Voordelen Bluetooth vs Wifi verbinding auto?

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Yskonyn
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 02.07.2022 - 14:25

Is er een voordeel of nadeel van de een tegenover de andere manier van connectie maken met je auto te noemen voor BT vs Wifi ?

De auto kan beiden, maar waarom zou ik bijv Wifi moeten kiezen over BT of vice versa?
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Met wifi kun je in de auto internetten en andere dingen terwijl bluetooth alleen bedoeld is voor communicatie dichtbij. Zoals je telefoon aan een JBL-speaker of om handsfree te bellen in de auto.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Bandbreedte scheelt een factor 100.
Gebruikersavatar
Yskonyn
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 02.07.2022 - 14:25

Wat is er dan in de auto dat baat heeft bij meer bandbreedte?

-Gaat spotify beter klinken dan via Bluetooth?
-Is de verkeersinfo voor de navi beter dan via BT?

Het grote nadeel van Wifi vind ik tot dusver dat ik altijd handmatig de hotspot moet activeren terwijl bij BT de auto meteen de telefoon en de internet connectie oppikt als ik instap.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Carplay/AA red het niet zonder wifi. Ook een kaart update kan, afhankelijk van provider, tien keer sneller gedownload zijn.
Voor muziek hangt het er van af waar Spotify speelt. Als je op de telefoon iets af speelt en dat via bluetooth naar de auto gaat dan kan dat minder klinken dan wanneer je rechtstreeks op de auto af speelt en de telefoon alleen als internetverbinding gebruikt.
In het eerste geval wordt muziek gecomprimeerd van internet gehaald, afgespeeld, en opnieuw gecomprimeerd om het over bluetooth naar de auto te krijgen. Of je deze extra conversie ook hoort is een 2e... :D
Gebruikersavatar
Yskonyn
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 02.07.2022 - 14:25

Volgens mij zit er geen carplay in mijn wagen. Ik heb de Sensus Connect 2014 versie van het infotainment systeem.

Ik heb me nog niet erg verdiept in de beschikbare apps via het wereldbol-knopje, maar als ik de telefoon als ‘hub’ gebruik (en dus bijv spotify op mijn telefoon naar de auto laat streamen) dan is de BT connectie een stuk praktischer dan iedere keer de wifi activeren.

Voordeel van de apps in de auto zelf is dat je ze kunt besturen met de knoppen in de auto natuurlijk.
Geen idee eigenlijk wat daar verder beschikbaar is nog.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”