UItlaatherrie ? alleen koud

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Benno van Ham
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 13.06.2022 - 18:15

Hallo, bij de C70 valt me de laatste dagen op dat hij koud een stuk luidruchtiger is dan warm. Vooral net na de start hoor je bij wat gasgeven een brommend geluid alsof er een uitlaat lekt. Eenmaal iets opgewarmd verdwijnt dit geluid bijna volledig.

Ik heb de auto nog niet van onderen bekeken of op de brug kunnen zetten ergens maar vraag me af of er bekende problemen met een 2.4i zijn qua uitlaat lekkages, spruitstuk scheurtjes of loszittende pakkingen die dit kunnen veroorzaken ?

groeten,

Benno
Voorheen logde ik in als Benno123 maar daar kom ik niet meer bij vandaar het nieuwe account.

Nu met
Volvo XC602017
Volvo C70 2007
Diverse motorfietsen.
Gebruikersavatar
Benno van Ham
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 13.06.2022 - 18:15

Aanvulling van vandaag, het is niet de uitlaat in ieder geval maar het komt van de inlaatkant af. Als je wat gad geeft boven stationair hoor je een soort grommend/brommend geluid. het verdwijnt zodra de motor warm is

Benno
Voorheen logde ik in als Benno123 maar daar kom ik niet meer bij vandaar het nieuwe account.

Nu met
Volvo XC602017
Volvo C70 2007
Diverse motorfietsen.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Ik ben wel eens tegengekomen dat het uitlaatspruitstuk lekt door bijvoorbeeld scheurtjes, loszittende moeren of afgebroken tapeinden en dat dit bij een warme motor weer afsluit. Misschien kan hetzelfde gebeuren bij de inlaat, maar daar heb je veel minder geluid, eigenlijk alleen het aanzuigen van de lucht. Bij een lek wordt dan valse lucht naar binnen gezogen. Loopt de motor verder wel goed na een koude start?
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Losse tapeinden is meen ik vooral gekend bij de T5. Maar ik kan me vergissen!

Weet je zeker dat het vanuit de inlaat komt? De enige pakkingen die daar nog weleens willen lekken zijn die van het inlaatspruitstuk.
Gebruikersavatar
Benno van Ham
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 13.06.2022 - 18:15

Deze verdient toch nog wat aandacht, vandaag is er een ECM-4201 foutmelding bijgekomen van de achterste lambdasensor. Kan door een lek in het traject komen of door nog heel wat andere zaken. We gaan de onderzoeksfase maar eens in..

Benno
Voorheen logde ik in als Benno123 maar daar kom ik niet meer bij vandaar het nieuwe account.

Nu met
Volvo XC602017
Volvo C70 2007
Diverse motorfietsen.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27072
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ferrari schreef: 17.07.2022 - 13:13 Misschien kan hetzelfde gebeuren bij de inlaat, maar daar heb je veel minder geluid, eigenlijk alleen het aanzuigen van de lucht.
De inlaat is van kunststof en deze blijft koud aangezien er koude lucht door naar binnen wordt gezogen.
Ik zou toch nog eens kijken naar het spruitstuk of elders in de uitlaat. Maar omdat het vanaf de inlaat lijkt te komen zou ik het spruitstuk als eerste mogelijke boosdoener bekijken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Benno van Ham
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 13.06.2022 - 18:15

Het hele inlaattraject nagekeken, ziet er goed uit. 2 vacuumslangetjes die wat los zaten heb ik een stukje afgeknipt zodat ze weer goed aansluiten, verder zie ik wel een fout van mezelf. Deze auto loopt op gas en heeft een valvesaver flesje onder de kap. die had ik nagekeken en opnieuw gevuld en ik dacht goed afgesteld maar als je 300 ml. olie op 1 tankbeurt verstookt was dat toch niet helemaal de bedoeling denk ik. Kraantje nu maar heel stuk verder dichtgezet, kijken of dat nog wat helpt. Kan me voorstellen dat de kat etc. ook niet echt vrolijk worden als er zoveel olie meekomt in het inlaattraject..

Verder mag een vers luchtfiltertje ook wel eens zag ik.

Benno
Voorheen logde ik in als Benno123 maar daar kom ik niet meer bij vandaar het nieuwe account.

Nu met
Volvo XC602017
Volvo C70 2007
Diverse motorfietsen.
Gebruikersavatar
Benno van Ham
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 13.06.2022 - 18:15

ECM fout is verdwenen na 300 km met dichte valvesaver gereden te hebben, nu weer netjes afgesteld met iets meer dan 5 druppels per minuut. 10 lukte me niet omdat de stelschroef wel heel grof werkt, misschien maar een nieuw setje erin gooien, zo duur zijn ze niet. Dan heb ik weer een vers stelschroefje om mee te werken, dit heeft zijn beste tijd gehad.

De ECM fout is volgens mij afkomstig geweest van de overmatige bovensmering van de valvesaver want hij blijft nu weg bij uitlezen. Het gesnork bij koude motor is er nog een beetje maar dat is na 20-30 seconden weg en treedt alleen op als je echt wat meer gas geeft. Ik laat het even zo.
Voorheen logde ik in als Benno123 maar daar kom ik niet meer bij vandaar het nieuwe account.

Nu met
Volvo XC602017
Volvo C70 2007
Diverse motorfietsen.
Plaats reactie

Terug naar “C70 vanaf MY2007”