V60 (2016) TE - "Geklonk" bij 't wegrijden in 'pure'

Plaats reactie
Soesterdeur
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 13.01.2021 - 17:13

Hoi!

Eerst even voorstellen:
Mijn naam is Orçun, dus Soesterdeur is makkelijker aangezien ik in NL geboren ben en niet in t oosten.
6 jaar mijn rijbewijs, was een Volvo fan en de V70 2010+ was altijd mijn droom auto. Heb erg genoten van mijn 11/2010 D3 2.0 met D5 motormodel. Nu stap ik over naar een V60 TE.
Vandaag proefgereden, een 2016 D6 Momentum. Wauw, wat een auto! Verder over mij,... ik sport te weinig en kijk soms te vaak op me telefoon! Oh ja! De Call on App, daar ben ik ook erg nieuwsgierig naar!
(Ik las laatst pas dat je je eerst moet voorstellen. Sorry, had het nog niet eerder gelezen, vandaar dat ik me nu pas voorstel.)

Mijn vraag:
Vandaag tijdens mijn proefrit, in een TE D6 Momentum, hoorde ik een geluidje ("geklonk") toen ik weg reed in "Pure". Dus het gebeurd alleen als ik de elektrische motor begin te gebruiken. IN Hybride hoorde ik dat geluidje ook.
Dat "geklonk" voelde niet alsof er iets kapot ging, klonkt meer als een "grote zware knop" die steeds ingedruk werd, ofzo.
Het gebeurd alleen als ik gebruik begin te maken van de Elektro motor. Als ik dan gas loslaat en het weer indruk, dan hoor je 'm weer.
De verkoper zijn dat dat normaal was bij een elektro motor. Hij heeft volgens mij ook een maand stilgestaan, als dat iets uitmaakt.
Verder tijdens het rijden (50KM+) hoorde ik niks toen ik van "power" naar "hybride" schakelde.
Ik kan er niks over vinden op google. Dit is mijn eerste keer dat ik elektrisch, hyride of dergelijke, rij. Het is dat er ook een diesel motor in zit :D.

Groetjes Orcun.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Vaak hebben de spiebanen van de wielnaaf en/of aandrijfas aan de achterzijde speling als gevolg van slijtage. De centrale bout van de aandrijfas zit dan vaak los, deze opnieuw vastzetten is een tijdelijke oplossing. Wielnaaf en eventueel je aandrijfas vervangen is de enige juiste oplossing.

Kijk ook even of de aircopomp al eens vervangen is en ook is gespoeld (2.0 methode), dit is sinds 1 juni geen garantie meer bij Volvo!
Soesterdeur
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 13.01.2021 - 17:13

The Mechanic schreef: 11.06.2022 - 06:17 Vaak hebben de spiebanen van de wielnaaf en/of aandrijfas aan de achterzijde speling als gevolg van slijtage. De centrale bout van de aandrijfas zit dan vaak los, deze opnieuw vastzetten is een tijdelijke oplossing. Wielnaaf en eventueel je aandrijfas vervangen is de enige juiste oplossing.

Oh! Dat had ik niet verwacht! Als ik in 'power'' weg rij, of gewoon met de diesel, dan gebeurt dat 'geklonk" niet. Kan dat?

Kijk ook even of de aircopomp al eens vervangen is en ook is gespoeld (2.0 methode), dit is sinds 1 juni geen garantie meer bij Volvo!
Top! Super bedankt! De D6 waar ik een oogje op heb is er een uit 11/2016, dan zit de nieuwe pomp er toch al in? Zo ja, moet die ook gespoeld worden?
Soesterdeur
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 13.01.2021 - 17:13

The Mechanic schreef: 11.06.2022 - 06:17 Vaak hebben de spiebanen van de wielnaaf en/of aandrijfas aan de achterzijde speling als gevolg van slijtage. De centrale bout van de aandrijfas zit dan vaak los, deze opnieuw vastzetten is een tijdelijke oplossing. Wielnaaf en eventueel je aandrijfas vervangen is de enige juiste oplossing.

Kijk ook even of de aircopomp al eens vervangen is en ook is gespoeld (2.0 methode), dit is sinds 1 juni geen garantie meer bij Volvo!
Oh! Dat had ik niet verwacht! Als ik in 'power'' weg rij, of gewoon met de diesel, dan gebeurt dat 'geklonk" niet. Kan dat?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Als jij een 2016 TE hebt gereden heb je waarschijnlijk nog de originele pomp en dat is prima dan. De problemen ontstaan/ontstonden bij het wisselen omdat dit eerst foutief gebeurde.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Soesterdeur
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 13.01.2021 - 17:13

Gouwe schreef: 11.06.2022 - 19:48 Als jij een 2016 TE hebt gereden heb je waarschijnlijk nog de originele pomp en dat is prima dan. De problemen ontstaan/ontstonden bij het wisselen omdat dit eerst foutief gebeurde.
Bedankt! Dat is wel geruststellend!
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5104
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ik zou tocht echt even de onderhoudskosten historie opvragen en eea checken, ook een aankoopkeuring bij een dealer is slim
Soesterdeur
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 13.01.2021 - 17:13

NielsPHEV schreef: 12.06.2022 - 08:03 Ik zou tocht echt even de onderhoudskosten historie opvragen en eea checken, ook een aankoopkeuring bij een dealer is slim
Goeie! We hebben besloten toch verder te kijken. Thanks Niels, eerlijk advies wordt altijd goed gewaardeerd!
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”