Dynamo of aircopomp

Plaats reactie
Peterv60D6
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 23.07.2022 - 08:48

Hallo, onze reis naar Italië verliep deze keer niet zo vanzelfsprekend. In zuid Duitsland ging de airco ineens uit..! Bij parkeerplaats motor uitgezet.. even wachten daarna weer aangezet. Niks aan de hand. Tot een half uur later. ADAC gebeld. Alles doorgelezen en gemeten. Kon niks vinden. Hij adviseerde wel voor een nieuwe accu omdat deze iets te warm voelde. In Zwitserland een nieuwe accu gekocht. Volgende dag 3 uur geen problemen totdat hetzelfde weer gebeurde. Eerst airco uit, na een half uur melding FOUT OPLADEN ACCU, ZSM STOPPEN, , dan na een half uur stuurbekrachtiging uitgevallen en dan moet je echt stoppen.!!!half uur motor afkoelen en daarna kan je gewoon weer rijden. Ongeveer een uurtje, daarna gebeurt alles weer hetzelfde…zo onze reis vervolgd tot Italië. In Italië naar een garage geweest en laten testen. Daar kwamen ze uit op een kapotte accu.!!! Ruggespraak met Volvo Nederland, die zeggen dat het ook aan een kapotte aircopomp kan liggen.
Iemand ervaring met dit? Korte ritjes gaan opzich goed…
Volvo v60 PIH eind 2014

Hopende op een positief antwoord
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4608
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Vervelend dit zo op vakantie. Staat je auto nu bij een Volvo dealer of gewoon een universele garage? Wat ik destijds begrepen heb is dat alleen een dealer namelijk echt diep in de auto kan kijken, kennelijk kan de ADAC dat niet (en dat komt overeen met wat de ANWB mij ooit vertelde). En ja die airco pomp kan heel goed de oorzaak zijn. Ik zou die alleen niet in Italië laten vervangen want dat is een dure grap en een groot risico dat hij het een paar weken tot maanden volhoudt. In NL kost het ook geld maar heb je via de dealer levenslange garantie en die hebben er inmiddels zoveel ervaring mee dat dat de beste plek is om het te laten doen (mijn mening). Wanneer en waar is jou pomp voor het laatst vervangen en door wie?
Zijn er ook storingscodes uitgelezen en bekend? En heb je Volvo Assistance? ZO ja dan zou ik het lekker door hen laten regelen....
Jou auto heeft trouwens geen dynamo maar een ISG. Dat is een soort dynamo, startmotor en regenerator ineen. Als die dingen stuk gaan is dat meestal mechanisch wegens lager slijtage. Dat maakt dan een ratelend geluid maar laden doet hij de accu dan nog wel.
Overigens zie ik geen verband met de 12V accu en dit probleem.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Peterv60D6
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 23.07.2022 - 08:48

Dank voor je antwoord. Ik hoor überhaupt geen ratelend geluid bij het rijden. Kan de aircopomp voor een lage accu zorgen? De temperatuur buiten was ook constant tussen 38 en 41 graden. Heeft er misschien ook mee te maken gehad ?? Maandag gaan we weer naar huis. Vertrekken om 06.00. Is nog redelijk fris buiten en met een volle accu hoop ik een eind richting huis te komen…
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4608
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Succes met de reis, hoop voor en met je dat het goed gaat. De 12V accu heeft niets te maken met de 12V accu maar wel met de hoogvoltage accu, namelijk koelen (en die is niet vervangen want dan was je misschien wel meer dan 10K kwijt in Zwitserland....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”