Gekke Volvo

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Onze Volvo van 2013 heeft z'n 6e aircopomp, laat me jaarlijks een paar keer staan, zo nu en dan vallen rem- en stuurbekrachtiging uit, de OBC laadt alleen nog maar op 6A, de 400V accu is volgens de laatste test 86% , kortom je krijgt een soort haat-liefde verhouding met de auto.

Als ik de accu volledig leeg rijdt dan wil hij niet laden. Een paar minuten de motor laten draaien op AWD, wachten tot het eerste blauwe tekentje in het batterij symbool verschijn en alles is weer kits.

Maar nu heeft het beestje mij toch echt verrast.
Deze week verschijnt er op de display dat de auto 50 km bereik heeft!
Dat bereik was al een paar jaar maximaal 45 km.
Ik kan het haast niet geloven en toch is het zo. Al 2 keer heb ik het waargenomen.
Bovendien gaat het pas na 3 á 4 km op 45 km bereik.
DSC_7085.JPG
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Buitentemperatuur die hier van invloed is? Of gebruik je nu opeens de Pure modus :-). Het is gewoon net als met een windows product, vooral jezelf blijven verwonderen over zoveel onlogica....
Het is in ieder geval conform spec: https://www.volvocars.com/nl/support/to ... win-engine
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Zie de display: Hybrid mode en 18 graden.
Juist het feit dat het al zeker 2 jaar 45 km is, ongeachte de buitentemperatuur, bevreemd mij.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
fmulders
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 21.07.2021 - 10:20

Hier exact dezelfde ervaring met het niet gaan laden als hij helemaal leeg is!
Soms kan ik hem na 10 min. wel aan de gang krijgen door even het "lamp aan" knopje op de afstandsbediening te gebruiken. 2x kort na elkaar drukken en dan begint hij toch te laden. Maar als zelfs dat niet gaat moet ik inderdaad even de motor laten lopen op AWD/Save of power zodat de accu via de hoogspanningsgenerator wordt geladen. Eén blauw blokje is inderdaad voldoende.

En ja ook ik heb bij mij 2014 model opeens weer de volle 50km bereik! Dat was daarvoor 40 of 45 km afhankelijk van de airco aan/uit.
Er lijkt soms iets van een kalibratie te gebeuren die niet goed uit pakt. Dan kan de accu dus blijkbaar ook onder een bepaalde waarde komen waardoor de OBC de auto niet meer laad via de kabel.
Mijn dealer kent dit euvel niet... helaas.

Mijn oplossing is dus om de laatste km in de woonwijk in save te rijden.
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

🤣🤣 il heb hetzelfde gehad. Afgelopen jaar plotseling van max 45 naar in eens 50 km aan range.
En ik merkte ook daadwerkelijk meer kilometers te kunnen rijden op de accu. En nu sinds een maand of 2 weer terug naar de 45 als max km range. Schiet mij maar lek. En de omgevingscondities hebben daar bij mij echt niets mee te maken. Ik sta altijd in de garage en gebruik 9 van de 10 keer dezelfde oplaadpaal. Enjoy the ride zullen we maar zeggen en blijf je verrassen in de D6.

Was het eerste jaar echt klaar met deze auto. Maar nu, ruim 4 jaar verder vindt ik het altijd weer een genot om in te rijden. 😆
Gebruikersavatar
Snellebaksteen
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 27.05.2007 - 14:10
Locatie: Standdaarbuiten

Ik heb mijn D6 nog niet zo lang, de eerste paar keren aan de laadpaal op het werk gaf hij ook 45 km als max aan maar sinds ik thuis laad is het eigenlijk altijd 50km.
Als ik rustig binnendoor rijdt kom ik overigens tot 40 ongeveer. Op de snelweg met 100 en rustig optrekken is het bij 30 a 35km al over.
Alles in Pure mode.
Dummy's love Volvo's!

940 2.3 LPG 1992, 850 2.5 10v LPG 1994, V70 D5 2003 Blackstone, Estate-line, Comfort-line, V60 D6 PiH 2014 Pearlblack, Summum, winterline, Saaie Silver S40 '99 on the Side
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

HeinvdW schreef: 14.06.2022 - 14:24 Onze Volvo van 2013 heeft z'n 6e aircopomp, laat me jaarlijks een paar keer staan, zo nu en dan vallen rem- en stuurbekrachtiging uit, de OBC laadt alleen nog maar op 6A, de 400V accu is volgens de laatste test 86% , kortom je krijgt een soort haat-liefde verhouding met de auto.

Als ik de accu volledig leeg rijdt dan wil hij niet laden. Een paar minuten de motor laten draaien op AWD, wachten tot het eerste blauwe tekentje in het batterij symbool verschijn en alles is weer kits.

Maar nu heeft het beestje mij toch echt verrast.
Deze week verschijnt er op de display dat de auto 50 km bereik heeft!
Dat bereik was al een paar jaar maximaal 45 km.
Ik kan het haast niet geloven en toch is het zo. Al 2 keer heb ik het waargenomen.
Bovendien gaat het pas na 3 á 4 km op 45 km bereik.

DSC_7085.JPG
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is?
Nou Hein, dat had ik dus de afgelopen dagen ook. Normaal is 45 in de auto (46 in de app) het hoogst haalbare. Zal wel met de hogere temperaturen te maken hebben.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15366
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Hein, wat vervelend dat de V60 je jaarlijks nog steeds een paar keer laat staan! Je avatar doet goed recht richting je auto in ieder geval :-)

Mijn vader heeft exact hetzelfde probleem m.b.t. het opladen. Als de accu helemaal leeg is, krijg je geen stroom in de accu. Je moet de motor inderdaad even laten draaien om een aanzetje te geven. PS: als je hier niet alert op bent, heb je de volgende dag een lege 12V accu.

Hoe kom je op die 86%? Kan de dealer dat uitlezen?
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”