BDU kapot binnen 3 jaar. Matige kwaliteit?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1150
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Een paar weken geleden wilde mijn auto niet starten. Alles leek actief, maar bij het draaien van de startknop bleef in het display de melding staan: Controle, bezig met starten, om vervolgens dan ook niet te starten. De foutmelding die door Vida werd gegeven was de BECM. Na het wissen van de melding, wilde de auto ook weer starten. Maar omdat voor elke rit de foutmelding wissen niet zo handig is, is de auto door de verkopende partij opgehaald en kwam eruit dat de BECM de BDU aanstuurt en dat deze dus defect was. De BDU schakelt letterlijk de contacten af van de 400V accu als de auto stil staat ter beveiliging. Dit afschakelen dient binnen 1 seconde (100 ms) te gebeuren. Duurt deze actie door iets tragere contacten meer dan een seconde dan gaat de auto in foutmelding en kun je een sleepwagen bellen, want hij wil dan niet meer starten op hybride of benzine.
BDU is vervangen en probleem is opgelost. Maar ik vind dat zo'n cruciaal onderdeel van een auto toch echt wel langer mee moet gaan dan amper 3 jaar / 60k km.
Uiteraard bij Volvo geïnformeerd voor coulance, maar het is niet door een Volvo dealer vervangen, dus ze doen er niets mee. Gevalletje botte pech of heeft Volvo hier wel degelijk een aandeel in?
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5563
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Erg teleurstellend.
Maar snap het punt van Volvo wel. Er heeft iemand aangezeten waarvan Volvo niet weet of die wel de juiste expertise heeft.
Lijkt mij dat je dan eerder verhaal moet halen bij het bedrijf dat de reparatie destijds heeft uitgevoerd.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1150
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Urbexpeditie schreef: 13.06.2022 - 11:55 Erg teleurstellend.
Maar snap het punt van Volvo wel. Er heeft iemand aangezeten waarvan Volvo niet weet of die wel de juiste expertise heeft.
Lijkt mij dat je dan eerder verhaal moet halen bij het bedrijf dat de reparatie destijds heeft uitgevoerd.
Dit antwoord had ik wel verwacht. De auto is buiten garantie en ik vind de regeling van Volvo niet heel klantvriendelijk. Ze doen dus alleen aan coulance als ze zelf de regie behouden en er een monteur op zetten die tegen het erg hoge werkplaatstarief aan werkt. Ik vraag ook niet om coulance voor uren. Ik heb een defect onderdeel wat een levensduur heeft van nog geen 3 jaar. Dat vind ik matige kwaliteit en Volvo mag best wel instaan voor hogere kwaliteit. Zeker omdat het een onderdeel is wat er bij een defect voor zorgt dat je afgesleept moet worden naar de garage. De garage die de reparatie heeft uitgevoerd heeft alles volgens de procedures gedaan in Vida. Ik ben heel tevreden over hoe dat opgelost is. Alleen ontevreden dat er ergens in China een fabriek staat waar men matige kwaliteit levert aan Volvo.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2789
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ik denk dat Volvo idd niets voor je gaat betekenen als je de dealer niet de kans hebt gegeven hier iets mee te doen (garantie resp. coulance).
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Waarom niet eerst naar de dealer gegaan? De Volvo dealer had dit gewoon onder garantie vervangen, want de BDU zit in het accupakket en valt daardoor onder de 8 jaar accu garantie.

Nu hij al elders is gerepareerd zal Volvo er niets meer mee doen.
Emmevi
5th Gear member
Berichten: 1018
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Is de verkopende partij niet het (eerste) aanspreekpunt als je garantie of coulance claimt?
Zij zouden dan toch contact moeten opnemen met de importeur of merkdealer om verdere stappen te ondernemen, of overleggen alvorens zulke componenten te gaan vervangen?
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1150
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

The Mechanic schreef: 13.06.2022 - 13:05 Waarom niet eerst naar de dealer gegaan? De Volvo dealer had dit gewoon onder garantie vervangen, want de BDU zit in het accupakket en valt daardoor onder de 8 jaar accu garantie.

Nu hij al elders is gerepareerd zal Volvo er niets meer mee doen.
Auto is ook niet gekocht bij een Volvo dealer.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 919
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Je actie om het ergens anders te laten vervangen en later terug te willen verhalen is natuurlijk niet echt handig.
Ik kan het me wel voorstellen om weer snel te kunnen rijden uiteraard. Maar dan is het een gevalletje uithuilen en door.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11517
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Nomad schreef: 13.06.2022 - 13:36
The Mechanic schreef: 13.06.2022 - 13:05 Waarom niet eerst naar de dealer gegaan? De Volvo dealer had dit gewoon onder garantie vervangen, want de BDU zit in het accupakket en valt daardoor onder de 8 jaar accu garantie.

Nu hij al elders is gerepareerd zal Volvo er niets meer mee doen.
Auto is ook niet gekocht bij een Volvo dealer.
Maar wel met garantie?
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5563
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

In dit geval maakt garantie niet meer uit. Het is nl niet onder licentie van Volvo gerepareerd. Daarmee vervalt het recht op garantie.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11517
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Daar heb je een punt, ik bedoelde echter of dat dit niet onder de garantie van de verkopende partij (die ook de reparatie heeft uitgevoerd) zou moeten vallen, zoals Emmevi ook aanhaalt. Heb je daar geen garantie afgesproken/gekregen, dan is het inderdaad balen van de kwaliteit van het onderdeel maar vervalt de claim richting Volvo.
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”