XC40 hybrid opladen bij Tesla Supercharger - ervaringen?

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
pajonline
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 13.08.2019 - 09:36

Heeft iemand hier op het forum ervaring met het opladen van de XC40 Hybrid bij een Tesla Supercharcher laadstation?

Ik zag (onderweg hier in Noorwegen, ik heb het niet gezien in Nederland), dat de Tesla laadstations een type 2 (Mennekens heet dat geloof ik?) stekker hebben.

Nu zal de Volvo niet sneller laden vermoed ik, maar kan het überhaupt?
=========================
  • Volvo XC40 Recharge T5 plug-in hybrid Inscription MY21
Vorige Volvo’s:
  • Volvo 440 GLE
  • Volvo 340 Winner
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Een tesla supercharger laadstation laad met max 250kw, een Volvo recharge hybrid laad met max 3.7kw.
Ben er bang voor.

Een XC40 recharge EV laad met max 150kw (niet met type 2!)
pajonline
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 13.08.2019 - 09:36

Dank voor het antwoord. Zou het zo kunnen zijn dat de tesla laadpaal terugschakelt? Ik las op sommige fora dat Tesla wel een type 2 stekker heeft, maar dat deze een andere bedrading heeft, waardoor de tesla laadpaal de Volvo niet herkent. Dat was op een Amerikaans forum; en daar heeft tesla hun laadnetwerk nog niet opengesteld voor andere merken zoals hier in Europa in Denemarken, Noorwegen en Nederland.
=========================
  • Volvo XC40 Recharge T5 plug-in hybrid Inscription MY21
Vorige Volvo’s:
  • Volvo 440 GLE
  • Volvo 340 Winner
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

De auto bepaald de laadsnelheid, niet de paal.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Even de uitleg. De type 2 stekker op een tesla supercharger v2 is voor de Tesla Model S en X. Deze aansluiting lijkt op de normale type 2 maar Tesla stuurt daar maximaal 150kW DC over deze stekker. Behalve de bovengenoemde modellen zal geen andere auto DC kunnen laden met deze aansluiting. Echter heeft tesla op zowel de v2 als v3 superchargers een ccs aansluiting. Hier kun je andere auto’s mee snelladen met maximaal 150kW (v2) en 250kW (v3), mits de supercharger laden met een niet tesla ondersteunt. Zie daarvoor de tesla app. Een Volvo PHEV zal niet kunnen snelladen, dus inpluggen bij een tesla supercharger is zinloos. Echter sommige tesla destination chargers zijn wel compatible.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Een hybrid kan sowieso niet laden daar. Er zit idd een CSS stekker aan de Tesla lader, zo eentje met twee extra gelijkstroompinnen. Die past volgens mij helemaal niet op een hybrid die alleen maar een type2 stekker heeft.
https://www.autoweek.nl/elektrisch-rijd ... che-autos/
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

lancer schreef: 01.08.2022 - 10:22 Een hybrid kan sowieso niet laden daar. Er zit idd een CSS stekker aan de Tesla lader, zo eentje met twee extra gelijkstroompinnen. Die past volgens mij helemaal niet op een hybrid die alleen maar een type2 stekker heeft.
https://www.autoweek.nl/elektrisch-rijd ... che-autos/
Dat klopt! Bovendien zijn snellader grlijkstroomladers en vraagt de hybride om een wisselstroom aansluiting. Afgezien van dat alles: met de prijs die tesla vraagt per kw kun je beter een tijdje doorrijden op benzine…..

De XC40 P8 kan wel prima bij tesla laden (150 kw) maar goedkoper is het om met de meegeleverde laadpas van Plugsurfing bij Ionity te laden voor 35 ct/kw (= 50% van het normale tarief).
C40 Ultimate Twin
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”