(Soms) 4 seconden brandlucht bij koude start?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1857
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Ik heb een vraag over het volgende.

Soms ruik ik direct na het starten, echt binnen 1 á 2 seconden al, een sterke scherpe brandlucht die echt een beetje prikt in de neus. Lijkt op verbrande olie of kunststof of iets rubberigs maar dan heel sterk en penetrant. Het komt volgens mij weg van de bestuurderskant.
Ik ruik het een seconde of 4 en binnen 10 seconden is het weer compleet verdwenen?

Het rare is dat:
- het niet altijd gebeurt.
- het alleen bij de eerste, koude start gebeurt.
- de geur er heel snel, echt direct nadat de motor aanslaat, is en ook na 10 seconden weer compleet weg is en niet terugkomt.

Motor laten draaien en in de motorruimte kijken en ruiken levert niets op. Er is dan niets meer te ruiken!
Ook tijdens of na een lange rit komt de geur niet voor het eerst of weer terug?

Ik heb het voor het eerst geroken nadat de auto van een apk en olie verversen beurt terugkwam en doet zich nu al bijna een jaar voor. Ik ben toen teruggegaan naar de garage en de monteur heeft er toen gelijk naar gekeken en gezocht in de motorruimte maar niets gevonden.
Het rare is dus ook het zich soms een keer voordoet en dan weer tijden niet. En soms een paar koude starts weer wel en dan weer niet. Vanochtend wel weer dus dacht er nu maar eens een topic van aan te maken.

Wat kan dit zijn?
Ik dacht eerst aan smeltende bedrading vanwege hitte maar dat lijkt me niet logisch als de motor en alles nog koud zijn.
Kortsluiting lijkt mij ook niet want dan zou er denk ik al iets doorgebrand moeten zijn inmiddels.
Gemorste olie op spruitstuk of uitlaat? Kan dat maanden duren voordat dat verbrand is? En ook direct na een koude start al zo heet worden?


Ik kan eigenlijk niets bedenken. Auto rijdt verder normaal, alles werkt en geen storingen of klachten.
Herkent iemand dit?

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Gemorste olie kan inderdaad maanden door etteren. Lekker carterventilatie die een paar seconde overdruk geeft kan het ook nog zijn.
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1857
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Jelmer de Jong schreef: 13.07.2022 - 22:22 Gemorste olie kan inderdaad maanden door etteren. Lekker carterventilatie die een paar seconde overdruk geeft kan het ook nog zijn.
Dank voor je reactie Jelmer.
Carterventilatie is september 2018 compleet vervangen.
Lijkt me wat snel om weer verstopt te zijn? Heb ook even de latex handschoen test gedaan op de vuldop en die wordt stevig naar binnen gezogen dus dat lijkt niet het probleem.
Of bedoel je wat anders?

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Dat bedoel ik inderdaad. Doe die handschoen er eens op voordat je een koude start doet.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”