Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op het forum. Ik heb sinds een klein jaar een Volvo V60 T2 Geartronic uit 2017, gekocht bij een dealer met 50k op de teller. Prima tevreden met de auto en vandaag was het tijd voor de eerste onderhoudsbeurt bij dezelfde dealer.
Net de auto opgehaald en ik vond het bedrag van ruim 900 euro toch wel aan de hoge kant. De auto is nu 5 jaar oud en bijna 60k op de teller (afgelopen jaar 9000km gereden). Bij het ophalen ook gevraagd of de olie in de automaat is vervangen? De monteur moest het even opzoeken en gaf aan dat dit niet gedaan was maar dat het wel het advies is om te laten doen bij deze km stand. Kosten nog eens 385 euro ( alleen vervangen, niet spoelen ). Hiervoor moet ik een nieuwe afspraak maken.
Ik heb er persoonlijk een vreemd gevoel aan over gehouden, wat denken jullie? Is het nodig om de olie te vervangen of straks bij 80-100k de bak eens te laten spoelen (of nu al)? Is het bedrag van onderhoud normaal bij deze km stand en leeftijd?
Dank voor de antwoorden.
Olie automaat niet vervangen tijdens onderhoud
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Geen idee, heb de rekening niet gezien.
Elke 100k spoelen is niet verplicht, maar persoonlijk doe ik het wel.
Elke 100k spoelen is niet verplicht, maar persoonlijk doe ik het wel.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 11.07.2022 - 09:15
Onderhoud was standaard, dit zijn de zaken die gedaan zijn:
- Slijtage controle
- Aandrijflijncontrolle
- Binnenzijde van de IntelliSafe ( Geen idee wat dit is?)
- Service met vervangen van olie + filter + pakking.
- Remvloeistof vervangen
- Bougies vervangen
- Luchtfilter passagier
- Luchtfilter motor
- Brandstofreiniger
- 1 jaar premium assistance
totaal 907 euro inc btw.
Ben eigenlijk van plan om nu nog een jaar door te rijden en volgend jaar verwacht ik op 75-80k uit te komen en dan tijdens de beurt een flush te laten doen. Goed idee of beter om de flush nu uit te laten voeren?
- Slijtage controle
- Aandrijflijncontrolle
- Binnenzijde van de IntelliSafe ( Geen idee wat dit is?)
- Service met vervangen van olie + filter + pakking.
- Remvloeistof vervangen
- Bougies vervangen
- Luchtfilter passagier
- Luchtfilter motor
- Brandstofreiniger
- 1 jaar premium assistance
totaal 907 euro inc btw.
Ben eigenlijk van plan om nu nog een jaar door te rijden en volgend jaar verwacht ik op 75-80k uit te komen en dan tijdens de beurt een flush te laten doen. Goed idee of beter om de flush nu uit te laten voeren?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1721
- Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27
Het glas oppoetsen meende ik te verstaan.
Ik denk dat je nog goed zit met je automaat olie. Je rijdt wss niet dagelijks met aanhanger of als taxi zoals de handleiding aangeeft. Volgende keer meenemen bij onderhoud of via een specialist.
En over prijzen is hier al veel geschreven, ik denk dat niet elk onderhoud weer in deze welles niets discussie moet eindigen. Weet dat je volvo stempels in het boekje goud waard zijn wanneer je hem later door verkoopt
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4611
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Het is ook een behoorlijk uitgebreide beurt. Volgend jaar kun je wellicht volstaan met een Volvo jaarbeurt.
Wat betreft de automaatolie, daar zijn hier zoveel meningen over.... Mijn mening: laat het aan een specialist over.
En 5 jaar en 60K is wat mij betreft ook aan de vroege kant. Een jaar wachten gaat je bak niet kapot van (tenzij je er elke dag een tandemasser van 2ton mee trekt), er zijn bakken genoeg die in 200K nog nooit verse olie hebben gehad. Niet dat dat het beste is, maar kapot zijn ze dan nog niet. De mijn heeft zijn eerste spoelbeurt pas bij 170K gehad (en dat had wat mij betreft wel eerder gemogen).
Wat betreft de automaatolie, daar zijn hier zoveel meningen over.... Mijn mening: laat het aan een specialist over.
En 5 jaar en 60K is wat mij betreft ook aan de vroege kant. Een jaar wachten gaat je bak niet kapot van (tenzij je er elke dag een tandemasser van 2ton mee trekt), er zijn bakken genoeg die in 200K nog nooit verse olie hebben gehad. Niet dat dat het beste is, maar kapot zijn ze dan nog niet. De mijn heeft zijn eerste spoelbeurt pas bij 170K gehad (en dat had wat mij betreft wel eerder gemogen).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 11.07.2022 - 09:15
Dank voor de reacties, ik laat dan inderdaad volgend jaar de bak flushen. Er zit geen trekhaak op dus wordt niets mee getrokken.
Woon redelijk in de buurt van Amersfoort dus laat het flushen en onderhoud dan mogelijk bij Serva uitvoeren.
Woon redelijk in de buurt van Amersfoort dus laat het flushen en onderhoud dan mogelijk bij Serva uitvoeren.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Als dat de lijst is vind ik het 2-300.- te veel.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1721
- Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27
Idem hier bij 164k toen ik hem tweedehands kocht. Ik zou preventief ook 70-80k al een rondje uitgevoerd hebben als hij van mij was.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27502
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Zeg maar rustig 300 en dan is er nog het nodige op verdient.
Een afgestempeld boekje is mooi, maar bij verkoop voegt het weinig tot niets toe is mijn eigen ervaring.
Bij geen enkele auto waarbij dit het geval was.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Er wordt geadviseerd om de automaat bij normaal gebruik elke 100 dkm te flushen. Bij zwaar gebruik (zware aanhangers, taxi, enz.) wordt 60 dkm aangehouden. Je kan er dus nog even tegen!
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5104
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Ik vind het raar dat er kennelijk geen duidelijk richtlijn voor is als je de auto "gewoon" naar d dealer brengt zoals ik dat doe dan wordt de automaat olie volgens mij nooit vervangen, heb het althans nog niet meegemaakt
TS, ter info: https://www.nieuwenhuijse.nl/werkplaats ... jaarbeurt/
5 of 6 jaar maakt dus een hoop in prijs uit
5 of 6 jaar maakt dus een hoop in prijs uit
- Edgecrusher
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24
Dat is geen vervanging van een 30dz km beurt.
Ik heb bij mijn toen 2 jaar oude Volvo ook wel eens een jaarbeurt tussendoor gedaan, omdat ik nog lang niet aan de 30k km zat.
Ook gewoon voor die prijs.
Ik heb bij mijn toen 2 jaar oude Volvo ook wel eens een jaarbeurt tussendoor gedaan, omdat ik nog lang niet aan de 30k km zat.
Ook gewoon voor die prijs.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20620
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Iets met long life-olie ... volgens veel fabrikanten.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
-
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 11.07.2022 - 09:15
Precies, dat vind ik ook het vreemde. Ik heb zelf geen verstand van auto's dus heb om die reden een auto bij een dealer gekocht en wil hem ook dealer onderhouden. Ik ben dan nog iemand die zelf wat onderzoek doet en erachter komt dat het flushen van de bak wel nodig is voor preventief onderhoud maar denk dat het gros van de mensen dit niet eens weet.
Zou natuurlijk ook gewoon een business model van Volvo kunnen zijn. Auto's moeten natuurlijk niet te lang mee kunnen gaan tegenwoordig.
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Ik lees Amersfoort; de dealer waar ik al jaren kom;
diverse keren laten flushen daar met goed resultaat.
Zij doen het met Kroon syntheet, volgens de GS-methode/apparatuur.
Daar ging het in Uden bij GS zelf ook goed mee.
Met de huidige XC40 wilde ik persé originele door Volvo voorgeschreven olie.
Heb het toen laten doen in Nijverdal.
Doen ook onderhoud.
diverse keren laten flushen daar met goed resultaat.
Zij doen het met Kroon syntheet, volgens de GS-methode/apparatuur.
Daar ging het in Uden bij GS zelf ook goed mee.
Met de huidige XC40 wilde ik persé originele door Volvo voorgeschreven olie.
Heb het toen laten doen in Nijverdal.
Doen ook onderhoud.
draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Die richtlijn is er wel. Powershift moet elke 60k (of is 80?) en de rest van de automaten alleen bij zwaar belaste voertuigen. Daar rekent Volvo enkel Taxi, Politie en veelvuldige aanhanger rijders onder. 2x per jaar met de Tabbert naar Schnitzelland vinden ze geen zware belasting. Dat je online leest dat elke 100k aan te raden is heeft wel enig nut, maar is ook een stukje indoctrinatie van degene die met het vervangen van die olie hun brood verdienen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 11.07.2022 - 09:15
Dank, gaan we daar de volgende keer heen. Woon in Hilversum dus Amersfoort is om de hoek.mees schreef: ↑13.07.2022 - 12:37 Ik lees Amersfoort; de dealer waar ik al jaren kom;
diverse keren laten flushen daar met goed resultaat.
Zij doen het met Kroon syntheet, volgens de GS-methode/apparatuur.
Daar ging het in Uden bij GS zelf ook goed mee.
Met de huidige XC40 wilde ik persé originele door Volvo voorgeschreven olie.
Heb het toen laten doen in Nijverdal.
Doen ook onderhoud.
- Nomad
- 5th Gear member
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
- Locatie: Noord-Oost Brabant
Gemiddeld uurtarief bij de Volvo dealer ligt tussen de 90 en 130 euro.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM
Volhelp.nl
S60, V60 en XC60 fans op Facebook
- Polestar 2 MY2023 LRSM
Volhelp.nl
S60, V60 en XC60 fans op Facebook