Geen geluid meer, zelfs niet van de richtingaanwijzer!

De volledig elektrische XC40, eerder bekend als Recharge
Ravaoo
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 23.06.2022 - 12:21

Het was op een woensdag avond. Mijn zoon zit op een auto techniek opleiding en is geslaagd. Ter afsluiting gaan ze met de klas karten. Een ouder van een klasgenoot van mijn zoon bracht de twee weg en ik mocht de petrolheads ophalen.

Net nu met deze twee minder enthousiastelingen van elektrische auto's in mijn auto gebeurt het volgende:
We stappen in en de radio wil niet aan. Het android systeem van google werkt verder wel maar er komt geen geluid. Ook de navigatie werkt gewoon. Maar zonder geluid.

De jongens lachen natuurlijk om mijn auto.

We rijden weg en ik moet bij het verlaten van de parkeerplaats van het kartcentrum rechts. Bij het uitzetten van de richtingaanwijzer hoor ik niets. Geen klikjes. Ik dacht eerst dat ik iets fout deed en zet de richtingaanwijzer nogmaals uit naar rechts. Nog steeds geen klikjes. Nu bedenk ik dat de klikjes niet meer van een relais komen maar dat het entertainment gedeelte van de auto die simuleert.

De jongens lachen hier natuurlijk weer om. En nog harder ook.

De auto is tot aan parkeren thuis stil geweest.

Ik vond het leuk om de jongens te laten lachen. Het paste helemaal bij hun en bij de avond. Maar ik maakte me wel zorgen over de auto. Wat is er mis?

Na parkeren heb ik de auto op donderdag gebruikt en het geluid was terug. Er is niets gewijzigd en er is geen update geïnstalleerd.

Heeft iemand anders dit probleem ook?
Wat kan ik er aan doen?
Is er wellicht een "mute" knopje of instelling die ik verongeluk heb aan gezet?
Kan het komen door de koppeling met mijn telefoon (Bleutooth)?

Ik ben erg benieuwt naar jullie reacties.
XC40 Recharge Pure Electric
Gebruikersavatar
nikagl
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 22.01.2012 - 15:08

als zelfs het knipperlicht geluid het niet doet denk ik dat er iets anders is... heb je al geprobeerd het computer systeem opnieuw op te starten (heel lang indrukken van de home knop tot het scherm echt helemaal zwart wordt en het volvo logo verschijnt)?
Ravaoo
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 23.06.2022 - 12:21

nikagl schreef: 24.06.2022 - 14:10 als zelfs het knipperlicht geluid het niet doet denk ik dat er iets anders is... heb je al geprobeerd het computer systeem opnieuw op te starten (heel lang indrukken van de home knop tot het scherm echt helemaal zwart wordt en het volvo logo verschijnt)?
Dat heb ik toen niet gedaan. De volgende dag werkte alles gewoon weer. Ik ben alleen bang dat het nog een keer gaat gebeuren.
XC40 Recharge Pure Electric
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 841
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

Ik heb dit ook wel eens gehad. Het begon halverwege een rit. Bij de volgende rit werkte het weer. Gisteren had ik het omgekeerde. De klik van de richtingaanwijzer kwam werkelijk loeihard uit de luidsprekers. Ik heb maar niet geprobeerd om de radio aan te zetten.

Je kunt het volume van allerlei dingen (radio, navigatie, waarschuwingen) apart regelen. Maar daar heeft dit volgens mij niets mee te maken. Het is gewoon een bug in het Google systeem.

De storing lost zich vanzelf weer op. Of je kunt zoals nikagl zegt een reset proberen.
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Ravaoo
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 23.06.2022 - 12:21

Het probleem heeft zicht tot nu niet meer voor gedaan. Blijft toch wel bijzonder!
XC40 Recharge Pure Electric
RensB
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 10.08.2021 - 15:00
Locatie: Julianadorp

Als het niet lukt via de HOME knop lager dan 20 seconden indrukken zodat er een herstart wordt uitgevoerd is er nog een beproefde simpele methode. Sluit de auto af en ga met de sleutel ergens anders heen. Na 30 minuten kan het probleem zijn verholpen. Klinkt vreemd maar dat heb ik gedaan in Frankrijk en het werkte.
volove
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 27.06.2022 - 15:55

Ik heb dit probleem al een aantal keren gehad, erg irritant. De oplossing is inderdaad om de home knop in te houden totdat het systeem herstart. Daarna heb je weer alle geluiden aan boord.
Reginald
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 16.07.2021 - 14:45

Dit is helaas een veel voorkomend probleem volgens de Volvo dealer in Maastricht. In juni 2022 een software update laten uitvoeren maar vandaag wederom dit zelfde probleem.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Beter is het m.i. om , zeker na een update, de reset via de ontwasemknop te doen ( indrukken totdat het soms lampje in het dak gaat knipperen) dan wachten tot internet, gps en evt. Bluetooth weer terug is. Dat kan wel een of twee minuten duren overigens. Daarna de reset met de homeknop in het centrale scherm.
Ik doe dit tegenwoordig standaard na iedere ( OTA) update omdat ik de eerste keer ( een jaartje geleden) ook allerlei instabiliteit aantrof. Nu nooit meer issues!
C40 Ultimate Twin
Br00ster
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 17.01.2022 - 08:02

Helaas heb ik dit probleem zelf ook gehad. Sinds de laatste OTA update echter geen problemen meer (afkloppen!).
MGA1600, de reset die jij aangeeft, moet je hierbij het gehele systeem weer inloggen en configureren?
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Deze ken ik ook wel. Idd computer opnieuw opstarten lost het op. De reset die MGA beschrijft zijn twee zgn soft resets waarbij de instellingen bewaard blijven. De eerste reset die MGA beschrijft (van de TCAM) gaat altijd goed als de auto stil staat in P met de gordels los. Anders wil die reset nog wel eens niet.

Middencomputer kun je gewoon tijdens het rijden opnieuw opstarten.
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Weet iemand of dit resetten met de middenknop ook werkt met het oudere Sensus (niet-Google) systeem? Ook daar heb ik al eens gehad dat ik geen geluid kreeg. Overigens wel het geluid van knipperlicht.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Br00ster schreef: 08.08.2022 - 10:57 Helaas heb ik dit probleem zelf ook gehad. Sinds de laatste OTA update echter geen problemen meer (afkloppen!).
MGA1600, de reset die jij aangeeft, moet je hierbij het gehele systeem weer inloggen en configureren?
Nee hoor, alles blijft staan
C40 Ultimate Twin
Roadrad
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 03.02.2014 - 16:29

ik had dus ook het probleem met de RAW een weekje geleden maar bij de volgende rit werkte het weer...wat mij alleen opviel is dat de radio het niet meer deed, zowel DAB+ als FM gaf geen pukkel meer, nu luister ik toch meestal via Tune-In maar ik was toch nieuwsgierig en ben gaan zoeken, zo kwam ik in dit topic uit en heb ik de reset via de Home knop gedaan en ... het werkt weer ! Benieuwd of nu ook eindelijk eens het systeem gaat updaten, de auto zit nog op 2.1.1 terwijl ik op de Volvo site zie dat 2.3 er al zou moeten zijn (V60 MY2023) ..
V60 T6 Recharge MY2023, dark, denim blue
DPPSchoenmaker
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 16.08.2022 - 22:17
Locatie: Gelderland

Roadrad schreef: 24.10.2022 - 07:57 ik had dus ook het probleem met de RAW een weekje geleden maar bij de volgende rit werkte het weer...wat mij alleen opviel is dat de radio het niet meer deed, zowel DAB+ als FM gaf geen pukkel meer, nu luister ik toch meestal via Tune-In maar ik was toch nieuwsgierig en ben gaan zoeken, zo kwam ik in dit topic uit en heb ik de reset via de Home knop gedaan en ... het werkt weer ! Benieuwd of nu ook eindelijk eens het systeem gaat updaten, de auto zit nog op 2.1.1 terwijl ik op de Volvo site zie dat 2.3 er al zou moeten zijn (V60 MY2023) ..
Sinds vandaag zelfs 2.4 🤣
Lease (in bestelling): Volvo XC40 Recharge SMER Ultimate Full Options Vapour Grey 20" [MY24]
Zomerauto: Mercedes SLK 230 Kompressor R170 Designo Meerblau 18" AMG [1998]
Vrouw: Mercedes A250 MotorSport AMG Edition W176 Cosmos Black 18" AMG [2016]
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Geen geluid meer van de richtingaanwijzer.

Perfect!! Dat irritante ge klik klak de hele tijd...
Alleen jammer dat dit een symptoom is van een ander probleem.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Roadrad
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 03.02.2014 - 16:29

DPPSchoenmaker schreef: 24.10.2022 - 20:45 Sinds vandaag zelfs 2.4 🤣
Klopt, gisteren langs de dealer geweest voor de update... OTA werkte niet... er zit nu 2.4 in en ik hoop dat de toekomstige updates weer OTA gaan... een uur uit mijn neus vreten bij de dealer is niet bepaald mijn hobby :)
V60 T6 Recharge MY2023, dark, denim blue
DPPSchoenmaker
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 16.08.2022 - 22:17
Locatie: Gelderland

Roadrad schreef: 04.11.2022 - 12:46
DPPSchoenmaker schreef: 24.10.2022 - 20:45 Sinds vandaag zelfs 2.4 🤣
Klopt, gisteren langs de dealer geweest voor de update... OTA werkte niet... er zit nu 2.4 in en ik hoop dat de toekomstige updates weer OTA gaan... een uur uit mijn neus vreten bij de dealer is niet bepaald mijn hobby :)
Hoop voor je dat het weer gaat werken! Steeds bij de dealer wachten is idd niet leuk, op een gegeven moment ken je alle modellen wel uit je hoofd 🤣

En lees net dit op het xc40forum:
Volvo has just confirmed that v2.4 must be installed in the workshop.
In 2 weeks version 2.5 will be released and ota will be installed
Lease (in bestelling): Volvo XC40 Recharge SMER Ultimate Full Options Vapour Grey 20" [MY24]
Zomerauto: Mercedes SLK 230 Kompressor R170 Designo Meerblau 18" AMG [1998]
Vrouw: Mercedes A250 MotorSport AMG Edition W176 Cosmos Black 18" AMG [2016]
Roadrad
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 03.02.2014 - 16:29

DPPSchoenmaker schreef: 07.11.2022 - 21:55 En lees net dit op het xc40forum:
Volvo has just confirmed that v2.4 must be installed in the workshop.
In 2 weeks version 2.5 will be released and ota will be installed
aha... we wachten het dan maar weer af... ik hoop ook dat de app op de telefoon dan eens wat meer functionaliteit gaat krijgen want het is wel heel beperkt wat je er nu mee kunt doen...
V60 T6 Recharge MY2023, dark, denim blue
Brain1977
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 17.11.2022 - 16:10

In mijn Volvo XC90 sinds maandag 14 november 2022: geen geluid knipperlicht, geen waarschuwingsgeluid veiligheidsgordels en geen geluid parkeersensoren. Bijna met achteruitrijden tegen een andere auto gebotst. Telefoon koppelt ook opeens niet meer met de auto. Geluid radio is ook af en toe niet meer te regelen. Drama….
Plaats reactie

Terug naar “EX40”