2005 v50 2.0d twee of een TCV?

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
scubyd
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 12.07.2022 - 13:09

Ik heb een probleem met mn 2.0d.

Uitlezen de de live data met vida bouwt hij 0.3 bar boost op. Het doel (volgens Vida) is 1.3 bar.

Er zit op de bestuurderskant van het blok een TCV (turbo control valve). Als ik deze omzeil mis ik onderin nog steeds boost maar haalt hij snel 1.5 boven de 3k toeren.

Ik heb deze vandaag vervangen met een nieuwe en het gedrag is identiek.

Is er een tweede? Ik lees dat het en der alleen waar is die? Egr is niet verstopt. Weet niet wat het verder kan zijn... Ik mis koppel onderin ook.

Ideeën?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Volgens mij zit er maar 1 op.
Heb je de luchtmassameter al gecontroleerd?
Of ergens een kleine lekkage waardoor hij valse lucht trekt?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
scubyd
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 12.07.2022 - 13:09

fredhead schreef: 27.07.2022 - 10:02 Volgens mij zit er maar 1 op.
Heb je de luchtmassameter al gecontroleerd?
Of ergens een kleine lekkage waardoor hij valse lucht trekt?
Lmm vervangen. Ga nu IDD op een kleine vacuüm lek.contrileten. is wel gek dat hij doorverbonden wel goedeel druk opbouwt alleen dan laat...
scubyd
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 12.07.2022 - 13:09

Iemand? Doorverbonden goede turbodruk. Mis wel iets onderin.

Zit nu een bewezen goede TCV op. 0.3 bar boost max. Zonder TCV 1.5 makkelijk.

Verbruik is hoog. Pluimt bij meer dan half gas (echt een dikke wolk)

Wat zit op de turbo voor regelaar? Zit op de wastegate behuizing. En er zit een stekkertje op. Wat doet dit?
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Die valve waar je makkelijk aankan, zoals je zegt links op het blok, geen idee wat deze doet met de turbo. Ik geloof dat deze een slangetje heeft wat naar de wastegate loopt, ben niet 100% zeker.
Net boven je airco pomp, daar zit er nog zo'n bruin blokje, met 2 of 3 vacuümleidingen die ernaartoe lopen, en daar zit ook een stekker op.

Ik zit ook met een gevalletje van af en toe minder vermogen, volgens een maatje van me kan het zijn dat de variabele schoepen ietwat stroef lopen.
Dat wil ik gerust geloven, aangezien de turbo ook wat vochtig staat van olie, allicht een kleine lekkage en zit er wat olieprut rond de schoepen af en toe de boel vast te houden.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
scubyd
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 12.07.2022 - 13:09

NicoV40 schreef: 15.08.2022 - 09:35 Die valve waar je makkelijk aankan, zoals je zegt links op het blok, geen idee wat deze doet met de turbo. Ik geloof dat deze een slangetje heeft wat naar de wastegate loopt, ben niet 100% zeker.
Net boven je airco pomp, daar zit er nog zo'n bruin blokje, met 2 of 3 vacuümleidingen die ernaartoe lopen, en daar zit ook een stekker op.

Ik zit ook met een gevalletje van af en toe minder vermogen, volgens een maatje van me kan het zijn dat de variabele schoepen ietwat stroef lopen.
Dat wil ik gerust geloven, aangezien de turbo ook wat vochtig staat van olie, allicht een kleine lekkage en zit er wat olieprut rond de schoepen af en toe de boel vast te houden.
Mijn vraag is wat het electronische gevalletje OP de turbo wastegate doet.

Dat rode "blokje" rechts op je motor is je Turbo Control Valve, TCV. Deze regelt direct via vacuum en via je wastegate je turbodruk via pulsen van de ecu.

Dat bruine blokje regelt je vacuum kleppen voor de inlaat. Je hebt er een Y inlaat op en de ene ingang bypassed intercooler om de motor sneler op te warmen.

Als je idd een variable vain turbo hebt zitten daar schoeppen in die de turbo druk regelen/varieren. ik weet niet of die wel of niet met een externe wastegate werken.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”