Help! Kapotte dynamo V60 D3 (in ITALIË)

Plaats reactie
vanbeuningen
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 10.12.2021 - 19:03

Beste Forum-leden,

Heb nog nooit eerder iets zelf gepost op dit forum, maar nu wel want ik ben op vakantie en mijn V60 heeft het begeven: volgens een plaatselijke garage is mijn dynamo defect en moet deze vervangen worden. Deze reparatie wordt morgen uitgevoerd (eerst wordt het onderdeel, de dynamo dus, besteld en daarna gemonteerd). De communicatie gaat allemaal in heel gebrekkig Engels en met hulp van Google Translate dus dat is wel lastig. Waar het mij om gaat is dat ik morgen geen te hoge rekening gepresenteerd wil krijgen. Dat is natuurlijk altijd het risico bij een buitenlanders garage. Ik zou dus graag willen weten met welk bedrag (kosten van een nieuwe dynamo én hoeveel uren arbeidsloon) ik ongeveer rekening zou moeten houden?

Ik rijd een V60 uit maart 2011, D3, automaat, 2.0, 163pk, motorcode D5204T2, 320k op de teller.

Kan er iemand even met mij meedenken? Bijvoorbeeld een Volvo-monteur die toevallig online is?
Ontzettend bedankt alvast!

Groet,
Alexander
Hilversum (nu in Toscane, Italië)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Als ze het onderdeel bij de dealer bestellen ben je al 600.- onderweg, dan nog anderhalf uur sleutelen en aansluitend een paar liter koelvloeistof. Je moet wat slangen weg halen en het is handiger als er dan geen vloeistof meer in zit. :D Ik zou rekenen op 800.-, misschien minder als men de dynamo bij ricambi- auto24.it koopt. :P


vanbeuningen
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 10.12.2021 - 19:03

Dank voor je snelle reactie Jelmer. Best handig zo’n forum 😄. Nu weet ik een beetje waar ik aan toe ben. Heb zelf nog even gegoogled: is jouw schatting van 600€ gebaseerd op een gereviseerde of een nieuwe dynamo? Maakt het überhaupt veel uit of ze een gereviseerde dynamo erin doen of een nieuwe? Qua financiën zal het sowieso uitmaken, maar wat zou jij (of iemand anders) adviseren qua kwaliteit/duurzaamheid? Zeker omdat ik bij een plaatselijke garage ben beland (het is geen Volvo garage) en ik geen idee heb of het een goede garage is…..
Plus: hoe weet ik zeker dat de dynamo vervangen moet worden? Ze hebben zaterdag al een nieuwe accu geplaatst en die gaf een waarde aan van 11,85 (Volt neem ik aan?). Op basis van deze waarde zei de monteur dat de dynamo vervangen moet worden. Klopt deze diagnose?
Dank alvast!
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Als je met draaiende motor 11.85V meet is de dynamo stuk, of niet aangesloten. :D Uit de tekst begrijp ik dat het onderdeel al besteld is, dan maakt het niet echt meer uit of deze nieuw of gereviseerd is. Wat de Volvo dealer voor 600.- levert weet ik niet, kan net zo goed een gereviseerd model zijn.
vanbeuningen
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 10.12.2021 - 19:03

De dynamo is nog niet besteld. Plaatselijke garage wil eerst de dynamo demonteren zodat ze weten welke dynamo ze moeten bestellen. Vind ik vreemd want op basis van kenteken/motorcode moet je ook het juiste type dynamo kunnen vinden en bestellen toch?

Wat bedoelde je eigenlijk met die site ricambi-auto24.it?
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Dealer prijs is 759 euro, ruildynamo, ongeveer 1 uur werk.
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

toevallig had mijn pa met zijn d4 (omgekatte d3 163pk) pas ook de dynamo kapot (auto uit 2012), dealer gaf aan dat een 2e handse 150 euro goedkoper zou zijn, dus toen heeft ie voor 700e een nieuwe laten inbouwen. Was overigens het eerste 'mankement' buiten normaal onderhoud bij 320k, ik ben benieuwd of mijn VEA morgen zo ongeschonden uit de onderhoudsbeurt komt (150k)
V60 d3 gt r-design (facelift)
Marcelvg
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 06.03.2016 - 21:21

Zit de gelijkrichter in de dynamo of los erop gemonteerd
Deze kan ook stuk zijn
Of de koolborstels
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Sommige dynamo's worden vanaf de ECU aangestuurd.
Ook een slechte accu kan rare storingen geven.

Eric
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”