In plaats van verlagen zou je de (achter) vering toch ook stugger kunnen maken zodat hij niet in de kont hangt als de caravan er achter zit?
Als Heiko “verlaagde” veren kan plaatsen dan zou een Wilbers/Hyperpro/Reiger/Noem-maar-op toch de demper toch ook van een stuggere of progressieve veer kunnen voorzien?
Heb ook ooit eens kunststof blokjes gezien die je zelf tussen de spiraal kunt bevestigen zodat de vering minder ver kon inzakken omdat het stugger werd. Geen idee wat dat de rest van de 51 weken van het jaar met het comfort doet, maar misschien is het een goedkope tussen oplossing is.
Review na 15K V60 B3 MY22 met caravan
- iDanman
- 2nd Gear member
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 10.12.2013 - 00:18
- Locatie: bij knooppunt Hoevelaken
Ik ben geen automonteur en heb de MY2022 V60 nog niet de wielen van verwisseld en het dus niet bekeken. Echter ik heb begrepen dat achter er een kunststof bladveer zit over de breedte van de auto en geen 'reguliere' veren. Derhalve heb ik begrepen dat er niets in te stellen of aan te passen valt met dit veersysteem achter.
Ook de Heico set v.d. video is volgens mij geen optie op de achtervering...
Of zijn hier monteurs die weten dat het wel kan?
Ook de Heico set v.d. video is volgens mij geen optie op de achtervering...
Of zijn hier monteurs die weten dat het wel kan?
ᐯ60 ᗷ3 ᗰY2022 ᗰOᗰᕮᑎTᑌᗰ ᗩᗪᐯᗩᑎTᗩGᕮ ᗷᖇIGᕼT SIᒪᐯᕮᖇ ᗰᕮTᗩᒪᒪIᑕ
ᐯ60 ᗪ6 ᑭIᕼ ᗰY2014 Sᑌᗰᗰᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ
ᐯ70 2.5T ᗰY2009 ᗰOᗰᕮᑎTᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ ᗰᕮTᗩᒪᒪIᑕ
ᐯ60 ᗪ6 ᑭIᕼ ᗰY2014 Sᑌᗰᗰᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ
ᐯ70 2.5T ᗰY2009 ᗰOᗰᕮᑎTᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ ᗰᕮTᗩᒪᒪIᑕ
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19847
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Achter heb je gewoon dempers zitten, die "bladveer zit overdwars tussen de as.
Je kunt tegenwoordig weldegelijk spelen met hoogte en demping.
Voor gewoon veren en dempers.
In het gevaal van Eibach ga je 20mm naar beneden, en word het stugger.
Je kunt tegenwoordig weldegelijk spelen met hoogte en demping.
Voor gewoon veren en dempers.
In het gevaal van Eibach ga je 20mm naar beneden, en word het stugger.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 4th Gear member
- Berichten: 922
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Het systeem is achter een beetje zoals een torsie as, die worden ook ingedraaid met verlagen.
Op een V en S60 vervang je dan de plaatje, de twee die je op de heico foto ziet, dat zijn feitelijk gewoon afstandplaatje die zijn dunner. (dat zie je ook in het filmpje)
De dempers blijven gelijk, als je wat aan de demping wilt doen zul je andere dempers moeten kopen.
Ik heb op de Avensis en 508 eibach verlaagt (alleen veren) het voordeel is dat die redelijk progressief zijn zodat het comfort bij kleine oneffenheden veel beter blijft dan bij een minder progressieve veer.
Het wordt wel echt steviger, als je bv een r design onderstel te hard vind begin en dan niet aan.
Blokjes zoals Emmevi bedoeld kunnen ook, wat je feitelijk doet is dan gewoon een deel van de veer niet laten veren. Zodoende is die harder.
Maar dan moet je heel goed de maat weten anders licht de auto na montage iets hoger. Die blokjes zijn zelf nog wel te plaatsen of verwjderen als je een krik hebt.
Mocht het werken (dat weet ik niet) zou ik het voor een keer per jaar er wel voor over hebben, kost misschien een half uurtje.
ps.
Op het filmpje van de V90 is volgens mijn nooit een verlaging van 3cm, dat lijkt me veel meer, heel stuk band is niet meer zichtbaar.
Op een V en S60 vervang je dan de plaatje, de twee die je op de heico foto ziet, dat zijn feitelijk gewoon afstandplaatje die zijn dunner. (dat zie je ook in het filmpje)
De dempers blijven gelijk, als je wat aan de demping wilt doen zul je andere dempers moeten kopen.
Ik heb op de Avensis en 508 eibach verlaagt (alleen veren) het voordeel is dat die redelijk progressief zijn zodat het comfort bij kleine oneffenheden veel beter blijft dan bij een minder progressieve veer.
Het wordt wel echt steviger, als je bv een r design onderstel te hard vind begin en dan niet aan.
Blokjes zoals Emmevi bedoeld kunnen ook, wat je feitelijk doet is dan gewoon een deel van de veer niet laten veren. Zodoende is die harder.
Maar dan moet je heel goed de maat weten anders licht de auto na montage iets hoger. Die blokjes zijn zelf nog wel te plaatsen of verwjderen als je een krik hebt.
Mocht het werken (dat weet ik niet) zou ik het voor een keer per jaar er wel voor over hebben, kost misschien een half uurtje.
ps.
Op het filmpje van de V90 is volgens mijn nooit een verlaging van 3cm, dat lijkt me veel meer, heel stuk band is niet meer zichtbaar.
-V60 B4 7dct R design wit
- Philken
- 5th Gear member
- Berichten: 1930
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
- Locatie: Leeuwergem(B)
voor dat geld(of een klein beetje meer) heb je een schroefset van ST suspension(dochter van KW) KW setje is nog ietsje duurder dacht ik(maar dan wel de variante IIIdiesel01 schreef: ↑18.08.2022 - 11:46Eibach heeft een B12 instelbare kit met 2cm verlaging voor de V90, nog steeds €1400 maar betaalbaarder dan Heico..Philken schreef: ↑18.08.2022 - 11:22 qua verlaging: Heico is redelijk duur en volgens ik verstaan heb via via halen ze hun veren bij H&R.
H&R heeft ook een setje, kan je rond de 210€ scoren met wat zoekwerk op het net
Eibach heeft ook een setje, verlaagd op een paar mm na evenveel als H&R
uit ervaring weet ik dat Eibach een comfort geeft zoals origineel, H&r is stugger
normaal komt er bij mij midden september een setje Eibach onder ter vervanging van de R-design veren
Mooi spul!
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
you've been beaten by a bRick
you've been beaten by a bRick
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19847
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Vanmorgen 2 kuub eik op de aanhanger gehaald en ja dan veert het behoorlijk door op drempels.
Ik ga er nog even over nadenken.
We moeten geen trillend onderstel krijgen wanneer we overgaan naar iets AM.
Ik ga er nog even over nadenken.
We moeten geen trillend onderstel krijgen wanneer we overgaan naar iets AM.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19847
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Kan ik eens een balletje over opgooien.
We hebben besloten om voorlopig lekker door te rijden.
We hebben besloten om voorlopig lekker door te rijden.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19847
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Vanwege een rammel die waarschijnlijk word veroorzaakt door de linker achter demper is het ineens weer actueel.
Eerst maar eens kijken wat nieuwe oem dempers kosten en of het mij dan waard is om er een paar extra centen tegenaan te gooien voor iets AM.
De achteras ombouwen naar luchtvering is met 5k nog niet betaald.
@Philken, heb jij de Eibach dempers er onder?
Eerst maar eens kijken wat nieuwe oem dempers kosten en of het mij dan waard is om er een paar extra centen tegenaan te gooien voor iets AM.
De achteras ombouwen naar luchtvering is met 5k nog niet betaald.
@Philken, heb jij de Eibach dempers er onder?
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Philken
- 5th Gear member
- Berichten: 1930
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
- Locatie: Leeuwergem(B)
ondertussen zijn de Eibach veren geplaatst, de achterste dunnere'blokjes' heb ik niet laten steken omdat de auto reeds doorhing(de kunststof bladveer begint zich wat te geven na 98000km & redelijk zware belading voor de helft van de tijd, daarom de R-designblokjes laten zitten)diesel01 schreef: ↑26.09.2022 - 13:58 Vanwege een rammel die waarschijnlijk word veroorzaakt door de linker achter demper is het ineens weer actueel.
Eerst maar eens kijken wat nieuwe oem dempers kosten en of het mij dan waard is om er een paar extra centen tegenaan te gooien voor iets AM.
De achteras ombouwen naar luchtvering is met 5k nog niet betaald.
@Philken, heb jij de Eibach dempers er onder?
vooraan staat ze even hoog als de R design veren en is ze ietsje harder geveerd tov de R-design veer
ik sta wel in twijfel om terug de R-design veer te laten steken (wegens geen verschil in hoogte maar wel een ietsiepietsie in comfort) beslissing valt volgende maand of de originele R-design veren er terug onder komen(tijdsgebrek de eerst komende 3à 4 weken)
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
you've been beaten by a bRick
you've been beaten by a bRick
- Philken
- 5th Gear member
- Berichten: 1930
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
- Locatie: Leeuwergem(B)
-
- 4th Gear member
- Berichten: 922
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Toch raar dat de auto met eibach dezelfde rijhoogte heeft. Rdesign is 15mm en eibach 30mm toch?
Ik zie wel eens V60 rijden die echt net ff lager zijn.
Ik vind het R design onderstel een hele prettige around setup hebben. adaptieve Instelbare dempers hadden leuk geweest.
De standaar midden en dan nog een hardere en softere stand.
Ik zie wel eens V60 rijden die echt net ff lager zijn.
Ik vind het R design onderstel een hele prettige around setup hebben. adaptieve Instelbare dempers hadden leuk geweest.
De standaar midden en dan nog een hardere en softere stand.
-V60 B4 7dct R design wit
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 13.04.2022 - 10:46