Groot onderhoud gedaan aan 2001 C70 T5

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 514
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: Southern California

Kon niet veel vinden in eerdere draadjes over 'de hele grote beurt' die voor mijn 2001 C70 met bijna 260 duizend km op de teller, vandaag inhield:

- distributieriem en bijbehorende spanrol en geleiderol
- waterpomp
- multiriem en bijbehorende spanrol

Had dit nog niet zelf eerder gedaan. Was wel wat zenuwachtig over het correct 'op tijd' houden van de motor (krukas tov inlaat- en uitlaat nokkenassen) en wat er nog meer mis zou kunnen gaan. Voorbereiding dmv een tweetal youtube filmpjes, van FCP Euro en van Robert Spinner ('RSPI') en het Haynes manual (die overigens tamelijk kort door de bocht gaat wat betreft de distributieriem - alleen het op spanning zetten ervan was wel goed uitgelegd).

Gisteren in de namiddag begonnen en vandaag afgemaakt. In totaal denk ik toch wel zo'n 8 uur bezig geweest. Gelukkig is alles goed gegaan - net een proefrit gemaakt, OBD codelezer aangesloten en 0 foutcodes. Motor loopt ook stiller; de waterpomp was nog nooit vervangen geweest en er was vooral bij koude start een beetje schurend geluid te horen. Wat me trouwens deed besluiten dit nu allemaal te doen was dat ik, de onderhoudspapieren nakijkend, me realiseerde dat de vorige keer dat de distributieriem was vervangen in Septemner 2009 was. 13 jaar geleden dus, en dus inmiddels 3 jaar 'over tijd'. Het zal je maar gebeuren dat de riem knapt.

Op de waterpomp na, die een heel klein beetje speling had op de as, waren alle oude onderdelen nog in opvallend goede conditie. Met name de distrbutieriem zag er nog heel goed uit, geen haarscheurtjes oid. Ook de spanrollen en geleiderol waren nog heel fatsoenlijk. Maar goed, alles natuurlijk met nieuwe (origineel Volvo) onderdelen vervangen. De onderdelen waren in totaal EUR 350: 174 voor een 'timing belt kit' (distributieriem, geleiderol en spanrol), 127 voor de waterpomp en 47 voor de multiriem.

Lastigste is toch de beperkte ruimte om in te werken. Veel bouten moet je op de tast zien te vinden. Wat ik wel heb gedaan om de distributieriem vervanging wat makkelijker te maken was verwijderen van alle bougies, zodat de motor veel makkelijker, en zonder 'terugslag', te draaien was. Wat typex aangebracht om de timing te kunnen verifieren. Bij de eerste montage bleek de uitlaatnokkenas een tandje verdraaid te zijn, maar de tweede keer stond alles goed.

De oude multieriem, die ook in 2009 was vervangen, was maar liefst anderhalve centimeter opgerekt, in vergelijking met de nieuwe. Hij deed het nog prima, maar door die verlenging kon ik de T60 torx niet in de spanner krijgen om hem te ontspannen - de riem zat in de weg. Dus maar met een mesje doorgesneden. Dat ook met de distributieriem gedaan - minder risico dat de boel uit de tijd zou gaan.

Nu dus wel een voldaan gevoel, hij kan er weer een jaar of twaalf tegenaan. We rijden er relatief weinig kms mee, alleen in de zomer als we in Frankrijk zijn een paar maanden. De rest van de tijd staat hij in de schuur onder een zeiltje.

Het enige dat een beetje mis ging was dat met het verplaatsen van het expansievat van de koeling, het sensortje lostrok (vergeten stekker los te maken). Dus nu brandt het koelvloeistofniveaulampje. Maar dat tankje was ook alweer zo'n 15 jaar oud. Nieuwe kost EUR 56 (Volvo, EUR 36 imitatie) dus die bestel ik nog. Heel makkelijk te plaatsen. Ik vermoed dat ik ca EUR 500 aan arbeidskosten (en evt opslag kosten onderdelen) tov een Volvo dealer heb bespaard?
In Frankrijk:
2001 C70 T5 260.000 km 1 op 11
2003 S80 T6 228.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 26992
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat heb je grondig aangepakt en ook met een goed eindresultaat. Alleen nog een nieuw expansievat van de koeling en alles is weer top.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
paul68s
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 28.01.2022 - 09:13

De dealer in NL rekent 125 euro per uur, dus reken maar uit.
Ik had vandaag een eenvoudiger klusje: olie Plus filter vervangen en zag dat het ruim tijd is voor nieuwe bougies. S60 342500 km
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

paul68s schreef: 08.08.2022 - 21:01 De dealer in NL rekent 125 euro per uur, dus reken maar uit.
De dealer zal er waarschijnlijk geen 8 uur over doen, dan zou het wel een erg kostbaar klusje worden :-)

Bij een specialist ben je EUR 450 "all-in" kwijt (https://volvoserviceonly.nl/volvo-distr ... vervangen/), maar het mooiste is natuurlijk om het zelf te doen. Geef toch een stukje voldoening als het klaar is!
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 514
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: Southern California

Bedankt voor jullie reacties. Die specialisten prijs van EUR 450 all-in is met volgens hun site 'beste kwaliteit' onderdelen maar niet origineel Volvo. Ik vond het wel een prettig idee om Volvo onderdelen te gebruiken voor zoiets essentieels als dit. Andere dingen koop ik vaak 'aftermarket'. De kwaliteit is er ook wel naar, getuige de conditie van alles wat eruit kwam. Meestal zit er een behoorlijk prijsverschil tussen Volvo en 'OEM'. Maar goed, EUR 450 is een heel goede prijs voor deze klus, for sure. Als ik het overnieuw zou doen (volgend jaar is trouwens de S80 aan de beurt) dan zou ik het denk ik in een uur of 4-5 kunnen, er is een aantal 'handigheidjes' waar je al doende achter komt. Maar niet veel minder, er moet tamelijk veel gedaan worden, al met al.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 260.000 km 1 op 11
2003 S80 T6 228.000 km 1 op 12,5
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Wat is origineel? Er is geen 'Volvo distributieriem en randdelen fabriekje'.

Je koopt een Aisin waterpomp, een Contitech riem (die weer uit de Gates fabriek komt, dus je kunt net zo goed een Gates riem kopen) en wat INA rollen.. Dan heb je exact wat origineel Volvo is.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

volvo440special schreef: 09.08.2022 - 16:53 Wat is origineel? Er is geen 'Volvo distributieriem en randdelen fabriekje'.

Je koopt een Aisin waterpomp, een Contitech riem (die weer uit de Gates fabriek komt, dus je kunt net zo goed een Gates riem kopen) en wat INA rollen.. Dan heb je exact wat origineel Volvo is.
Precies dit!
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 514
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: Southern California

Tja als ik echt zeker zou weten wat exact dezelfde onderdelen waren zou ik die inderdaad bestellen. Maar omdat ik dat niet weet (en de tijd er niet voor over heb om dat elke keer precies uit te zoeken), EN omdat ik door de jaren heen vele, vele duizenden bespaar door alles zelf te doen, heb ik het beetje meer voor de zekerheid van Volvo onderdelen er wel voor over. Ik koop ook niet alles origineel Volvo - alleen kritieke onderdelen zoals deze. Voor de rest (schokbrekers, remdelen, zelfs draagarmen) koop ik 'de betere aftermarket'.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 260.000 km 1 op 11
2003 S80 T6 228.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 514
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: Southern California

Laatste update is dat vandaag het nieuwe expansievaatje en de sensor uit Duitsland (Skandix) zijn aangekomen. Ingebouwd en zoals verwacht is het lampje nu uit. Was ook wel tijd voor dat tankje, was nog het originele denk ik. Ze kunnen gaan lekken. Ik realiseerde me vandaag dat ook de uitlaat nog origineel is - 20 jaar oud inmiddels en niet 'gespaard' qua winters gebruik etc. Deze auto is heel betrouwbaar gebleken. Het gemiddelde verbruik (meest provinciale wegen en een klein beetje stadsverkeer) is ca 8.9 liter/100 km en toch automaat en 240 pk. Best goed van Volvo.

Helaas staat de C70 uit 2008 in Los Angeles vandaag bij de plaatselijke Volvo dealer. De auto blijft accu's vernielen. Ik heb er een maand of twee geleden een nieuwe dynamo in gedaan, maar helaas gebeurde het vorige week (onze zoon die daar nu is gebruikt hem nu) weer, dat was de derde accu in 4 maanden. Ook start de auto vaak pas na 3 of 4 pogingen ('zelf-start', even de sleutel om en dat moet de auto de rest doen totdat-ie loopt en dat gaat vaak mis). Ik weet, ander forum (C70 2006- ).

Maar over onze 'Frankrijk C70' niets dan lof. In 2005 met 31.000 km op de teller van de eerste eigenaar gekocht (voor EUR 31K) en heel veel rijplezier mee gehad in Nederland, Zwitserland en Frankrijk.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 260.000 km 1 op 11
2003 S80 T6 228.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 514
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: Southern California

Update 1: de 2001 Volvo C70 rijdt inmiddels een paar honderd km met nieuwe distributieriem en is nu aanmerkelijk zuiniger: van altijd ca 9 liter per 100 km is het gestaag gedaald, tot gisteren 8.5 / 100 km. Misschien daalt het nog verder. Enige aannemelijke verklaring kan zijn dat de oude riem een klein beetje gerekt was. De multiriem van dezelfde leeftijd was dat zeker, enkele cm zelfs (hoewel dat voor de multiriem niet uitmaakt). Doordat de distributieriem iets langer was geworden was de timing van de motor niet correct.
Of is dit niet mogelijk met distributieriemen? Volgens de interwebs wel. Ik heb de oude niet met de nieuwe vergeleken helaas, zoals ik dat wel met de multieriem heb gedaan:
"Believe it or not, it actually can! Timing belts stretch as they age. And as a timing belt stretches, timing becomes retarded. Replacing an old, stretched timing belt with a brand new one can bring timing back to where it should be. And this can improve both performance and fuel economy."

Dat van die fuel economy lijkt dus te kloppen. Perfromance weet ik niet want ik trap de T5 zelden op zijn staart.

Update 2 is dat de Volvo garage in Santa Monica niets heeft gevonden aan onze 2008 C70. Ze hebben de accu aangesloten, alles doorgemeten (oplaadcapaciteit, lekstroom ed) en goed bevonden, en voor de zekerheid de auto een paar dagen laten staan en weer getest: helemaal niks vreemds. Hij startte ook telkens foutloos voor hun, zeiden ze. Zoon heeft hem opgehaald: $0 kosten. Natuurlijk startte hij later op de dag weer net zo haperig als altijd, maar a la, als hij de accu maar niet weer kookt. Verder een heel fijne auto ook.

De 2001 C70 is nu zo langzamerhand een oldtimer aan het worden. Ik hoop er nog lang veel plezier mee te hebben, we hebben hem nu 17 jaar en 230 duizend km. Afgelopen maandag de originele 17 inch canisto velgen weggebracht voor opnieuw poedercoaten (na zandstralen) en een setje nieuwe banden.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 260.000 km 1 op 11
2003 S80 T6 228.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Een distributieriem zal knappen en niet rekken.
Met het huidige weer is ook mijn auto aanmerkelijk zuiniger, dus van het vervangen van de riem zal het niet kunnen komen.
Sowieso wel een hele fijne gedachte dat alles weer fris is en met grote tevredenheid dat het zelf is gelukt! :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”