Pagina 1 van 2

Dat was het dan…..

Geplaatst: 29.06.2022 - 19:14
door C30BlackStone

Dat was het dan…..

Geplaatst: 29.06.2022 - 20:12
door Emmevi
2035, dat duurt nog 12.5 jaar

Dat was het dan…..

Geplaatst: 29.06.2022 - 20:55
door Urbexpeditie
Nog genoeg tijd om een paar dikke diesels aan te schaffen 👍🏻

Dat was het dan…..

Geplaatst: 29.06.2022 - 21:02
door Ben
De tijd zal het leren

Dat was het dan…..

Geplaatst: 29.06.2022 - 21:06
door fredhead
Urbexpeditie schreef: 29.06.2022 - 20:55 Nog genoeg tijd om een paar dikke diesels aan te schaffen 👍🏻
Inderdaad, al was het plan de huidige ook nog een flinke tijd aan te houden.

Ik moet de haalbaarheid van 2025 eerst nog zien. Lukt dat wel dan hebben we rond 2030 een hoop keuze uit 2e hands elektrische auto's.

Dat was het dan…..

Geplaatst: 29.06.2022 - 21:20
door Urbexpeditie
Sowieso lukt het niet om in Nederland de infrastructuur voor elkaar te krijgen. En dan hebben we het niet eens over de capaciteit (energie) wat geleverd zou moeten worden. Ze kunnen nu al geen industriële energie leveren in het zuiden van Nederland.
Zou het wel kunnen, dan is er geen personeel te vinden.

En ik zie hier in noord Zweden geen elektrische auto's rijden. Die houden het geen dag vol 😁
Met is bij Volvo niet voor niets bezig met de ontwikkeling van waterstofvoertuigen.

Dat was het dan…..

Geplaatst: 29.06.2022 - 21:25
door Martijn85s60
Daar heb je weer klimaat ministers eerst de boeren nu de auto (koekoek) straks mag je geen scheet meer laten 😷😉

Dat was het dan…..

Geplaatst: 29.06.2022 - 21:26
door Sracovlov
Volvo levert vanaf 2030 toch alleen nog maar elektrische modellen.

Dat was het dan…..

Geplaatst: 29.06.2022 - 21:43
door Ben
Martijn85s60 schreef: 29.06.2022 - 21:25 scheet ... laten 😷😉
Misschien is dat wel een uitstekende energiebron !?

Dat was het dan…..

Geplaatst: 29.06.2022 - 22:27
door Msuidgeest
Jazeker Ben. Methaangas dat koeien "uitstoten" wordt zo hier en daar al gebruikt om te verwarmen.

Zie de bijlage.

Dat was het dan…..

Geplaatst: 30.06.2022 - 09:18
door Fulaks
Het Duitse grondstoffenagentschap voorspelt een lithium-tekort tegen 2030 voor de batterijproductie. Net gelezen op Auto, Motor und Sport.

Dat was het dan…..

Geplaatst: 30.06.2022 - 09:52
door Urbexpeditie
Zelfde geldt ook voor kobalt. In Gongo en China wordt veel gewonnen. Zweden kent een aantal mijnen, maar dat is onvoldoende.
De oude mijn in Los is recent nog onderzocht of het voldoende kobalt bevat. Maar deze is nagenoeg leeg.
De accu fabriek in Skellefteå gaat binnenkort in bedrijf, maar kampt al met tekorten.

Dat was het dan…..

Geplaatst: 30.06.2022 - 12:19
door C30BlackStone
Urbexpeditie schreef: 29.06.2022 - 20:55 Nog genoeg tijd om een paar dikke diesels aan te schaffen 👍🏻
Ik denk dat ik inderdaad nog maar eens naar een dikke D5 AWD op zoek zal gaan…..😎. Echt de laatste diesel….

Dat was het dan…..

Geplaatst: 30.06.2022 - 14:14
door teebee
Gaat zo’n vaart allemaal niet lopen. Voor de Bühne zijn dit soort ‘planningen’ natuurlijk heel aardig en vooral politiek correct.
Maar in 12,5 jaar kan er op technisch gebied ongelofelijk veel veranderen (en dat zal ook imho). Waterstof….. gaat het om termijn winnen van elektriek, mark my words ;-) we gaan het zien. Onze overheid lijkt het weinig te boeien; de stimulans om (zakelijk) af te stappen van fossiel wordt mbv bijtelling als maar minder voor zover die er al ooit was.’Potjes’ zijn in no time leeg dus het grote publiek heeft er weinig/niets aan. Voorlopig blijf ik ‘gewoon’ peut rijden. Een half bakken hybride met een acciradius die nergens over gaat of een FE welke (zo rekende de ANWB onlangs nog ns uit) op 1000 km (obv onderweg laden) net zo duur is als een benzine en zelfs duurder dan een diesel, zie ik het nut niet van. De footprint qua productie is van de meeste FE allesbehalve groen te noemen.
Wellicht wat kort door de bocht maar andere meningen mogen er uiteraard ook zijn, ik zie het echter zo.

Dat was het dan…..

Geplaatst: 05.07.2022 - 16:15
door Sammmyvannorel
https://www.ad.nl/auto/rekeningrijden-d ... ~a634889a/

Wellicht dat het toch nog even slim is om je diesel te blijven rijden: de wegenbelasting wordt afgeschaft, en de kilometerprijs lijkt gelijk te worden voor alle 'brandstoffen'......

Dat was het dan…..

Geplaatst: 05.07.2022 - 18:08
door Msuidgeest
En nu gaat iedereen rekenen:

Mijn MRB is 1368 euro per jaar. Op basis van die 4 ct per km kan ik dan 34.200 km rijden terwijl wij nu nauwelijks 10 a 12.000 km wegrijden per jaar! Is het dan de bedoeling dat de gemiddelde Nederlander er beter van wordt? Betalen naar gebruik wordt voor ons dan juist lekker goedkoop.

Tijd dus voor weer een V8 in de garage ...

Dat was het dan…..

Geplaatst: 05.07.2022 - 18:19
door NielsPHEV
teebee schreef: 30.06.2022 - 14:14 Gaat zo’n vaart allemaal niet lopen. Voor de Bühne zijn dit soort ‘planningen’ natuurlijk heel aardig en vooral politiek correct.
Maar in 12,5 jaar kan er op technisch gebied ongelofelijk veel veranderen (en dat zal ook imho). Waterstof….. gaat het om termijn winnen van elektriek, mark my words ;-) we gaan het zien.
Voor personenwagens zal BEV blijven en zal H2 zeker niet "winnen" bij H2 maak je eerste van electriciteit H2 en vervolgens van H2 electriciteit nogal wiedes dat direct electrisch veel meer efficient is. Ik voorspel zelfs dat met de komst van meer energie dichte solid state batterijen ook vormen van vrachtvervoer naar full EV gaan en geen H2

Dat was het dan…..

Geplaatst: 05.07.2022 - 22:46
door teebee
NielsPHEV schreef: 05.07.2022 - 18:19
teebee schreef: 30.06.2022 - 14:14 Gaat zo’n vaart allemaal niet lopen. Voor de Bühne zijn dit soort ‘planningen’ natuurlijk heel aardig en vooral politiek correct.
Maar in 12,5 jaar kan er op technisch gebied ongelofelijk veel veranderen (en dat zal ook imho). Waterstof….. gaat het om termijn winnen van elektriek, mark my words ;-) we gaan het zien.
Voor personenwagens zal BEV blijven en zal H2 zeker niet "winnen" bij H2 maak je eerste van electriciteit H2 en vervolgens van H2 electriciteit nogal wiedes dat direct electrisch veel meer efficient is. Ik voorspel zelfs dat met de komst van meer energie dichte solid state batterijen ook vormen van vrachtvervoer naar full EV gaan en geen H2
Wat ik zeg… we gaan het zien; ik hou het op waterstof.

Dat was het dan…..

Geplaatst: 05.07.2022 - 22:56
door fredhead
Msuidgeest schreef: 05.07.2022 - 18:08 En nu gaat iedereen rekenen:

Mijn MRB is 1368 euro per jaar. Op basis van die 4 ct per km kan ik dan 34.200 km rijden terwijl wij nu nauwelijks 10 a 12.000 km wegrijden per jaar! Is het dan de bedoeling dat de gemiddelde Nederlander er beter van wordt? Betalen naar gebruik wordt voor ons dan juist lekker goedkoop.

Tijd dus voor weer een V8 in de garage ...
Inderdaad aan het rekenen geslagen en het zou mij met 25.000 kilometer per jaar de helft per maand aan wegenbelasting schelen O.O
Mijn verwachting was duurder uit te zijn, maar kennelijk niet of ik mis een addertje onder het gras.

Dat was het dan…..

Geplaatst: 05.07.2022 - 23:14
door -KJ-
Ja, je mist de toeslagcomponent voor vuile/oude voertuigen die voorspeld wordt:
‘Uitstootcomponent bij rekeningrijden’
Ingewijden zijn ervan overtuigd dat er op een gegeven moment een uitstootcomponent komt. In dat geval zijn eigenaren van oudere auto’s met brandstofmotoren straks aanmerkelijk duurder uit dan die van een emissievrije auto."

https://www.ad.nl/auto/rekeningrijden-d ... ~a634889a/