terugkijken naar de laatste serie XC70 en V70

Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4088
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Ik heb drie V70's gehad. Komende van een Renault Laguna was de eerste V70 2.4D in Scarab Green een enorme verbetering. Dan toch gevallen voor het nieuwe model, wederom een 2.4D in Electric Silver. Toen kwam de blauwe, met de nieuwe VEA-vierpitter, mijn eerste automaat. Heb dus qua V70 een stukje evolutie meegemaakt. Heb ze alle drie erg graag gereden en graag gezien. Fotootjes van 't net, dus niet mijn auto's maar wel dezelfde...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13797
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Fulaks zo groeien we met de modellen mee. In begin was de nieuwe V70 My2002 , we zeiden de v70 met wangen toen, wel ff wennen. Ik had toen nog een V70 TDI classic 1998 toen het nieuwe model uitkwam. Foto ook van www
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Bover op 01.08.2022 - 11:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Wat een lofzang op de V70/XC70, het galmt over het hele forum heen, zo eenstemmig en uit volle borst wordt er gezongen.

Moeten we het onderwerp niet veranderen in “Ode aan de V70 en XC70 “ 😉?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13797
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

DB200 schreef: 01.08.2022 - 11:29 Wat een lofzang op de V70/XC70, het galmt over het hele forum heen, zo eenstemmig en uit volle borst wordt er gezongen.

Moeten we het onderwerp niet veranderen in “Ode aan de V70 en XC70 “ 😉?
Echt wel @halijulia 😀inderdaad het wordt soort of gedenkboek. Maar de 70 serie zal nog lang rond rijden.
Als ik negentig wordt in 2045 nog wel ieder geval ha ha
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1217
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Over "Groot". De XC staat hoog op de poten en lijkt daardoor inderdaad groot. In mijn optiek behoorlijk forser dan de V70. Uitgebouwde spatborden en de bumperpartijen versterken dat beeld.

De V70 is "normaal" en komt inderdaad voor het oog wat bescheidener over. Totdat je er achter rijdt, dan zie je wel waar al die ruimte vandaan komt :)
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1001
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Ik bewaar ook heel goede herinneringen aan de V70 D5 model 2012 die ik hiervoor had, bijna 7 jaar zonder problemen mee gereden. Heel soepele en krachtige motor, mooie 5 cylinder roffel...
V70 foto 1 forum_2 (Medium).png
Is nu in handen van een enthousiaste Volvo liefhebber op het collega-forum.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1217
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Hey naamgenoot. Had jij een zonneband in jouw V70, zo te zien?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

DB200 schreef: 01.08.2022 - 11:29 Wat een lofzang op de V70/XC70, het galmt over het hele forum heen, zo eenstemmig en uit volle borst wordt er gezongen.

Moeten we het onderwerp niet veranderen in “Ode aan de V70 en XC70 “ ?

En er is een nieuwe song " de V70 serenade" geboren!
Ik zing graag uit volle borst mee.
Mijn historie gaat van een (sl)opel record diesel ( zo een met een bult op de motorkap omdat ze die hard dicht moesten gooien... het blok paste er niet in O)
Toen een passat ( golf met schuine achterkant model) met wel 54 pk uit het 1,6 dieselblokje wat des ochtends een hele wijk wakker nagelde.
Na veeeeel kilometers afscheid van genomen en een Mercedes 190 2,5D ( een goede bekende van jou DB200!) gekocht met 3 ton op de teller.
Fijne auto en mijn eerste automaat, en toen al verwend geraakt met de mooie loop en grom van de 5 cylinder. Bij dik 5 ton weer weg gedaan, motor nog prima maar wat kon dat ding roesten...
Daarna dik 3 ton in een passat TDI ( 130 pk rode i voor de kenners) gereden. Een zeer betrouwbare en lekkere auto, een tikje tegen de sleutel en lopen, altijd.
Nu dan al weer bijna 4 jaar de V70 D3. Na een ton probleemloze kilometers, startknop aanraken en lopen, constateer ik dagelijks weer dat het toch wel de allerfijnste auto is die ik ooit heb gehad.
Dus laten we met een luid gezang de milieu-rakkers die ons uit onze geliefde diesels willen krijgen overstemmen :whistle:
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 661
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Ook ik ben nog superblij met onze V70 MY2016 Dynamic Edition Seahshell Metallic. Het is onze tweede V70 en de eerste was een Sport Edition uit 2006. Ooit zeiden we dat we nog graag één van de laatste V70'ers wilde hebben die van de band rolden in Zweden. Dat is dus gelukt en ondanks dat we nu pech hebben (vandaag hopen we te horen wat het probleem is, zie mijn andere topic hierover) is het een superfijne relax-rijdende auto. De stoelen alleen al; die mogen ze zo in m'n huiskamer zetten :-)
4.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13797
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Is toch fijn al die enthousiaste 70 adapten. Gisteren 360-400 km gereden naar kennissen en op de grote baan is gewoon super. De koeling in het leer en de safety pack maken rijden veilig en comfortabel.
Zijn er geen kritische mini nootjes te kraken vroeg ik me af?
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

pbor schreef: 31.07.2022 - 20:07 Had met het oliebeurtje idd de airco ook ff moeten laten checken, was 3,5 jaar terug een nieuwe condensor ingegaan, dus was wel wijs geweest.
Anderzijds bestaat het systeem uit meerdere onderdelen die ook de geest kunnen geven, dus zekerheid geeft opnieuw vullen ook niet.
Hou het maar op een typisch gevalletje van pech.
Airco weer gefixed, was de compressor die de geest had gegeven. Nu weer een heerlijk koele / coole auto.
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4088
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Bover schreef: 08.08.2022 - 14:39Zijn er geen kritische mini nootjes te kraken vroeg ik me af?
Die zijn er altijd Bob, met om het even welke auto. Wat mij betreft voor de V70 en meer bepaald de VEA-diesels, was dat het gebeuren rond de EGR-klep en/of koeler. Ik weet dat dit ook een issue is waar veel merken mee kampen, dus wellicht niet specifiek V70 of Volvo. Maar bij een heel aantal mensen heeft dit toch voor extra dealerbezoek gezorgd. In mijn geval gelukkig slechts terugroepactie, maar er zijn ook verhalen van gebarsten cylinderwanden, en dan spreek je niet meer over ene mini-nootje...

Verdere mini-nootjes : de Sensus-navigatie. Zowel de kwaliteit van de navigatie als de tijd die nodig is om updates te installeren, dat kan veel beter. In België althans was de verkeersinformatie ronduit slecht via TMC. Nu ligt dat mogelijk aan die service en niet aan Volvo, en ik begrijp ook dat oudere hardware moeilijk compatibel is te maken met nieuwere systemen zoals TomTom, Waze en Google Maps, die wel goed werken. Maar goed, die Sensus is toch iets waar ik niet zo vrolijk van werd (ook in de V90 vind ik dit nog een zwak putn, maar dan kan je via Apple Car Play wel Google Maps of Waze gebruiken, helaas maar op een half scherm; ik neem aan dat dit bij de huidige Google-Volvo's zef maar wel goed werkt).
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13797
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Fulaks echt wel eens v.w.b. de het minpuntje navigatie... >_<

Is na huidige maatstaven en ook niet van 2010 niet mee te werken . Krijg vaak te horen van dat ding "rij naar beginpunt"...ha ha dat was nu juist de issieu, en is omslachtig te bedienen. In mijn ogen heeft Volvo nooit echt geïnvesteerd in navigatie ook niet met die trage RTI met cd s zoals in mijn vorige XC70.
ik heb nu de Tom Tom tegen het raam gedrukt of ik gebruik Google Maps. Doet het wel gewoon wat het moet doen. . (kun je in de nieuwste Dacia gewoon op het auto dashbord scherm zetten meen ik ) Maar goed niet alles kan perfect zijn.

Tweede minpuntje is ook ik het standaard ontbreken van Nivomats bij deze 70 serie. Eerder toch standaard bij de XC meen ik. Is toch geen gezicht die doorgezakte XC en V 70...De serie die ik heb kost dik over de 70 mille maar geen nivomats....:(

Ik heb een "middle EU" auto en daar kwam ik mijn vanzelfsprekende aanname tegen dat er altijd een standkachel is ingebouwd in de Sumnum XC. Even balen dus na de koop...Helaas bij onze XC niet dus. Dus nu geen standkachel meer na 16 jaar, dat was even een domper :sick:

Maar het blijft een fijne reisauto en elke auto heeft verbeterpunten. :)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4088
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Ben je zeker dat de kachel er niet in zit ? ik meen dat voor sommige markten hij er wel in zit, maar dat je dan moet betalen om 'm te laten activeren. Ik kan me natuurlijk vergissen. Is in elke geval nog in te bouwen, mocht je dat willen...

Ik heb nu op de V90 de luchtvering achter, die de auto vlak houdt. Best wel prettig. Nivomat's zijn natuurlijk ook na te plaatsen, maar ergens houdt het natuurlijk wel op. Al is dat in jouw geval wellicht nog te overwegen denk ik : je rijdt eerder lang door met de auto meen ik, je hebt Fleur en je zal ook wel eens wat zwaarder spul vervoeren, al dan niet op een aanhanger. Maar heb geen idee wat het kost, kan misschien best wel in de papieren gaan lopen.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13797
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

tja ik heb linkerkant gekeken maar zie geen aanwijzing dat er standkachel inzit. De Vdash meldt ook geen Standkachel.
Voor aanpassingen vering XC kan ik ff geen middelen vrijmaken...Is ook niet nodig en die keuze komt wel als schokbrekers op termijn achter moet vervangen..:)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 1720
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Ja die navigatie, zowaar de enigste optie die ik nooit gebruikt heb in de xc. Was altijd lachen als ik toevallig het knopje aantikte en dat ding vervolgens uit het dashboard kwam gekropen. Ze konden het even goed achterwege laten en iets anders upgraden. Bv die nivomats zou iedereen blij mee zijn. In de CC vind ik hem wel geslaagd, carplay heb ik eigenlijk nog nooit gebruikt. Mss eens testen om te vergelijken.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1217
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Inderdaad, de navigatie is een behoorlijk minpunt. Ik gebruik al sinds mijn XC60 de Iphone om te navigeren. Heb daar voor 2 rubber dopjes op mijn midden console geplakt. Staat dan een beetje voor de midden roosters, maar werkt prima. Kabeltje naar de 12V aansluiting in mijn bekerhouder kastje en klaar is Frits :)

Alleen jammer dat het geluid er dan niet is. Telefoon is dan primair.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13797
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Frits die rubberdopjes constructie heb je daar foto van?
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1856
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Ik wil ook een duit in het V70 zakje doen.
Ben al meer dan 36 jaar Volvo fan en wij hebben nog nooit een ander merk gekocht of gereden dan Volvo. Het merk kan weinig tot niets fout doen bij mij. Ik weet het niet erg realistisch of objectief vanuit mijn standpunt, maar dat geeft niet. Auto’s zijn voor mij emotie en emotie kan per definitie niet objectief zijn.

Waarom deze korte zij-stap? Omdat ik nu toch wat meer kritischer ben geworden na aanschaf van de T6.
De auto vind ik nog steeds fantastisch en elke rit komt er wel weer een glimlach of goed gevoel boven, puur en alleen vanwege de rijbeleving. De combinatie stilte/comfort met het vermogen en vooral de mega relaxte manier waarop het wordt geleverd vind ik nog steeds ongekend. Bij eender welk toerental is er direct koppel en voorwaartse beweging aanwezig, gelijk een electromotor. Echt een héérlijke motor/aandrijflijn combinatie.
De vorige T5 was ook lekker en de 855 T-5 ook, maar dit is toch echt wel 2 niveaus hoger. Je moet het denk ik eerst zelf ervaren! Vooral de stilte en souplesse zijn indrukwekkend, zeker voor een 15 jaar ‘oude’ auto!

Maarrr, deze schoonheid heeft inmiddels ook al zodanig veel mechanische en elektronische malheur gehad dat ik het wel aan durf om te stellen dat de kwaliteit echt wel afgenomen is de laatste jaren.
De afgelopen 3 jaar is er het volgende gebeurd:
- achterdifferentieel revisie (€1.200)
- nivomatdempers (€ 600 + 1 onder garantie)
- airco condensor (€ 800)
- deurslot (€ 250)
- radiodisplay (€ 900)
- versnellingsbakrevisie (€ 3.900)
Dat vind ik best veel allemaal.
En nee, ik ben geen raggende Noob en houd echt wel rekening met de techniek, maar geef af en toe ook best wel eens even wat gas.
En dat moet ook kunnen vind ik. Ik rijd er niet anders mee dan ik 8 jaar lang met de vorige T5 heb gereden. En dat ging zonder mechanische of elektronische problemen, andere dan slijtage delen.

Maar toch zijn we nog stapelgek op de T6 en rijdt ie nu weer als nieuw! En blijft dat hopelijk zo nog een paar jaar. Dan mag ie weg en houden we de C70 als enige auto en onze toekomstige klassieker!

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13797
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Edwin: help dat is niet mis 7500 onderhoud kosten afhankelijk van leeftijd en km stand. . Van welk jaar is de V70 en km stand >
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”