V50 2.0d hoog verbruik

Geleverd vanaf 2003
scubyd
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 12.07.2022 - 13:09

Beste leden,

Gezocht maar niet veel heldere antwoorden gevonden.

Mijn 2.0d uit 2005 niet naar mijn gevoel vermogen onderin.

Het verbruik volgens de board computer is gemiddeld 7.6/100

Dit alleen snelweg rijden (reset om te testen)

Maar, het ligt hoger, 350km op 3/4 tank, dus 1 op 10 ongeveer. Niet best!.

Hij pluimt niet. Rookt niet. Loopt netjes stationair.

Ideeën?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 682
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Roetfilter stuk of regeneratie?
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

2005 heeft nog geen roetfilter, is een euro3 norm.
Al uitgelezen? Kan soms iets zijn waar hij geen foutmelding middels storingslampje geeft, maar wel iets wat in het geheugen zit.

Eerste ideeën;

- Dieselfilter (wanneer laatst vervangen? Normaal om de 60K km maximum)
- Luchtmassameter niet helemaal lekker
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Gebruikersavatar
Scaniafan
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 05.01.2018 - 15:22

Geen enorme diesellucht in de auto? Bij mijn 2.0d (2009) waren de o-ringen van de brandstofretourleiding kapot (viewtopic.php?t=85037)
Zorgde uiteraard voor een lucht in de auto waar ik koppijn van kreeg (diesel op warm blok) en een hoog verbruik.
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Voltanken, tank leeg rijden en weer voltanken.
Dan km's door de liters delen.
Ga niet uit van je meters.
En laat hem uitlezen en bekijk wat gegevens van sensoren.

Eric
scubyd
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 12.07.2022 - 13:09

Scaniafan schreef: 15.07.2022 - 12:00 Geen enorme diesellucht in de auto? Bij mijn 2.0d (2009) waren de o-ringen van de brandstofretourleiding kapot (viewtopic.php?t=85037)
Zorgde uiteraard voor een lucht in de auto waar ik koppijn van kreeg (diesel op warm blok) en een hoog verbruik.
Dit is het begin. Heb vandaag een slangen set met nieuwe kringen gehaald. Gaat er morgen in.

Volgens de RDW.is hij euronorm 4, wellicht een vroege 4? Heeft hij dan regeneratie?

Ik wil dat er dan uit. Zag een advertentie op MP, waar ze dat eruit programmeren en je roetfilter legen voor 225,- Gelijk de egr meepakken.

Kan ik in Vida zien of hij regeneratie heeft?

Morgen de o-ringen en pijpjes vervangen, alles schoonmaken en 100km rijden. Haal nu krap aan 500km op een tank, alleen snelweg!
scubyd
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 12.07.2022 - 13:09

corsa_gsi schreef: 14.07.2022 - 14:35 Roetfilter stuk of regeneratie?
Dat word IDD stap twee!
scubyd
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 12.07.2022 - 13:09

Ok. Vida eraan gehangen. Tcv laag signaal. Turbo druk te laag. Brandstof regel eenheid laag signaal


Nogal wat aan de hand. Brandstof druk is wél goed. Tussen de 245-255bqr stationair en neemt toe met toeren.

Laag signaal dus een niet goed werkende regelaar?

Eerdat ik er allerhande onderdelen vervang...
buikijn
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35

Ik zou de storingen van onder naar boven aanpakken (diegene die er als eerste instaat zou je leidraad moeten zijn en daarop moet je zoektocht naar geluk beginnen).. Hoewel niet alles altijd goed geregistreerd wordt, een defecte/slecht werkende LMM kan bv ook rare dingen doen.

Die TCV is een control valve en volgens mij een dom ding zonder feedback, kan mij vergissen hoor, was bij onze S60 2.4t tenminste wel het geval.

Hoog verbruik, wat doet je LMM? die al eens uitgelezen of die nog wil varieren tussen stationair en een beetje gas?
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 682
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Storingen resetten en kijken welke terug komen.
En deze dan aanpakken.

EGR en roetfilter uitprogrammeren (en leegmaken) kan natuurlijk altijd, maar het mag natuurlijk officieel niet.
En kom je dan nog aan je APK waardes?
(Rij geen diesel, dus weet niet of het van toepassing is).
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
scubyd
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 12.07.2022 - 13:09

Alle issues opgelost. Nog steeds 1 op 12...

Overdruk pijpjes vervangen van de verstuivers.

Beetj nrwdeloos. Vooral jammer!
buikijn
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35

Lijkt het erop dat niet alle issues opgelost zijn. 1:12 met een 2.0 diesel is fors, tenzij je echt een poot van lood hebt. Ik zou met een 'foutloos werkende motor' en een dergelijk verbruik het wel aandurven ergens een gebruikte/aliexpress achtige LMM te scoren en die te testen. Onze S60 verbruikte ook ineens 1:8, terwijl 1:11 de bij mij bekende standaard was over de jaren. Toen de LMM vervangen en het verbruik was weer als vanouds.
scubyd
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 12.07.2022 - 13:09

Dat is een goeie tip dankje. Ja ik ben een beetje radeloos IDD.

Die 1 op 12 is bij 2000 toeren allen op de snelweg. In de stad nog erger. Ik heb nu drie volle tanks leeg gereden en de boel zo berekend. Puur snelweg. Cruise control. 1 op 12 :(
buikijn
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35

Kan niet kloppen dat verbruik. Zou mij ook frustreren. Onze 2.4i verbruikt gemiddeld minder over de afgelopen 60k. Uitschieters naar 1:14,5, gemiddeld zo rond de 1:12,9. Ook niet superzuinig, vergeleken met de hedendaagse standaarden.

Ik heb destijds een lmm besteld als test op AliExpress. Heb die nog wel liggen, als die hetzelfde is mag je dit van mij testen. Is de 2.4i, 125kw handgeschakeld (m56) uit 2004. Ik woon in Zwolle.
buikijn
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35

nee, die is wel anders.

Maar voor het geld..

https://www.skandix.de/en/spare-parts/e ... e/1020689/

Volvonummer voor de lmm van de 2.0d is volgens Vida 31216702
scubyd
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 12.07.2022 - 13:09

Dat is geen lmm.

Dat is een intake temp meter...
buikijn
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35

Hmm, in vida stond ie als sensor gekenmerkt en het leek verdacht veel op een lmm, altijd zelf na blijven denken bij goedbedoelde adviezen van iemand anders.. :) Vond hem al zo goedkoop.

8670093

Dat is de lmm.
scubyd
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 12.07.2022 - 13:09

Dus. Ondertussen 7 tanks verder. Beste verbruik tot op heden is 1 op 13.4 Dit is gewoon niet ok.

Ik heb het roetfilter eronderuit gehad. Deze was niet verstopt.

Omdat ik zo rustig aan het rijden was door het hoge verbruik merkte ik iets niet, maar na een 4e/5e tank leeg rijden werd ik gefrustreerd en gingn gewoon normaal rijden. Doortrekken in de versnelling enz.

Vooral in z'n 4 en z'n 5 gaat hij dan ENORM pluimen. Dikke zwarte wolk. Het viel me op omdat iemand achter me siende in het donker. Toen ben ik er goed op graan letten. Dikke rookwolken gewoon. Zwart. Rijk mengsel dus.

Ik heb wel momenteel de TCV omgeleid. Ik krijg MET TCV maximaal 0.3 bar boost. Dit is mijn derde TCV en twee heb ik getest op andere voertuigen. Met 0.3 bar turbodruk blijft het verbruik net zo slecht dus dan maar meer lucht erbij dacht ik zo. Blijft hoog verbruiken. Er zijn geen scheuren in slangen. Geen boost leaks. En de turbo bouwt zo 1.5 bar op zonder de TCV ertussen. Mijn gedachte nu is dus dat de ECU de turbodruk terug regeld om een of andere reden, een soort limp mode.... maar dat ik daar niks van merk met genoeg turbodruk. Meer brandstof erin dumpen is vaak een veiligheids parameter van fabrikanten.

Mijn vraag is:

wat doet/is het potje op de vacuum bediene wastegate op de turbo? Het lijkt me en soort tweede TCV. Kan het zijn dat die niet goed functioneerd? Ik mis namelijk vermogen onderin voor mijn gevoel. Dit is m'n eerste 2.0 maar voor een diesel vind ik hem pas laat (2700-3000 toeren) echt op gang komen. Meer als een benzinen motor.

Ideeen?

Ik zet hem morgen op de brug en wil dit eigenlijk oplossen. tot op heden:

DPF gecontroleerd, in orde.
Nieuwe LMM
Brandsfofdruk is goed
Herhaaldelijk met VIDA uitgelezen. Enige wat erug komt is lage turbo druk MET TCV aangesloten. Zonder, niks aan de hand
3x TCV vervrangen
Slangen gecontroleerd op turbodruk lekkage. Wellicht m'n intercooler lek? Ik heb een kit om dit te testen, ga ik morgen doen.

Andere ideeen?

grtjs!
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Dikke zwarte rook duidt op teveel brandstof t.o.v. de lucht die de motor ingaat. Of de hoeveelheid lucht wordt niet goed gemeten (defecte LMM) of er lekt lucht weg na de LMM (lekkage). Ik zou me daar op focussen. Al een andere LMM geprobeerd? Jouw nieuwe LMM zou een slechte imitatie kunnen zijn, ik zou nog een andere proberen om dit uit te sluiten. En heel goed zoeken naar lekkages, soms is er een klein scheurtje in een slang wat je alleen ziet als er echt druk op staat.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Ik vermoed dat je problemen hebt met je schoepenverstelling van de turbo. Ik had min of meer dezelfde klachten en heb mijn 2.0d toen ingeruild voor de export, omdat deze al zo'n 400 dkm had gedraaid.
Volvoless, nu Golf VII
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”