Mijn Volvo V40 D2 2.0 R-Design (bj late 2015) gaf in augustus 2019 een motormelding aan. Aan het rijgedrag van de auto mankeerde niet. Toch maar even naar de Volvo-dealer geweest om het uit te lezen. Toen bleek dat de EGR koeler niet naar behoren functioneerde, waardoor deze vervangen moest worden. Een reparatie van ongeveer €800. Prima, onderhoud hoort erbij.
Twee jaar later en ongv. 30.000 km verder weer het motorlampje. Vervolgens weer naar dezelfde Volvo-dealer gegaan. Conclusie: weer de EGR koeler die vervangen moet worden voor ongeveer €800. Reinigen was geen optie.
Na wat onderzoek op het internet weet ik dat bepaalde dieselmotoren van Volvo bekend staan om dit probleem. Tegelijkertijd vind ik het zuur om voor een dealeronderhouden auto periodiek €800 te moeten betalen omdat de techniek kennelijk niet naar behoren functioneert.
Ik ben benieuwd of meer Volvo-rijders vaker te maken hebben gehad met dit EGR-probleem. Zo ja, hoe heb je het opgelost?
Hardnekkig probleem EGR-koeler
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
Zijn alle terugroepacties en service campagnes uitgevoerd op de auto?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 21.07.2020 - 23:29
Ja die zijn allemaal uitgevoerd.The Mechanic schreef: ↑21.08.2022 - 22:30 Zijn alle terugroepacties en service campagnes uitgevoerd op de auto?
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Als ik het goed begrijp is het onderdeel door een Volvo dealer vervangen. Dan geldt toch tegenwoordig dat als datzelfde onderdeel ooit nog eens kapot gaat dat dat dan altijd onder garantie gedaan wordt? Of heb ik dat verkeerd begrepen/gelezen?
https://www.media.volvocars.com/nl/nl-n ... onderdelen
https://www.media.volvocars.com/nl/nl-n ... onderdelen
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
-
- 1st Gear member
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 31.05.2016 - 09:06
Dit is geen slijtage van een onderdeel. er is immers niets kapot.
De dealer zal het scharen onder rijgedrag (korte stukjes, weinig toeren, te zuinig gereden, etc.).
De techniek functioneert geod, dat is het kormme.
Het slechtste advies wat ik kan geven is om deze softwarematig weg te schrijven en geen gedoe meer met de koeler en het roetfilter (die € 800 ben je toch kwijt)
Succes
De dealer zal het scharen onder rijgedrag (korte stukjes, weinig toeren, te zuinig gereden, etc.).
De techniek functioneert geod, dat is het kormme.
Het slechtste advies wat ik kan geven is om deze softwarematig weg te schrijven en geen gedoe meer met de koeler en het roetfilter (die € 800 ben je toch kwijt)
Succes
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19475
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
En dan komt de deeltjesteller en wordt de auto afgekeurd. Idd slecht advies.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Bij het wegschrijven (dichtzetten) van de EGR blijft het roetfilter helemaal functioneel en heeft geen enkele invloed op een eventuele latere deeltjestellertest. Sterker nog, de EGR kan ervoor zorgen (en zorgt er ook vaak voor) dat de motor inwendig vervuild en daardoor voor meer roetvorming zorgen. De EGR is er alleen voor om de verbrandingstemperatuur in de motor te verlagen en daarmee de NOx-emissie omlaag te krijgen.
Wel een slecht advies in de zin van dat het niet mag.
Wel een slecht advies in de zin van dat het niet mag.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19847
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Idd.Ferrari schreef: ↑22.08.2022 - 15:18 Bij het wegschrijven (dichtzetten) van de EGR blijft het roetfilter helemaal functioneel en heeft geen enkele invloed op een eventuele latere deeltjestellertest. Sterker nog, de EGR kan ervoor zorgen (en zorgt er ook vaak voor) dat de motor inwendig vervuild en daardoor voor meer roetvorming zorgen. De EGR is er alleen voor om de verbrandingstemperatuur in de motor te verlagen en daarmee de NOx-emissie omlaag te krijgen.
Wel een slecht advies in de zin van dat het niet mag.
De mijne staat dicht en hij mag in de winter voor de apk+beurt, ik ben dan benieuwd wat het ding aangeeft, is het teveel dan zal 2.0 de software overschrijven en werk het weer zoals Brussel het graag.
Kwalitatief Uitermate Teleurstellend systeem.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 21.07.2020 - 23:29
Hier heb ik de dealer inderdaad op gewezen. De monteur reageerde best snel met “dit is slijtage en valt niet onder de garantie”. Voor dit soort onderdelen zou een garantie van één jaar gelden. Ik vond het niet gepast om hier een discussie over aan te gaan in bijzijn van andere klanten in de showroom.BraboFrits schreef: ↑22.08.2022 - 11:41 Als ik het goed begrijp is het onderdeel door een Volvo dealer vervangen. Dan geldt toch tegenwoordig dat als datzelfde onderdeel ooit nog eens kapot gaat dat dat dan altijd onder garantie gedaan wordt? Of heb ik dat verkeerd begrepen/gelezen?
https://www.media.volvocars.com/nl/nl-n ... onderdelen
Los van de garantie verwachte ik eerlijk gezegd een kosteloze reparatie vanwege de relatief beperkte interval, de leeftijd van de auto en dat deze keurig dealer-onderhouden is. Daarnaast kun je naar mijn mening niet van klanten verwachten dat ze - in mijn geval - om de 2 jaar een rekening gepresenteerd krijgen van 800 euro voor exact hetzelfde probleem.
Qua rijstijl kan ik mezelf geen ‘sportieve rijder’ noemen. Ik leg voor woonwerkverkeer dagelijks 90 km af, waarvan 85 km de snelweg is. Hiervoor gebruik ik de cruise control.
Laatste stand van zaken is dat Volvo uit coulance een kortingsvoorstel wil doen. Hier werd wel bij gezegd dat ik er niet te veel van moet verwachten.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 21.07.2020 - 23:29
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19847
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
De critici zeggen dus dat tijdens de apk met een meting is te zien dat de uitstoot te veel is en daardoor afkeur.V4092 schreef: ↑22.08.2022 - 19:41 Voor de kenners. Is dit geen oplossing?
https://www.obbetuning.nl/roetfilter-egr/
Ik wil het wel eens zien tijdens de apk.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 4th Gear member
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33
DE oplossingV4092 schreef: ↑22.08.2022 - 19:41 Voor de kenners. Is dit geen oplossing?
https://www.obbetuning.nl/roetfilter-egr/
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 21.05.2021 - 09:39
Hier heb ik de dealer inderdaad op gewezen. De monteur reageerde best snel met “dit is slijtage en valt niet onder de garantie”. Voor dit soort onderdelen zou een garantie van één jaar gelden. Ik vond het niet gepast om hier een discussie over aan te gaan in bijzijn van andere klanten in de showroom.
Los van de garantie verwachte ik eerlijk gezegd een kosteloze reparatie vanwege de relatief beperkte interval, de leeftijd van de auto en dat deze keurig dealer-onderhouden is. Daarnaast kun je naar mijn mening niet van klanten verwachten dat ze - in mijn geval - om de 2 jaar een rekening gepresenteerd krijgen van 800 euro voor exact hetzelfde probleem.
Qua rijstijl kan ik mezelf geen ‘sportieve rijder’ noemen. Ik leg voor woonwerkverkeer dagelijks 90 km af, waarvan 85 km de snelweg is. Hiervoor gebruik ik de cruise control.
Laatste stand van zaken is dat Volvo uit coulance een kortingsvoorstel wil doen. Hier werd wel bij gezegd dat ik er niet te veel van moet verwachten.
[/quote]
Je bent te netjes. Hoe vervelend het ook is, soms moet je toch maar eens een beetje herrie schopen. Ik heb er ook een hekel aan, maar zo af en toe is het nodig. Scheelt een hoop geld.
Los van de garantie verwachte ik eerlijk gezegd een kosteloze reparatie vanwege de relatief beperkte interval, de leeftijd van de auto en dat deze keurig dealer-onderhouden is. Daarnaast kun je naar mijn mening niet van klanten verwachten dat ze - in mijn geval - om de 2 jaar een rekening gepresenteerd krijgen van 800 euro voor exact hetzelfde probleem.
Qua rijstijl kan ik mezelf geen ‘sportieve rijder’ noemen. Ik leg voor woonwerkverkeer dagelijks 90 km af, waarvan 85 km de snelweg is. Hiervoor gebruik ik de cruise control.
Laatste stand van zaken is dat Volvo uit coulance een kortingsvoorstel wil doen. Hier werd wel bij gezegd dat ik er niet te veel van moet verwachten.
[/quote]
Je bent te netjes. Hoe vervelend het ook is, soms moet je toch maar eens een beetje herrie schopen. Ik heb er ook een hekel aan, maar zo af en toe is het nodig. Scheelt een hoop geld.
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19475
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Mods Break.
Let even op met quoten. De vorige posten zijn zodanig verhaspeld dat niet meer duidelijk is wie nu wat gezegd heeft.
Let even op met quoten. De vorige posten zijn zodanig verhaspeld dat niet meer duidelijk is wie nu wat gezegd heeft.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
- Migaddo
- 2nd Gear member
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 29.06.2010 - 21:31
- Locatie: Amsterdam
Bij mij is de EGR uitgeschreven, inclusief een stage 1 tuning.
Afgelopen juli een nieuwe apk bij de Volvo dealer, en met vlag en wimpel erdoorheen.
Mocht het een afkeur worden in de toekomst, dan kan software gewoon weer overschreven worden, en na de APK weer een ritje naar de Tuner om de tuning software wat voor mijn auto gemaakt is weer erop te zetten voor 5 euro.
Afgelopen juli een nieuwe apk bij de Volvo dealer, en met vlag en wimpel erdoorheen.
Mocht het een afkeur worden in de toekomst, dan kan software gewoon weer overschreven worden, en na de APK weer een ritje naar de Tuner om de tuning software wat voor mijn auto gemaakt is weer erop te zetten voor 5 euro.