Lambdasonde of iets anders?

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Appie3
1st Gear member
Berichten: 43
Lid geworden op: 16.10.2006 - 22:52
Locatie: Wijk bij Duurstede

Mijn XC70 (2014) D5 vertoonde v.d. week wat kuren. Tijdens rijden (autoweg) eerst een melding dat radar adaptive CC bedekt was en dat deze uitgeschakeld werd. Even later kon ie weer aan, maar werd kort daarna weer uitgeschakeld (zonder melding). Had al het gevoel dat er iets niet lekker zat met de versnellingen, maar kon hte niet duiden. Enfin, de snelweg op en de auto schakelt niet meer op naar z'n 4! Dat rijdt niet echt lekker, dus snelweg af, gestopt, motor uit en weer aan en ik kon zonder problemen verder. Tot aan de eerste file waar ik tot stilstand kwam en bij optrekken bleek dat ie hetzelfde probleem weer had. Kortom, zelfde riedeltje gedaan en dat ging weer goed tot aan huis. Ondertussen nog wel de melding en lampje dat DSTC uitgeschakeld was.
Heeft dit mogelijk te maken met de lambdasonde en de voorzorgsmaatregelen van Volvo waarbij bepaalde systemen worden uitgezet of beperkt?
Iemand zelfde ervaringen? Ik kon zo snel even niets op forum vinden...
V90-V70T5-V70T5-S40T5-V70-XC90-V70-XC70D5OR-XC70D5
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27066
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik zie niet in wat dit met de lambda te maken zou kunnen hebben.
Zou beginnen met de tip die meestal wordt gegeven en dat is uitlezen met Vida, dan kom je erachter waarom de DSTC uit is geschakelt.
Dat de bak niet meer naar de 4e versnelling gaat is vreemd, maar volgens mij wel een opzichzelf staand iets. Zou de lambda problemen hebben krijg je daar wel een melding van aangezien dit een "domme" sensor is die een controle doet.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”