een beroerd schakelende automaat met veel slip. De methode alleen zegt niet zo veel. Kennis, ervaring en passie maken dan echt het verschil. En laat de auto eerst uitlezen wat de melding precies veroorzaakt. En ja ik hoop met jou dat Volvo en de dealer coulant zijn.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Emvee60 schreef: 26.09.2022 - 20:35
erichendri schreef: 25.09.2022 - 12:52 Royale bandenslijtage ligt aan de bestuurder.

Eric
Dat ben ik niet met je eens. Ik rijd al 45 jaar en ik ben nog nooit zó snel door mijn banden heen geweest. Normaal ook makkelijk 60000, maar met deze auto houdt het op bij 25000 km en dan hebben we het over een premium band!
Is jou auto wel goed uitgelijnd dan en heb je de banden op 3 bar? En wat voor premium band heb je er dan onder? Een Pilot sport 4 of zo? Ik vind het verschil, 25K in jou geval en 60K in mijn geval wel echt extreem, maar ik selecteer dan ook vooral op comfort, veiligheid en levensduur en niet op sportiviteit (voor de XC dan, voor de Z4 ligt dat anders..).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

erichendri schreef: 25.09.2022 - 12:52 Royale bandenslijtage ligt aan de bestuurder.

Eric
Uiteraard, echter maakt de PIH het je wel moeilijk. Aandrijving op twee assen door twee verschillende motoren, dat heeft een paar jaar bandenslijtage gekost voordat het naadloos samenwerkte. Wie veel op diesel OF elektro reed had er minder last van dan wie op diesel EN elektro reed.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Je rijdt alleen op diesel EN elektro in de AWD of Power stand en dan alleen als je optrekt. Kan dat de reden zijn van hogere slijtage en tot 50% verkorting van de levensduur?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Edwin28
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 13.08.2013 - 21:37

Gouwe schreef: 27.09.2022 - 08:01
vanommj schreef: 26.09.2022 - 20:27 Hoi, mijn D6 is de 220pk dieselversie uit juni 2015, en toch al de vierde pomp. En nu met een 2.0 reparatie na 40.000 weer raak. Ik ga morgen Volvo bellen (aangezien het vandaag gebeurd is; airco service vereist). Altijd bij Volvo in onderhoud geweest, en niet een 2013/14 model. Dus mijne inziens komt dit ook in latere modellen voor. Ik ben benieuwd wat ze mij gaan vertellen over de coulance, het is namelijk al een “2.0” pomp.
Uitzonderingen zijn er altijd en wat ik ook gezegd heb: zodra je de eerste pomp hebt moeten vervangen begint de ellende en ook de 2.0 procedure moet wel goed en volgens de procedure worden uitgevoerd. Ik heb mijn automaat ooit ook bij de dealer laten powerflushen. De procedure is bekend, maar werd niet goed uitgevoerd. Kortom 5K km later had ik een beroerd schakelende automaat met veel slip. De methode alleen zegt niet zo veel. Kennis, ervaring en passie maken dan echt het verschil. En laat de auto eerst uitlezen wat de melding precies veroorzaakt. En ja ik hoop met jou dat Volvo en de dealer coulant zijn.
Ik heb in totaal 4 V60 D6 gehad, waarvan de laatste 2 uit dec 2015 (de huidige privéauto nog in bezit) en ook bij beide dec 2015 modellen is de pomp vervangen tussen de 80K en 90K km. Ook de dealer noemt het geen uitzondering.
Mijn ervaring wat betreft bandenslijtage van de V60 D6 is ook dat de slijtage aanzienlijk hoger is dan wat ik gewend ben. Ik vond 40K km met een setje Michelin Pilot Sport niet echt een hele goede score, maar bij de Euromaster vonden ze dit heel netjes. "De meeste V60 D6 halen de 30K km niet met een setje banden", kreeg ik destijds te horen. Met de Conti's SportContact hjaalde ik de 35K km niet. Met de Michelin Primacy zou ik denk ik een stuk verder gekomen zijn (ik gok over 50.000km), ware het niet dat ik deze niet op hebben kunnen rijden. 60.000km wat mensen met de Cross Climates halen vind ik wel een hele nette prestatie. Naast je eigen rijstijl, het feit of je veel snelweg- of veel stadskilometers maakt, speelt de hardheid van de compound ook een rol. Ik kan me voorstellen dat een hogere snelheidscodering leidt tot een zachter compound, maar of dat in de praktijk ook zo is weet ik niet zeker).
Wat alle 4 V60 D6 bij mij met elkaar gemeen hadden, was dat de voorbanden last hadden van een soort cup-/ blokvorming op de voorbanden, wat zich na ca 20.000km begon te openbaren. Als je een scherpe bocht maakt (bv je oprit indraait voel en hoor je de auto hakkelen). Na de zomer/winterbandenwissel gingen daarom de voorbanden naar de achteras (en vice versa). De Conti's hadden daar het meest last van (mogelijk omdat deze iets harder sleten, maar ook de Michelins en de Pirelli's, die ik heb gehad kregen er mee te maken. Ik ben wel benieuwd hoe de ervaring van anderen hiermee is icm de verschillende merken/typen?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Gouwe schreef: 28.09.2022 - 06:44 Je rijdt alleen op diesel EN elektro in de AWD of Power stand en dan alleen als je optrekt. Kan dat de reden zijn van hogere slijtage en tot 50% verkorting van de levensduur?
Ouderwets AWD met een grote aandrijfas en wat tandwielen raakt soms al in de stress bij een verschil in profieldiepte van een 2 millimeter. Het trucje van twee assen die even snel draaien, maar aangedreven worden door twee compleet verschillende aandrijflijnen, is echt een hels karwei. De V60 was Volvo's eerste poging, nu hebben ze het inmiddels wel voor elkaar.
Gebruikersavatar
Snellebaksteen
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 27.05.2007 - 14:10
Locatie: Standdaarbuiten

lebowski schreef: 21.08.2022 - 22:54
2) Ik zie ze ook niet zoveel op de weg maar ze gingen vorig decennium als warme broodjes over de toonbank, waar zijn ze gebleven?

groet, Norbert
Er zijn er heel veel geexporteerd naar het oosten van europa, daar zijn ze er gek op.

Ik heb sinds mei een V60 D6 uit 2014 waar ik sindsdien 12.000km mee gereden heb. Ik heb een laadpaal op de oprit en laadt alleen overdag als de zon schijnt want ik heb overcapaciteit op mijn zonnepanelen en ik werk veel thuis dus dat komt perfect uit.
Mijn gemiddelde diesel verbruik staat op 1: 49, doordat ik altijd met een volle accu vertrek rij ik de eerste 45km altijd electrisch.
Het vermogen is standaard al erg fijn maar na tuning bij Rica is het echt extreem. Alleen Tesla's en echte sportwagens blijven je voor bij het stoplicht maar verder blaas je echt alles voorbij.
Ik heb hiervoor 12 jaar lang met een V70 D5 gereden en het enige dat ik echt mis is de ruimte in de kofferbak, die is onder de maat bij de V60.
Dummy's love Volvo's!

940 2.3 LPG 1992, 850 2.5 10v LPG 1994, V70 D5 2003 Blackstone, Estate-line, Comfort-line, V60 D6 PiH 2014 Pearlblack, Summum, winterline, Saaie Silver S40 '99 on the Side
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Jelmer de Jong schreef: 01.10.2022 - 20:17
Gouwe schreef: 28.09.2022 - 06:44 Je rijdt alleen op diesel EN elektro in de AWD of Power stand en dan alleen als je optrekt. Kan dat de reden zijn van hogere slijtage en tot 50% verkorting van de levensduur?
Ouderwets AWD met een grote aandrijfas en wat tandwielen raakt soms al in de stress bij een verschil in profieldiepte van een 2 millimeter. Het trucje van twee assen die even snel draaien, maar aangedreven worden door twee compleet verschillende aandrijflijnen, is echt een hels karwei. De V60 was Volvo's eerste poging, nu hebben ze het inmiddels wel voor elkaar.
Ik snap wat je zegt Jelmer, daar stel ik ook geen vraag over. Mijn vraag zit hem er veel meer in dat de V60 PIH/TE alleen AWD is indien je in de AWD/Power stand rijdt i.c.m. een bepaalde hoeveelheid gasgeven/benodigd vermogen. Bij cruise snelheid heb je geen AWD. M.a.w. dat jou theorie een verschil maakt van 25K aan kilometers kan bijna niet de verklaring zijn.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”