Bediening automaat XC40 bij afremmen in de bergen

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Plaats reactie
Arjen63
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 25.09.2019 - 16:19

Met mijn V70 was ik aardig gewend met de automaat om te gaan bij het bergrijden en met name bij het afdalen. Dat was heel eenvoudig door te schakelen naar L.
Maar hoe zit dit nu bij de XC40. Ik begrijp dat je schakelt naar de M-stand en deze heeft 6 standen. Wanneer je nu afdaalt met de caravan en in de D wordt niet voldoende afgeremd, hoe kom je dan in de juiste M-stand zonder dat je met je hoofd tegen het voorruit aanvliegt. Of wordt automatisch de juiste M-stand gekozen passend bij op de snelheid van dat moment?

Arjen
V70 2,4 2005-2020, 300k km op gas gereden.
XC40 T4 aangeschaft in 2020, 2e eigenaar.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27003
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

In de M stand kan je zelf de overbrenging kiezen, is ook te zien in het display op het dashboard.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Zet je 'm in de handmatige stand, dan behoudt hij z'n huidige versnelling. Daarna kun je 'm naar believen zelf op- of terugschakelen. De computer blijft altijd de input checken en gaat echt niet als je 80 rijdt, de 1 toestaan. 😉
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Ja, van D naar M zit je in dezelfde toeren.
'Schakel' je naar hogere toeren, dan doet hij dat heel netjes, zonder je zonnebril te verliezen.

mmhm, jij hebt er 6 (....?....), ik heb 8 trappen in de automaat.
Nu wat steilere hellingen gehad (tot 25%) en inderdaad in M.
Normaal rij ik (met caravan) in Dynamic (hoger in toeren ivm betere koeling automaat).
....overigens heb ik nu gemerkt dat Dynamic zónder ACC wél hoger in de toeren blijft (zet je ACC aan, dan zakken de toeren helaas, dan in M blijven)....

In Dynamic (en Comfort) remt hij wel af op de motor maar veel te 'sloom' (zeker in vergelijking tot een 5-cylinder).
Via M naar een hoger toerental, liefst 4000rpm en hij 'remt' goed de helling af (met caravan 1600kg).

En met stand Off Road / Down Hill Descent of hoe dat mag heten, is het helemaal goed te doseren (tot 40km/u)
De remmen komen er dan wel bij.
Arjen63
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 25.09.2019 - 16:19

Dank voor jullie reacties. Het geeft mij wat meer achtergrond informatie. Morgen gaan we Frankrijk in met een caravan max. 1700 kg. Hiervoor gereden met V70 en caravan max 1100 kg. We zijn heel benieuwd hoe onze reiservaringen gaan worden.

Arjen
V70 2,4 2005-2020, 300k km op gas gereden.
XC40 T4 aangeschaft in 2020, 2e eigenaar.
Arjen63
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 25.09.2019 - 16:19

Even een ervaringsterugkoppeling. Vandaag 250 km Ardennen en Frankrijk gereden. Het terugschakelen bij meerder afdalingen waaronder enkele van meer dan 10% verliep prima. Het was een genot om de hellingen zo soepel te nemen. Met jullie uitleg wist ik adeqaat te handelen. Dank!

Arjen
V70 2,4 2005-2020, 300k km op gas gereden.
XC40 T4 aangeschaft in 2020, 2e eigenaar.
Plaats reactie

Terug naar “XC40”