Misschien weet hier iemand hoe het precies zit. In de Volvo prijslijst staat bij de XC60 T6 350pk gecombineerd vermogen. Maar als ik de benzinemotor a 253pk optel bij de 145pk van de elektromotor, dan kom ik toch echt op 398pk.
Dezelfde optelsom doen ze ook bij de T8 die dan op 455pk komt. Of staat het vermogen van de elektromotor verkeerd in de prijslijst?
T6 350 of 398 PK?
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 16.05.2022 - 12:40
764GLE / 744GL / 854GL / V50 2.0D / V70XC 2.4T / V70 D5 / V70 D4 V60 B4 2022
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 16.05.2022 - 12:40
Dank voor je bericht! Weet je ook de reden daarvoor?
764GLE / 744GL / 854GL / V50 2.0D / V70XC 2.4T / V70 D5 / V70 D4 V60 B4 2022
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19474
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Geeft men bij Volvo geen eenduidige verklaring voor. Emissie redenen is er idd één van.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 16.05.2022 - 12:40
Duidelijk, dank voor jullie info!
764GLE / 744GL / 854GL / V50 2.0D / V70XC 2.4T / V70 D5 / V70 D4 V60 B4 2022
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Je zou hem eens op de testbank moeten zetten. Misschien dat het gecombineerde vermogen in de praktijk gelimiteerd worden.
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 16.05.2022 - 12:40
Dat vraag ik me ook af. Volgens mij is het softwarematig, de benzinemotoren zijn identiek. Misschien dat de elektromotoren verschillen maar dat weet ik niet. Wel “bijzonder” dat Volvo alles uit 1 type motor trekt waar voorheen een hele reeks motoren beschikbaar waren, als je nagaat dat een B3 er iets van 150pk uit haalt en een T8 over de 300.
764GLE / 744GL / 854GL / V50 2.0D / V70XC 2.4T / V70 D5 / V70 D4 V60 B4 2022
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Er voor zorgen dat de T6 minder snel naar de 180km/h vliegt dan de T8? Ik weet het ook niet. Theoretisch zou je een 200pk brandstofmotor naast de elektromotor moeten plaatsen om het totale vermogen in de buurt van T6 waardes te krijgen. Maar misschien is 200pk wat aan de trage kant wanneer je enkel op de brandstofmotor voortbeweegt en krijg je in dat geval 50pk er bij.
Daarom op de testbank, meten=weten.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Die supercharger heeft weinig nut als je het turbogat volledig met elektro op kan vangen.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Ja, dan wel.
Alleen zit je dan als snel in een toerengebied waarin de de nieuwe turbo al wakker is. En we hebben de ISG nog. Ben wel benieuwd wat het verschil is tussen een T6 met en zonder supercharger want al die techniek bij elkaar is zeer interessant.
Alleen zit je dan als snel in een toerengebied waarin de de nieuwe turbo al wakker is. En we hebben de ISG nog. Ben wel benieuwd wat het verschil is tussen een T6 met en zonder supercharger want al die techniek bij elkaar is zeer interessant.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
- Locatie: Doorn
Sowieso kan je bij deze opzet beide vermogens optellen normaal gesproken.
Er is geen versnellingsbak die de beperkende faktor is zoals bij de XC40 en vele andere merken.
Een supercharger heb ik nooit begrepen, deze kost vermogen om vermogen te leveren en een supercharger is op zijn best in het lage toerental bereik.
En dat rerwijl er al best al lang turbo's zijn die vanaf 1250 toeren maximaal kunnen leveren.
En met de huidige elektrisch aangedreven turbo's is echt alles mogelijk qua vermogen en koppel.
Eric
Er is geen versnellingsbak die de beperkende faktor is zoals bij de XC40 en vele andere merken.
Een supercharger heb ik nooit begrepen, deze kost vermogen om vermogen te leveren en een supercharger is op zijn best in het lage toerental bereik.
En dat rerwijl er al best al lang turbo's zijn die vanaf 1250 toeren maximaal kunnen leveren.
En met de huidige elektrisch aangedreven turbo's is echt alles mogelijk qua vermogen en koppel.
Eric
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Optellen is juist moeilijk omdat de ene aandrijving direct aan de wielen vast zit en de andere via een stel tandwielen in allerlei verhoudingen die per snelheid wisselen.erichendri schreef: ↑24.07.2022 - 22:49 Sowieso kan je bij deze opzet beide vermogens optellen normaal gesproken.
Er is geen versnellingsbak die de beperkende faktor is zoals bij de XC40 en vele andere merken.
Een turbo die al op 1250 wakker is zal het niet zo goed doen op 6000, dat moet je oplossen met verschillende maten schoepen waarbij de kleine ingezet wordt om de grote bij lage toerentallen op druk te houden. Het werkt, maar je krijgt niet hetzelfde gevoel als bij een ongeblazen motor of eentje met supercharger waarbij de druk er meteen is, zonder eerst via een buizenstelsel en koelradiator naar de inlaat te gaan.Een supercharger heb ik nooit begrepen, deze kost vermogen om vermogen te leveren en een supercharger is op zijn best in het lage toerental bereik.
En dat rerwijl er al best al lang turbo's zijn die vanaf 1250 toeren maximaal kunnen leveren.
En met de huidige elektrisch aangedreven turbo's is echt alles mogelijk qua vermogen en koppel.
Eric
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Sterker nog, optellen lukt alleen rond het punt waarop de elektromotor af schakelt. Daar voor levert hij niet het maximale vermogen en daarna staat hij uit.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
- Locatie: Doorn
We leven niet meer in de tijd met een simpele turbo die pas bij 3000 rpm begint te blazen.
Je hebt ook al een tijdje turbo's met verstelbare schoepjes voor een vroegere druk opbouw.
Twinscroll turbo's zijn tegen woordig standaard.
Bij 1250 rpm levert de bmw 2.0 al 350 nm.
Bij 48v boordnet zie je ook al elektrische turbo's die hun max koppel al bij 1000 toeren leveren.
BMW monteerd ook al ff 4 turbo's op hun 30 ltr diesel.
Turbo gat is door allerlij regelingen ook al een tijdje geschiedenis.
Dat er sterke e-motoren gemonteerd worden wil niet zeggen dat hij dat vermogen kan leveren.
Er zijn wat dat betreft wat beperkingen.
BV wat de bak aan kan en hoeveel KW de accu kan leveren.
Voordeel van de grotere motor is met name het remmend vermogen dus veel remenergie regenereren.
Je ziet dat dus bij de nieuwe long-range modellen bij volvo.
Eric
Je hebt ook al een tijdje turbo's met verstelbare schoepjes voor een vroegere druk opbouw.
Twinscroll turbo's zijn tegen woordig standaard.
Bij 1250 rpm levert de bmw 2.0 al 350 nm.
Bij 48v boordnet zie je ook al elektrische turbo's die hun max koppel al bij 1000 toeren leveren.
BMW monteerd ook al ff 4 turbo's op hun 30 ltr diesel.
Turbo gat is door allerlij regelingen ook al een tijdje geschiedenis.
Dat er sterke e-motoren gemonteerd worden wil niet zeggen dat hij dat vermogen kan leveren.
Er zijn wat dat betreft wat beperkingen.
BV wat de bak aan kan en hoeveel KW de accu kan leveren.
Voordeel van de grotere motor is met name het remmend vermogen dus veel remenergie regenereren.
Je ziet dat dus bij de nieuwe long-range modellen bij volvo.
Eric