Remleiding gebroken

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
nb_nathan
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 01.08.2022 - 15:50

Hallo,

ook ik ben sinds kort eigenaar van een prachtige V50 T5,
en ben meteen volvo fan, man wat rijdt die heerlijk.

Het enige was dat de auto soms trilt bij zo'n 80 km/h, niet in het stuur, niet bij remmen of gas geven..
Ik hoorde wel eens een schurend geluid bij het wegrijden dus ik verdacht de achterremmen (schijf of klauw die vastloopt)

Nu ben ik de hele remmerij achter aan het vervangen incl slangen, nu was dit nieuw voor mij en heb ik bij het losmaken van de verbinding remleiding-remslang aan de verkeerde kant gedraaid.

De remleiding is daardoor afgebroken rechtsachter, en ik heb nu geen idee wat ik moet doen. Dacht mooi goedkoop uit te zijn door dit klusje zelf te doen, maar nu kan ik nieteens naar de garage rijden zonder rem(druk)..

Iemand een idee?
Emmevi
5th Gear member
Berichten: 1021
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Dealer bellen en adh van kenteken en eventueel een foto het onderdeel bestellen. Geld over maken en thuis laten bezorgen, en anders op de fiets heen en weer?
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
nb_nathan
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 01.08.2022 - 15:50

Maar dan moet ik de gehele remleiding onder de auto vervangen op de stoep? Weet sowieso niet hoe ik die op de foto krijg.

Het is de harde leiding zegmaar he, niet het remslangetje..
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Youtube heeft hele goede tutorials voor het opnieuw af monteren van een connector op een stugge remleiding.
nb_nathan
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 01.08.2022 - 15:50

Een connector? Dat is zo'n koppelstukje? Kan zo geen filmpjes erover vinden eerlijk gezegd, wel waar ze een remleiding doorknippen en een soort hals erop maken, met speciaal gereedschap.

De remleiding is echt bij het nippeltje kapot gegaan, dus moet denk ik sowieso een nieuw nippeltje met een stuk remleiding, en dan zien vast te krijgen aan de rest van de remleiding..?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Je zal een stukje af moeten knippen als de huidige niet meer lang genoeg is, dan een nieuw stuk met koppeling en aan de andere kant een hals met ring en moer maken.



Cutting, flaring, bending.
nb_nathan
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 01.08.2022 - 15:50

Dankjewel!

Ik heb helaas het gereedschap daar niet voor, en vind het toch zonde om ze voor deze ene keer aan te schaffen.

Zal even kijken of ik met het afgeknipt deel na een garage oid kan gaan, of wellicht iemand hier in de buurt van Zwolle die me hierbij kan helpen?

Hoe stop in de tussentijd dat het afgeknipte deel geen olie lekt? Rempedaal met stang ingedrukt houden en accu eruit? Of houd een dopje oid de vloeistof al wel tegen?

En weet iemand zo wat de diameter van de remleiding is?
Nick V50 Sport I
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 30.06.2021 - 21:49
Locatie: Borger-Odoorn

Afgeknipte deel zo goed en kwaad als mogelijk gewoon afdichten met tape of zoiets. Zet er anders een bakje onder.
De vervolgstap wordt toch dat je het systeem moet ontluchten en de makkelijkste manier is dan uiteindelijk om gewoon
alle remvloeistof te vervangen.
V50 Sport I, B4204S3 + MTX75
slagschip-s60
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 27.07.2009 - 22:04
Locatie: Noord-Brabant.

Als ik het verhaal zo lees kun je beter iemand zoeken die het in orde maakt voor je , de remmen moet je wel op kunnen vertrouwen als je ze nodig mocht hebben.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27581
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dit inderdaad.
In theorie zou je nu nog kunnen remmen aangezien het remsysteem gescheiden is.
Voor en achter zijn kruislings aan elkaar verbonden.

Zou het zeker niet aanbevelen, maar als de garage zo'n beetje letterlijk om de hoek zit en dat is de oplossing...
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
nb_nathan
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 01.08.2022 - 15:50

Bedankt voor de tips allemaal, inmiddels opgelost, handige buurman die bij een garage werkt heeft er een koppel stukje tussen gezet, nu alleen het ontluchten nog.

En meteen remvloeistof vervangen.

RV, LV dan achter toch?

Lees alleen veel verschillende berichten over met auto uit, contact op stand 2 tijdens pompen, en met draaiende motor,

wat is nou het beste?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Doe maar niet met draaiende motor, dan pomp je de vloeistof er veel te snel doorheen als je het nog nooit gedaan hebt.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27581
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat en achter beginnen, eerst de langste leidingen.
RA, LA, RV, LV.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”