Meesturende koplampen - UK stand?

Plaats reactie
RobRijdtVolvo
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 01.01.2022 - 14:41

Mijn Volvo S60 T3 van 2017 heeft meesturende xenon koplampen. Werkt als een tierelier.
Nou wil ik binnenkort naar Engeland, en daar moeten de stralers een offset naar de linkerkant hebben om tegenliggers niet te verblinden.
Is er ergens een instelling waarmee je de koplampen in 'standje UK' kunt zetten? Of zit er zo iets slims in de Volvo dat de GPS positie dit regelt?
Of toch weer ouderwets stickers plakken..
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Kijk even in je handleiding, hier is door Volvo aan gedacht.
Ik meen dat er ergens op de lamp een hendeltje zit, maar de handleiding weet dit zeker.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
PepijnZ
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 18.05.2013 - 12:29

Volgens mij kun je het meedraaien van de koplampen ook uitzetten, en volstaat een stickertje ergens op de koplamp (beetje old-fashon maar als het werkt....). Het boekje geeft ongetwijfeld meer uitleg (zoals al aangegeven)
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 841
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

fredhead schreef: 11.07.2022 - 22:30 Kijk even in je handleiding, hier is door Volvo aan gedacht.
Ik meen dat er ergens op de lamp een hendeltje zit, maar de handleiding weet dit zeker.
Ik heb dat met dat hendeltje wel eens geprobeerd bij de V50, maar dat was zo lastig dat ik het heb opgegeven. Ik heb mij vervolgens afgevraagd hoeveel ik in het donker zou rijden en toen besloten het maar zo te laten. Overdag heb ik met de stadslichten aan gereden. En moderne auto's hebben dagrijverlichting.
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Blueone
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 04.12.2019 - 13:49

Er is een optie in het menu om hem in de uk stand te zetten, dan krijg je een vlak lichtbeeld
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

fredhead schreef: 11.07.2022 - 22:30 Kijk even in je handleiding, hier is door Volvo aan gedacht.
Ik meen dat er ergens op de lamp een hendeltje zit, maar de handleiding weet dit zeker.
Het zou me niet verbazen als je in een menu (MyCar?)dat kunt instellen, dus raadpleeg de handleiding inderdaad. Succes!
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Blueone
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 04.12.2019 - 13:49

Dit is hem:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
RobRijdtVolvo
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 01.01.2022 - 14:41

Blueone schreef: 13.07.2022 - 17:24Dit is hem:
Die zit er bij mij niet tussen. Ik heb "Driemaal richtingaanwijzer" en dan "Actieve bochtverlichting". Daar houdt het menu op. En die setting van actieve bochtverlichting kan ik wel uitklikken maar die springt direct automatisch weer aan. Dus wel actieve xenonkoplampen, maar geen automatisch grootlicht. Dan moet ik er op vertrouwen dat de dimlicht bundel in Engeland niemand verblindt? Hmmm.
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Heb jij dan toevallig geen Xenon verlichting? Zou dat een mogelijkheid zijn in deze menu instelling dat jij die niet hebt?
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 665
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

V60Driver schreef: 16.07.2022 - 10:45 Heb jij dan toevallig geen Xenon verlichting? Zou dat een mogelijkheid zijn in deze menu instelling dat jij die niet hebt?
Zit ook niet bij LED koplampen...
Wordt ook beweerd dat het niet nodig is.
Gewone verlichting heeft een licht beeld dat lijkt op: ___/
Mijn LED koplampen hebben dit lichtbeeld: ___/----- (ja, de opgaande flank is afgetopt)
Ik heb er mee in de UK en in Ierland mee rond gereden en heb nooit een signaal gehad, dat ik tegenliggers aan het verblinden was. Nu was het wel zomer en heb niet vaak in het donker moeten rijden, maar toch, ik was er wel op gespitst.
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
BSXC
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 07.04.2014 - 13:51

I n s t r u c t i e b o e k j e
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

BSXC laat precies zien wanneer het wel of niet nodig is. Automatisch groot licht is hetgeen wat aangepast moet worden. Al dat andere heeft (blijkbaar) geen verandering nodig. En LED verlichting heeft de V60 van deze generatie nooit af fabriek gehad naar mijn weten. Dank.
RobRijdtVolvo
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 01.01.2022 - 14:41

Dat stukje van het manual heb ik ook gevonden. Overigens heb ik een S60, geen V60.
Misschien klopt het allemaal wel, maar het manual zegt niets over dimlicht. Alleen dan je met automatisch grootlicht van recht naar links kunt schakelen. Dat doet mij vermoeden dat de sensor voor het automatisch dimmen naar de andere kant van de weg kijkt om het grootlicht te dimmen.

Maar dimlicht heeft zelf ook een offset naar de rand van jouw weghelft, dat schijnt bij de meeste auto's ook niet recht vooruit. Bij veel auto's moet je daar dus iets aan doen voordat je in Engeland de weg op gaat. Zie bijvoorbeeld dit verhaal op de ANWB site: https://www.anwb.nl/experts/auto/121/st ... n-engeland
Uit het manual kan ik niet opmaken of dat voor de S60 met mijn verlichtingssysteem wel of niet geldt.
Ik zal even lang de dealer rijden, kijken wat die zegt
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Ik begreep dit topic niet, in den beginne...
Snap het nog steeds niet.

Ik heb geen rhd (jammer, als UKganger) in het menu maar wel meesturende (led)koplampen.
Dacht dat dit niets met elkaar te maken had...

Ik leer verder, hoe het hier verloopt.
Blueone
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 04.12.2019 - 13:49

Als ik die optie 'tijdelijk links rijden' aanzet zie ik het lichtbeeld van het dimlicht wel veranderen. Het beeld wordt dan vlak ipv dat het een beetje omhoog staat. Het is dus niet alleen het (actieve) groot licht wat anders wordt. Helaas kan ik hier geen filmpje uploaden van het effect
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”