Review na 15K V60 B3 MY22 met caravan
Geplaatst: 16.08.2022 - 09:24
Hoi, ik heb hier en daar al mijn ervaringen gedeeld in andere topics.
In juli voor het eerst met onze Kip caravan van 1600kg erachter naar de Franse alpen gereisd.
Voordat ik over het rijden met caravan begin, ik ben na onze V70 2.5T en V60 D6 PIH nog altijd erg blij met deze nieuwe V60. De 7-traps automaat zou iets sneller mogen reageren bij accelereren, maar ik kan me er niet aan storen en ben er inmiddels aan gewend.
Navi gebuik ik niet, doe alles met Carplay en Waze als navi. Erg prettig vind ik dat.
Ik lees veel mensen die zich storen aan het start-stop systeem. Ik totaal niet, ik heb de automatische handrem geactiveerd en 9 van de 10 keer blijft dan de motor draaien bij een stoplicht. Ik ondervind er totaal geen hinder van. Wel af en toe bij wegrijden van een stoplicht, een soort hapering, wat een behoorlijke klap geeft, alsof de auto bijna afslaat doordat je de koppeling erg lomp zou hebben losgelaten. Ik rij er sinds eind feb. 2022 mee en is misschien een keer of 8 voorgekomen, swa.
Heerlijk relaxed rijden, mis wel de auto dimmende spiegels binnen&buiten, BLIS en open dak. Maar ja, lease budget hè...
Dan de caravan. Heerlijke trekker, de auto (B3) kan 'm prima aan. We hebben de col de Lauteret in Frankrijk zonder problemen kunnen rijden. Onze V70 en ook de D6 hadden telkens oververhitting en moest ik minimaal 2x aan de kant zetten om af te koelen. Deze rit met 25C geen vuiltje aan de lucht. Ik rijd sinds een jaar of 7 met Carscanner om de olie en koelvloeistof in de gaten te houden, maar geen centje pijn met deze B3. Echt tof!
Toch commentaar en behoorlijk ook. De bladveer achter is echt véél zachter dan de vorige volvo's die ik met onze caravan reed. Stilstaand zakt de vering niet in en staat ie mooi recht, maar hij deint als een gek. Als ik in de kofferbak achterop de bumper ga zitten, zakt ie echt ver in en bij korte hoge drempels zelfs zo ver dat het opgedraaide neuswiel de grond raakt.
Nou is dit te overzien en door aangepast te rijden wel te verhelpen.
Het ergste is dat de caravan ineens veel wind gevoeliger is, veel meer neiging tot slingeren als er een busje wat sneller voorbij komt of wanneer ik een vrachtwagen inhaal. En wanneer ik eventjes snelheid maak richting 110 om er wat sneller voorbij te gaan, begint ie pas echt te slingeren.
Ik vind dit erg vreemd, want heb niets aan de belading aangepast en met de vorige auto's (heb deze caravan al 8 jaar) lag die er als een blok achter, zelfs even met 125km/u inhalen was totaal geen probleem.
Ben ondanks dat ik er van overtuigd was dat het niet aan de belading ligt, toch wat gaan schuiven, meer gewicht naar voren of richting de as, andere verdeling waardoor achterin wat minder ballast heeft, maar het blijft knudde. Kogeldruk zo'n 90kg, was voorheen ook zo.
Door de bladveer geen mogelijkheid om iets aan de vering te doen, stugger te maken oid.... Ik baal hier wel van want met zulke ritten is comfortabel rijden wel erg fijn en dat was ik juist zo gewend.
Misschien toch de volgende auto met luchtvering nemen? (lease duurt 5 jaar..., dus voorlopig zal ik er mee moeten dealen helaas).
Nog even de verbruikcijfers:
Met caravan: per tank varierend tussen de 1 op 8,5 en 1 op 9,5, dus gemiddels 1 op 9.
Normaal gebruik rond 1 op 14,3, alles bij elkaar tot op heden 1 op 12,24 met 15K gereden.
Eventuele tips zijn welkom.
[/img][/img]
In juli voor het eerst met onze Kip caravan van 1600kg erachter naar de Franse alpen gereisd.
Voordat ik over het rijden met caravan begin, ik ben na onze V70 2.5T en V60 D6 PIH nog altijd erg blij met deze nieuwe V60. De 7-traps automaat zou iets sneller mogen reageren bij accelereren, maar ik kan me er niet aan storen en ben er inmiddels aan gewend.
Navi gebuik ik niet, doe alles met Carplay en Waze als navi. Erg prettig vind ik dat.
Ik lees veel mensen die zich storen aan het start-stop systeem. Ik totaal niet, ik heb de automatische handrem geactiveerd en 9 van de 10 keer blijft dan de motor draaien bij een stoplicht. Ik ondervind er totaal geen hinder van. Wel af en toe bij wegrijden van een stoplicht, een soort hapering, wat een behoorlijke klap geeft, alsof de auto bijna afslaat doordat je de koppeling erg lomp zou hebben losgelaten. Ik rij er sinds eind feb. 2022 mee en is misschien een keer of 8 voorgekomen, swa.
Heerlijk relaxed rijden, mis wel de auto dimmende spiegels binnen&buiten, BLIS en open dak. Maar ja, lease budget hè...
Dan de caravan. Heerlijke trekker, de auto (B3) kan 'm prima aan. We hebben de col de Lauteret in Frankrijk zonder problemen kunnen rijden. Onze V70 en ook de D6 hadden telkens oververhitting en moest ik minimaal 2x aan de kant zetten om af te koelen. Deze rit met 25C geen vuiltje aan de lucht. Ik rijd sinds een jaar of 7 met Carscanner om de olie en koelvloeistof in de gaten te houden, maar geen centje pijn met deze B3. Echt tof!
Toch commentaar en behoorlijk ook. De bladveer achter is echt véél zachter dan de vorige volvo's die ik met onze caravan reed. Stilstaand zakt de vering niet in en staat ie mooi recht, maar hij deint als een gek. Als ik in de kofferbak achterop de bumper ga zitten, zakt ie echt ver in en bij korte hoge drempels zelfs zo ver dat het opgedraaide neuswiel de grond raakt.
Nou is dit te overzien en door aangepast te rijden wel te verhelpen.
Het ergste is dat de caravan ineens veel wind gevoeliger is, veel meer neiging tot slingeren als er een busje wat sneller voorbij komt of wanneer ik een vrachtwagen inhaal. En wanneer ik eventjes snelheid maak richting 110 om er wat sneller voorbij te gaan, begint ie pas echt te slingeren.
Ik vind dit erg vreemd, want heb niets aan de belading aangepast en met de vorige auto's (heb deze caravan al 8 jaar) lag die er als een blok achter, zelfs even met 125km/u inhalen was totaal geen probleem.
Ben ondanks dat ik er van overtuigd was dat het niet aan de belading ligt, toch wat gaan schuiven, meer gewicht naar voren of richting de as, andere verdeling waardoor achterin wat minder ballast heeft, maar het blijft knudde. Kogeldruk zo'n 90kg, was voorheen ook zo.
Door de bladveer geen mogelijkheid om iets aan de vering te doen, stugger te maken oid.... Ik baal hier wel van want met zulke ritten is comfortabel rijden wel erg fijn en dat was ik juist zo gewend.
Misschien toch de volgende auto met luchtvering nemen? (lease duurt 5 jaar..., dus voorlopig zal ik er mee moeten dealen helaas).
Nog even de verbruikcijfers:
Met caravan: per tank varierend tussen de 1 op 8,5 en 1 op 9,5, dus gemiddels 1 op 9.
Normaal gebruik rond 1 op 14,3, alles bij elkaar tot op heden 1 op 12,24 met 15K gereden.
Eventuele tips zijn welkom.
[/img][/img]