airco service vereist, das pech coulance regeling weg.

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2728
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Feit is dus wel dat Volvo pas 1,5 jaar de 2.0 methode van vervanging toepast?
En er dus tussen 2012 en eind 2020 nog heel veel aircopompen zijn vervangen volgens de oude, niet goede methode?
Weliswaar met een coulanceregeling (indien altijd in onderhoud bij de dealer neem ik aan?), maar toch.

Vele bestuurders met een reeds eerder vervangende pomp gaan dus in dezelfde situatie als TS terechtkomen.
En dan is het "snel" aflopen van de regeling NADAT er pas een juiste vervangmethode toegepast is natuurlijk een hard gelag.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Dat klopt. Maar daar is TS niet mee geholpen. Als je daarover wil discussiëren. Open een eigen draadje zou ik zeggen.
TS laat het nu oplossen in Zeist bij de officiële dealer op de juiste manier.
Ik wens Bdew0223 verder veel succes met de wagen na de reparatie.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4541
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Even een paar feitjes dan omdat ik tussen de regels wel wat aannames lees: De eerste pompen (MY2013-2014) gingen stuk wegens lekkage op het compressorhuis, Vanaf +/- MY2015 werd een verbeterde pomp toegepast.
NB! Rijders van modeljaar 2015 en later kennen dit probleem dus ook nagenoeg niet.
Nadat de eerste defecte pompen werden vervangen vanaf ergens 2014 begon de ellende met isolatiefouten die uiteindelijk terug te voeren is op een onjuiste vervangingsprocedure.
De meeste pompen hebben het na de oude vervangingsmethode sowieso niet langer volgehouden dan max 1 tot 1,5 jaar, sommige niet langer dan een paar weken of maanden.
Volvo heeft eind 2019 de nieuwe methode bij een beperkt aantal dealers geïntroduceerd en begin 2020 is dit de standaard geworden (dus nu ruim 2 jaar geleden).
Volvo mag denk ik dus redelijkerwijs aannemen dat nagenoeg alle compressoren inmiddels volgens de 2.0 methode zijn vervangen.
De situatie van TS is echt uniek, namelijk de oude methode toepassen en dan toch 4 jaar volhouden.
Ik vind het dus al met al ook wel te billijken dat Volvo dan medio 2022 zegt (wat ik dus niet "snel" vind), het is nu wel klaar.

Balen voor TS en extra balen dat hij naar ik verwacht één van de weinigen (en dus niet zoals jij zegt 1 van de velen) zal zijn die dit ongeluk treft.
Wat ik een hard gelag zou vinden is als Volvo VOORDAT de 2.0 methode werd toegepast had gezegd: stoppen er mee.

En nee Volvo heeft niet als voorwaarde gesteld dat de auto dealeronderhouden moest zijn, wel dat de compressor door de dealer werd vervangen.
En nee ik houd Volvo niet de hand boven het hoofd, op zich heb ik 4 pompen in 3 jaar gehad, maar gelukkig altijd zonder grote nevenschade. Er zijn er genoeg die net als TS hun vakanties hierdoor ontregeld hebben zien worden of ander groot ongemak er van hebben gehad en dat is echt bagger.

Hoop dat dit wat meer context geeft?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2728
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Dank voor meer context, Gouwe.

Ruim 2 jaar nadat de vervangmethode verbeterd is is de coulanceregeling gestopt.
Aanname van Volvo:
Gouwe schreef: 30.06.2022 - 11:46 Volvo mag denk ik dus redelijkerwijs aannemen dat nagenoeg alle compressoren inmiddels volgens de 2.0 methode zijn vervangen.
Volvo stopt nu met de coulanceregeling omdat het misbruik van de regeling verwacht? Bjv. het vervangen door een Volvo pomp maar niet door de dealer volgens de 2.0 methode?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4541
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik denk dat Volvo er mee stopt omdat ze wettelijk gezien niet oneindig garantie (op garantie) hoeven te geven? Bovendien kunnen zij in hun administratie denk ik ook wel zien welk percentage inmiddels volgens de 2.0 methode is uitgevoerd, dus die aanname zal dan m.i. mede gebaseerd kunnen zijn op die getallen. Tot slot hoeven ze ook geen garantie te geven op door niet dealer uitgevoerde werkzaamheden, dus risico op misbruik zie ik niet zo?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2728
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Als die getallen kloppen dan kan Volvo ook zien dat het nog een beperkt aantal auto's betreft waar de 2.0 methode niet is toegepast?
Waarom dan niet de regeling doortrekken, of op zijn minst hier flexibel mee omgaan? Het betreft immers nog maar een beperkt aantal Volvo's volgens eigen aannames?

Potentieel misbruik: kan Volvo zien wanneer er aan de pomp gesleuteld is door een niet-dealer toen Volvo zelf nog niet de 2.0 methode toepaste? Maar waarbij wel originele onderdelen zijn gebruikt?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Je zou nog even je rechtsbijstand kunnen navragen of de te verwachten levensduur van een airco compressor 4 jaar is.
(aantoonbaar is dat hij 4 jaar geleden vervangen is, dat is maatgevend, dat dat al garantie/ coulance was is eigenlijk helemaal niet relevant)
De rechten van een consument gaan wel verder dan een garantietermijn of een coulanceregeling.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4541
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

raspaardje schreef: 30.06.2022 - 15:08 Potentieel misbruik: kan Volvo zien wanneer er aan de pomp gesleuteld is door een niet-dealer toen Volvo zelf nog niet de 2.0 methode toepaste? Maar waarbij wel originele onderdelen zijn gebruikt?
Als ik me niet vergis was de pomp after market (dus buiten de dealer om) niet leverbaar.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4541
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Edgecrusher schreef: 30.06.2022 - 21:36 Je zou nog even je rechtsbijstand kunnen navragen of de te verwachten levensduur van een airco compressor 4 jaar is.
(aantoonbaar is dat hij 4 jaar geleden vervangen is, dat is maatgevend, dat dat al garantie/ coulance was is eigenlijk helemaal niet relevant)
De rechten van een consument gaan wel verder dan een garantietermijn of een coulanceregeling.
Het recht op garantie na reparatie is 6 maanden, daarna moet jij aantonen dat het defect samenhangt met het werk van de dealer/Volvo.
Je kunt je na een reparatie volgens mij niet meer beroepen op non-conformiteit.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Volgens mij wel, nieuw onderdeel is nieuwe conformiteit, zekers als dat door de dealer gebeurd is.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik zou dat aan juristen van de rechtsbijstand overlaten. Dit aircoprobleem (niet specifiek van de TS) is een verhaal met een lange geschiedenis. Waarbij nu ook komt dat Volvo ondertussen "levenslange" garantie geeft op de vervangen onderdelen. Dus zet je rechtsbijstand aan het werk. Want hoewel ik best wel veel van Wet- en regelgeving weet gaat dit echt boven mijn pet.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Athome
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Volvo heeft een dubbele coulance regeling gehad. Mijn pomp viel daar net buiten maar ik heb toen wel wat kunnen regelen.

Zoals geschreven hadden de eerste paar bouwjaren een probleem met de pomp waarbij deze vervangen werd. Toen begon de problemen pas echt en werd de coulanceregeling gestart die blijkbaar op 1 juni stop gezet is.

Daarnaast gaf volvo op de aircopompen van de eerste bouwjaren ook een 50/50 coulance als de pomp binnen 5 jaar kapot ging. Blijkbaar werden niet alle pompen vervangen door de probleempompen. Mijn originele pomp ging na 5,5 jaar kapot maar ik heb toch nog de coulance kunnen regelen. De pomp is toen met 2.0 methode door de dealer in Zwolle vervangen. Dat was in juni 2020. Deze 2.0 Methode was toen nog niet zo lang aanwezig bij de dealer in Zwolle .

Volgende week Hongarije met aanhanger. Het is warm daar (30+) Dus een goede test of de airco het goed blijft doen
Volvo V60 PiH Summum MY14
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4541
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Athome schreef: 07.07.2022 - 22:08 ..... Blijkbaar werden niet alle pompen vervangen door de probleempompen.
Ter verduidelijking: de vervangende pomp was niet het probleem maar de toegepaste methode van het vervangen zelf.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15366
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Volgens mij hadden we hier toch al een topic over?: viewtopic.php?t=82871

Ik zie namelijk meerdere nieuwe topics met hetzelfde probleem.
Gesloten

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”