Wederom een slechte accu?

Plaats reactie
Blueone
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 04.12.2019 - 13:49

Een klein jaar geleden heb ik de accu van mijn V60 D4 MY2015 vervangen. De auto schiet nu binnen een jaar als snel naar de batterij spaarstand. Als ik de accu oplaad met een lader en losgekoppeld de accu meet is de spanning 12,6V, als ik hem aankoppel in de auto met het contact uit is de spanning 12,4V. Als ik het contact aanzet is de spanning 12V na een paar minuten loopt dit terug naar 11,8 en later 11,6. Betekend dit dat de accu weer slecht is? ik heb destijds de accu vervangen van een 76Ah naar een 84Ah accu.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Zit er wel weer een AGM accu in? Bms destijds ook netjes gereset?
Blueone
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 04.12.2019 - 13:49

Het is een agm accu (800cc uit mij hoofd). Accu reset had ik gedaan via vida
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

Fabrikant verschilt ook wel eens in kwaliteit.
Tevens hoeveel laadspanning heb je ?
Blueone
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 04.12.2019 - 13:49

Het mark is yuasa, volgens mij is dat normaal gesproken wel een goed merk, de laadspanning is iets van 14,3V, ik had hem ook nog eens opgeladen met een acculader maar het effect blijft het zelfde.
myalexx
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 10.03.2008 - 18:19

14,3 moet goed zijn ( bij ons soms zelfs 15v, al viel het mij ook op dat onze V60 sneller leeg loopt dan onze vorige Volvo uit 2002..

Al kan er ook een defect zijn, bij onze vorige wagen was een deur motor slecht waardoor accu in een week ook leeg was..
Heb een battery Sense erop gezet om te monitoren erg handig..
Deze nu over gezet op de huidige wagen

Yuassa is volgens mij wel een goed merk, ik heb nu origineel Volvo, zat bij de wagen..
Als deze defect raakt komt er weer Varta in.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Origineel Volvo wordt ook ingekocht, dikke kans dat dat nu ook een Varta is.

Zakt de accu nu ook terug als je hem los koppelt van de lader en dan door meet?
Of loopt hij terug bij het terugplaatsen in de auto?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Blueone
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 04.12.2019 - 13:49

Hij loop alleen terug als hij in de auto zit, ik heb in Vida ook gecheckt op het gemiddelde standby gebruik, dit is 14mA, er wordt aangegeven dat onder de 25mA prima is. Er lijkt dus geen grote verbruiker te zijn. Af en toe zijn er uitschieters maar het gemiddelde is prima:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Yskonyn
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 02.07.2022 - 14:25

Misschien niet gerelateerd, maar ik zat gister de handleiding te lezen en daar staat een N.B. In dat als je de 12V aansluiting bij de achterpassagiers gebruikt voor een apparaat (ik denk aan een tablet of telefoonlader) deze mogelijk de accu kan leegtrekken als je een versie van de climate control hebt die de luchtkwaliteit verbetert.
Als dat systeem aan springt gaat je contact aan en wordt die 12V aansluiting actief.

Waarschijnlijk heeft t niks met jouw probleem te maken, maar ik post het maar voor de zekerheid.
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Wellicht is het probleem al opgelost, maar je kan zelf ook nog zelf het BMS resetten, buiten Vida om. Soms geeft dat betere resultaten dan via Vida, waarom weet ik ook niet.
Maar het is een hele kleine moeite en dan heb je dat ook weer uitgesloten.

Bij mijn auto kwam die melding na 2-3 maanden nadat de dealer onder garantie de accu had vervangen (na aankoop vd auto).
Dus ik mocht aannemen dat ze het BMS keurig reset hadden in de werkplaats...

Maar dus het zelf gedaan (kost je 5 minuten) en de melding nooit meer terug gezien.
Methode; het paarse kabeltje (=het bms kabeltje) even los halen met draaiende motor en weer erin.. Zie Youtube als je het even wilt zien. :-)
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Blueone
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 04.12.2019 - 13:49

Ik heb uiteindelijk weer een nieuwe accu er in gezet, het is nu opgelost.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”