Ervaringen elektrisch Barcelona v.v.

In dit board alles over elektriciteit voor het laden van Volvo's. Laadpalen, kabels en stekkers etc etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

23 juni vertrokken voor 1,5 week Barcelona en 1 week in Frankrijk. 9 juni terug
De heenreis goed voorbereid, de laadpalen langs de beoogde route op de PC in Google Maps bewaard, zodat ik ze in de auto gemakkelijk terug kan vinden.
Vanuit Hengelo door Duitsland en Luxemburg via de Autoroute du Soleil naar Barcelona. Onderweg in Dijon overnacht. Onderweg geen echte problemen ondervonden.
De laadpalen van Ionity zijn op taal in te stellen. Wel handig.
Bij de overnachting geen laadpaal in de buurt kunnen vinden. Dus 's morgens eerst naar een snellader.
De terugweg niet voorbereid. Bij elke laadbeurt uitgezocht waar ik de volgende laadbeurt kon doen. Ook dit werkte wel goed. Het gemakkelijkst vond ik de Plugsurfing app. Op de Shell app zijn de snelwegen lastig te vinden.
De mogelijkheid van Google zelf in de auto vond ik niet fijn.
We reden terug op zaterdag 9 juli (een zwarte zaterdag N--> Z). We kwamen toen 1 keer bij laadpalen waar ik zou moeten wachten. Dit laadstation was ook van beide zijden van de autobaan toegankelijk. Gelukkig nog 30% in de accu, dus een ander laadstation opgezocht.
- Was het goed te doen: zeker
- Duurt de reis langer: Ja(zeker voor degene die altijd maar kort stoppen)
- Zou ik het weer doen: zeker.
- In Duitsland en langs de Autoroute du soleil voldoende laadstations, In Spanje lastiger. Na Gerona is nog 1 snellader en dan wordt het minder. Barcelona ook weinig palen. (Bij Lidl kon je gratis laden)
- Rijdt bij voorkeur op rustige dagen om wachttijden te vermijden.
- De Tesla laadstations zijn top, dus neem de moeite om de Tesla app te downloaden.
- Zelf had ik 2 laadkaarten, de Tesla app en de Fastned app. (Fastned ook in Frankrijk)
- De auto laad goed op. Bij een acculading van 20% begint hij altijd met 150 kW, dit loopt langzaam terug en boven de 80% is de fut er wel uit (30 kW). Dus effectief gebruik je maar 60% van de accu capaciteit.
- De aangegeven restlading op de navigatie werkt heel betrouwbaar. Zelfs als je een berg over moet. Alleen bij de terugweg hadden de Mistral tegen en dan zie de restlading teruglopen --> max. snelheid wat naar beneden.
- Overal aan de max snelheid + 5 km gehouden, verder max 125 - 130 km/hr.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27000
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Leuk en informatief verhaal over een langere trip met een EV.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Het is dus best te doen. Om de hoeveel kilometer laad je dan? Om de 250 km? Helaas wil mijn vrouw toch dat we haar Leon pakken. Dat hebben we al eens gedaan. Reed verrassend zuinig op de lange afstand (Italië). Ik geloof ruim 1 op 18 met een 150 pk 1.4 Tsi.
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

Laden inderdaad na 200 - 250 km. Als je snel-laad gebruik je effectief maar ca. 60% van de accu capaciteit. Als je overnacht en je kunt dan opladen, dan heb je de eerste keer wat meer bereik.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

henkchroom schreef: 12.07.2022 - 19:46 Laden inderdaad na 200 - 250 km. Als je snel-laad gebruik je effectief maar ca. 60% van de accu capaciteit. Als je overnacht en je kunt dan opladen, dan heb je de eerste keer wat meer bereik.
Met een auto met een betere cw waarde en eventueel grotere accu 350 - 400 zou voor mij acceptabel zijn 200 - 250 in de zomer vind ik toch nog net wat te weinig
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Mooi verslag!
Ach ja, iedereen heeft z'n eigen eisen en wensen. Mijn elektrieke auto haalt 200-250km met belading op de snelweg onder gunstige omstandigheden en ja, soms is het handig als dat meer zou zijn. Maar ik woon ook niet in een grote villa omdat ik een paar keer per jaar de hele famlilie op bezoek heb. Dan is het maar even improviseren die enkele keer.
Ik zou met een stel jengelende kinderen achterin niet snel elke 2 uur een half uur gaan laden en zo snel mogelijk op de eindbestemming willen zijn. Maar zonder kids vind ik 4 uur langer reizen op een reis van 13 uur niet erg. Het is tenslotte maar 2 dagen in de vakantie dat je die extra tijd kwijt bent en daar tussen in is het vakantie as-usual.
Ik herken wel de mindset die je moet veranderen als je weinig bereik hebt. Met de S80 D4 en 75 liter in de tank reed ik zonder tankstops naar Zuid Frankrijk, nu sta je 8-10 keer te laden. Maar het geeft ook rust en gelegenheid om even een rondje te lopen in plaats van door te jagen. Zo begint je vakantie wat eerder zeg maar.
Sracovlov
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 07.12.2019 - 10:13

Een Volvo aan een Tesla paal, kan en mag dat weer tegenwoordig? Waren in het begin communicatie problemen tussen de Tesla palen en de Volvo's, kon voor schade zorgen.
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

een Volvo aan een Tesla laadpaal gaat prima. Naar Barcelona 4 keer aan een Tesla paal gestaan zonder problemen. Bij Tesla staan ook altijd voldoende palen. 1 keer heb ik er zelfs 30 geteld.
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

-KJ- schreef: 12.07.2022 - 21:25 Maar zonder kids vind ik 4 uur langer reizen op een reis van 13 uur niet erg
4 uur is wel erg veel, ik schat de extra tijd op max 2 uur. Als ik een benzine auto rijd, stop ik ook elke 4 uur minimaal een half uur. En om de 2 uur een rijderswissel
Plaats reactie

Terug naar “Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles”