De D6 gaf geen teken van leven

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Armoderos
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23.08.2018 - 10:15
Locatie: Enschede

Hallo allen,

Zondagavond kwam ik thuis van een weekendje Luxemburg (400km teruggereden) en heb de auto zoals ik altijd deed aan de thuislader gezet.
Stekkertje bij mijn schuur op de oprit.

Maandag reageerde de auto helemaal niet op de sleutel... dacht misschien ding leeg dus andere sleutel er bij en ook die gaf geen signaal.
En met geen signaal bedoel ik letterlijk helemaal niets. Knipperlichten uit, spiegels bleven ingeklapt ging niet van het slot. Nada.

Met dat sleuteltje de deur open gedaan en sleutel in contact gaf ook geen enkel signaal.

ANWB erbij en na het aansluiten van zijn lader en minuutje wachten gestart en op advies van de monteur naar MMTS (topgarage in Oldenzaal) gereden waar ik alles uitgelegd heb. Onderweg naar de garage viel me op dat de accu alleen maar voor 10km geladen was en niet gebruikelijke 50km na een nacht opladen.

Daar werd mijn accu gemeten en ontstond het vermoeden dat mijn dynamo (duur ding btw) mogelijk defect was. Werd uitgelezen en auto gaf wel dat de elektra onder een bepaalde waarde was maar nu geen foutmelding. Lang verhaal kort na meten bij een ander bedrijf is vastgesteld dat mijn dynamo ook goed is blijkbaar.

Intussen had ik de Volvo Dealer gebeld en daar gaven ze (telefonisch aan) na mijn omschrijving dat het mogelijk niet aan de dynamo of accu lag maar misschien aan de software van mijn laadunit. Die zou verouderd kunnen zijn waardoor de laadkabel de auto letterlijk leegtrekt.

Uiteraard ben ik er naar toe gereden en werd de auto bij de dealer uitgelezen en daar kreeg ik de mededeling dat het eigenlijk allemaal in orde is en niets mis is met de software, accu of dynamo. Hoogstwaarschijnlijk had ik de kabel niet goed in het contact gedaan waardoor die wel/niet/wel/niet contact had.

Ook had ik het staan op 13Ah op mijn lader en heb dat nou op 10Ah staan en alles lijkt weer vanouds prima te werken.

Is er iemand die ook iets dergelijks meegemaakt heeft? Ik schrok behoorlijk want alles zou bijna €2.000,- kosten als het de dynamo zou zijn incl. btw.
Dus vooralsnog gaat alles goed.
S60 2.4d MY2004 Chiptuned 220.000km >>> 417.000km
XC70 D5 AWD MY2008 GT Chiptuned 269.000km >>> 332.000km
V60 D6 MY2013 200.271km >>>
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15366
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Bekende problemen hier. Lees het PIH forum maar eens door zou ik zeggen :-)
Armoderos
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23.08.2018 - 10:15
Locatie: Enschede

Inmiddels heb ik idd de topics gevonden waar een situatie als de mijne besproken is en gezien dat het vaker voorkwam.

Was ff schrikken maar we gaan het aankijken voorlopig.
S60 2.4d MY2004 Chiptuned 220.000km >>> 417.000km
XC70 D5 AWD MY2008 GT Chiptuned 269.000km >>> 332.000km
V60 D6 MY2013 200.271km >>>
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”