Volvo V40 D2 Slecht stationair bij koude motor.

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
roysmits
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 03.04.2022 - 18:46

Beste Forumleden,

Sinds een half jaar heb ik een Volvo V40 D2 uit 2013 met iets meer dan 100.000 km op de teller. Sinds kort heb ik, als de motor koud is en gestart wordt dat hij niet netjes
stationair loopt. Soms komt er een kleine donkere wolk uit de uitlaat. Als ik even gas geef of 50 meter gereden heb is het weg. Oliepeil is ok. Verder geen foutmeldingen.

Kan iemand mij zeggen wat dit kan zijn?

Alvast bedankt.
redracer
4th Gear member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

wat is niet netjes ? tikkend/ratelend? schommelend toerental ?
slechte injector wellicht , met slechts 1 ton in 9 jaar tijd is er wellicht intern eea vervuild .
roysmits
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 03.04.2022 - 18:46

Het lijkt of hij op 3 cilinders loopt.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Het beste is om 'm even uit te laten lezen, ik denk ook aan een verstuiver die of iets lekt (kwaaltje van die motor) of slecht aan het worden is.

Stinkt het in de auto als de motor loopt en je bijvoorbeeld stil staat voor een stoplicht? In dat geval lekt een van de verstuivers en dat kan ook het slechte lopen net na een koude start veroorzaken. Is trouwens goed te zien als je de kap van de motor afhaalt en rondom de verstuivers kijkt. Als het daar nat is of zwarte drab, dan lekt de verstuiver.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
roysmits
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 03.04.2022 - 18:46

Dank voor de snelle reactie. Zal hem even laten uitlezen. Is niet dat hij dit altijd doet. Stinkt idd wel een beetje. Bedankt voor jullie reactie.
GS_Kes
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 16.04.2013 - 16:58
Locatie: Land van Heusden en Altena

Mijn D2 1.6 loopt ook wel eens slecht na een koude start. Soms de eerste km ook licht schokken/inhouden. De verstuivers zijn al vervangen.
Het is niet dat de motor op 3 cylinders loopt, alleen minder mooi/soepel.
roysmits
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 03.04.2022 - 18:46

Hoi GS_kes, is jouw probleem verholpen door het vervangen van de verstuivers? Probleem heeft zich lang niet meer voorgedaan, tot een paar maanden terug. Het is niet heel vervelend en duurt maar heel kort naar de start. Rookt dan iets meer dan normaal (niet overdreven) maar naar 1 minuut rijden is het weg. Heb geen zwarte drab gezien en is niet zwart. Kan het aan de EGR liggen? Is er een handleiding hoe ik die kan controleren / verwijderen voor schoonmaken?
arrty91
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19.07.2023 - 17:40

Ik heb op een anders talige forum gelezen, dat er software cold start idle update dit probleem zou kunnen verhelpen. Even volvo bellen en navragen of het waar is.
lala9292
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 23.02.2017 - 09:40

Sinds kort heb ik deze problemen ook. Licht inhouden, maar soms ook ‘sterk bokken’. Alleen bij koude motor; tijdje stationair, de straat uit of later op de dag is het weg.

Tenminste, het voelt alsof het weg is. Vanmiddag invoegen op de snelweg, kort na de start, schiet de auto in storing. Geen foutcodes, ook niet bij eerdere garage bezoeken rondom dit issue.

Ik vraag mij af of dit probleem gelijk is aan de update uit 2013 waarover wordt gesproken in verschillende topics, omdat ze het daar hebben over ‘licht inhouden’, maar hier lijkt meer aan de hand.

Waar zouden jullie beginnen met zoeken?
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Iedere koude verbrandingsmotor loopt niet optimaal, zeker een diesel moet eerst opwarmen voordat 'ie lekker bromt.

Zelfs bij een vrij nieuwe S40 D5 heb ik dit gehad, de eerste 2 straten af en toe een hikje.
Plaats reactie

Terug naar “V40”