Hoe ver komen we op de accu?

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12258
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Openbare laadpalen ipv thuis laden
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6919
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

In antwoord op de topic vraag:
(Nog lang) niet ver genoeg om de aanschaf van een FE te overwegen.
(Naast de absurde prijzen hier in NL)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 910
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Een EV moet je ook niet kopen. Private lease is goedkoper.
Tenzij je meer dan 5 getallen op je spaarrekening hebt staan en je huis al hebt afbetaald.
In alle andere gevallen in lease behoorlijk goedkoper.

Het is alleen de vakantie die me tegenhoud en dat met die snelheden de meeste echt niet meer dan 200km kunnen rijden tot de volgende stop.
Uitgezonderd een tesla met hun laadnetwerk
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12258
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

€900 p/mnd x 48 is wel ruim € 43.000...
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6919
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

wasbeer2006 schreef: 25.08.2022 - 19:30 Een EV moet je ook niet kopen. Private lease is goedkoper.
Tenzij je meer dan 5 getallen op je spaarrekening hebt staan en je huis al hebt afbetaald.
In alle andere gevallen in lease behoorlijk goedkoper.

Het is alleen de vakantie die me tegenhoud en dat met die snelheden de meeste echt niet meer dan 200km kunnen rijden tot de volgende stop.
Uitgezonderd een tesla met hun laadnetwerk
Dat ze veeeeeeel te duur zijn: eens
Mbt lease: als je zakelijk least ben je een dief van je eigen portemonnee indien je geen fossiele brandstof kiest (FE= minimaal +16% en Hybride= Minimaal +22%), zet dat naast de veel hogere cataloguswaarde en je weet wanneer je koopman bent. Dat nog naast de acciradius, beschikbaarheid (en prijzen) van onderweg (buitenland) opladen. En dan nog het feit (maar nog niet praktisch bewezen) dat indien je bv met de hele straat thuis besluit elektrisch te gaan rijden je om 1805 (na thuiskomst werk) met zn allen in het donker zit :lol:
Al die fabrieksopgaves mbt actieradius zien er mooi uit; praktijk is anders (net als met normale verbrandingsmotoren).
Zolang ik niet (oa) max 1 (korte!) tussenstop kan maken richting vakantieadres (btl) gaat het hier niet gebeuren…. En al helemaal niet als de prijzen blijven wat ze zijn of zelfs hoger worden (ergo de belastingen niet naar beneden gaan… want he, de overheid heeft toch veel over voor een verbetering van het klimaat / milieu ….toch?)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
dik999
5th Gear member
Berichten: 1172
Lid geworden op: 16.08.2007 - 12:46

OGA244 schreef: 25.08.2022 - 19:05 Openbare laadpalen ipv thuis laden
Nu nog ongeveer 40 cent ben benieuwd hoe lang dat duurt
V60 MY 2020 R-design met panoramadak
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12258
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Zou me daar geen zorgen over maken, op de apps tref je ook nu nog palen van 20ct/kWh
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 910
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Het werkt heel simpel. Nederland is een BV en er moet geld binnenkomen. De overheid loopt miljarden mis door de EV's
Die moeten ergens vandaan gaan komen.

Gezien het heel lastig en onverkoopbaar is hoge accijnzen op stroom te zetten gaan we straks lekker per kilometer betalen, daar kan je op wachten.
Ik gok dat het snel een 10ct per kilometer gaat zijn.

Het goede nieuws van een EV is, je hebt bijna geen onderhoud want er zit weinig in wat slijt.
Daarom zijn ze ook voordelig in de lease.

En de beschikbare stroom gaat een probleem worden. Technisch hoeft dat helemaal niet want je zou mooi per wijk netwerkjes vrij simpel aan kunnen leggen.
Maar dat krijgen we niet geregeld. Maar technisch is het heel simpel! Laadstroom beperken en verspreid laden, maar dat vraagt ook aanpassingen van ons en daar zijn we ook moeilijk in.

Verbieden van laadpalen die je niet in kan stellen. Ik heb me daar enorm over verbaasd. Hoeveel moeten er nou als ze thuis komen 11KW of zelf 22KW in een accu pompen.
Uitgezonder misschien 2 -5% van de veelrijders niemand. Dus als je gewoon met 3 of 4KW gaat laden is er niets aan de hand in de straat. We maken vooral een probleem in plaats dat we het simpel oplossen.
En tussen 17u en 19u laden we niet omdat de ovens etc aanstaan. Technisch allemaal te simpel om in te richten. En zo kan ik nog 10 dingen noemen.

En mensen moeten zich aanpassen. Je gaat maar gewoon na 2 uur rijden opladen op vakantie. Wat maakt het uit. doe je er 2 uur langer over.
Nog goed voor de verkeersveiligheid ook. Kan je meteen normaal drinken, wordt je minder moe ook.
In een aantal landen gewoon campings verplichten dat je elke dag kan aankomen en niet alleen op zaterdag. (veel kan het al wel nu)
Je bent toch echt niet goed bij je pan als je om zaterdag om 3u op een zwarte zaterdag naar je bestemming rijd 1200km verder.
Dan moet je echt eens rustig op de bank gaan zitten nadenken waar je in hemelsnaam mee bezig bent.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6919
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Mooi betoog en dito visie (of die klopt laat ik in het midden).
Maar ‘simpel’ is blijkbaar niet zo simpel…. Want tot nu toe laat ook maar enige actie richting ‘simpel’ op zich wachten. En zoals het er naar uitziet (en wanneer je de netwerkbeheerders hoort) gaat dat ook echt nog wel ‘even’ duren.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2760
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Technisch zaken in orde maken lijkt idd te doen, op de grote infrastructuur op korte termijn na dan. Zoals teebee al aangeeft.
Maar mensen zijn kuddedieren en veranderingen zijn lastig.

De mens heeft met de hedendaagse techniek al zoveel keuzemogelijkheden, dat kan een deel ook gewoon niet bijhouden.
En dus is het dan de vraag of technische inrichting ook opvolging gaat krijgen in het gedrag van mensen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Gewoon PHEV's ontwerken die 70-90 km op de accu rijden.
Kan gewoon in 1 nachtje volgeladen worden met ±2 kw.
Kan het stroomnet prima aan in de huidige staat meen ik, moeten we wel uets bedenken voor de laadpalen .
Met zo'n auto kan ik 330 dagen per jaar met nul uitstoot rondrijden.
Een heeeeel groot gedeelte medelanders ook.
Voorlopig zou ik alleen een EV kopen als ik als 2de auto een geschikte groote ICE op de oprit hebt staan voor de vakanties.
De PHEV kan beide prima aan inclusief een leuke caravan trekken.
Maar dat kan een kia ev6, xc40, etc… ook om een paar voorbeelden re geven

Eric
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 910
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Grote infra is een probleem, absoluut en zeker in bv de maand december waarin een zonnepaneel maar 1/15 oplevert van de topmaanden mei en juni. Heb je een gat.
Dan kan je naar windenergie, er komen ook steeds betere daglicht panelen.

De overheid neemt wel het besluit alles zakelijk EV vanaf 2025 (of 26). Maar geven geen opdracht het stroomnet aan te passen.
Maar als je het op kleinere schaal beter gaat regelen, hoef je veel minder aan te passen. Maar dat heeft weer met controle te maken. De grote beheerders willen wel controle!

Wij hebben inderdaad een EV als 2de auto en had het gemogen van mijn werkgever had de V60 een hybrid geweest.
Maar die financiële middelen moet je ook wel hebben.

Leuk YT filmpje gezien met de lightyear zero. Als je in bv Spanje woont en gemiddeld 70 km per dag rijdt hoef je hem vanaf begin maart tm eind september niet op te laden.
Alles wordt dan opgewekt met zonne-energie door de panelen in het dak.

Eindelijk een EV concept wat echt klopt. Heel veel EV,s slaan nergens op, maken we een sportauto van of een hoge SUV van meer dan 2 ton.

We verplichten van alles en beginnen nu al over accu's thuis, bizar en onnodig.
Laat je EV die accu zijn, scheelt weer grondstoffen. Volg een opgelegd laadschema en er is niet zoveel aan de hand.
Google weet wel hoe je die info moet vergaren en delen :-).

Het is er allemaal al maar we organiseren het niet............
-V60 B4 7dct R design wit
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Niet iedereen kan naast zijn huis parkeren om de accu van de EV te gebruiken.
Is ook wel een dingetje.
Op de zaak de auto volladen en thuis gebruiken.
Riekt naar diefstal.

Eric
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 910
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Ja met dat probleem denken houd je alles tegen. Lijkt het kabinet wel.

En het is geen probleem, er zit een metertje tussen je hoofd en eventuele zakelijk meter.
Functie toevoegen voor teruglevering, ook weer opgelost.

Dat niet iedereen een oprit heeft klopt, zeker niet meer als straks meer mensen electrisch rijden.
Natuurlijk moet je daar naar kijken, maar je zou je oprit met iemand kunnen delen als je weg bent. In Amsterdam gebeurt dat al.
Ja gedoe, eens. Maar we zullen ons aan moeten passen.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6919
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Hoe meer ik hier lees, hoe meer ik denk…. ‘What if…. Waterstof’….
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 910
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Helemaal eens!
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

teebee schreef: 27.08.2022 - 15:50 Hoe meer ik hier lees, hoe meer ik denk…. ‘What if…. Waterstof’….
Waterstof maken is ook niet zo goedkoop.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 672
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Onze Volvo is bijna 10 jaar oud.
Toen die nog jong was laadde een lege accu ruim 9 kWh
Nu na 10 jaar past er wat minder in de accu.
Laadcapaciteit.jpg
Toen de auto nog jong was lukte het soms 42 km te rijden.
Nu na 10 jaar houdt het bij 30-35 km echt wel op.

Ik ben blij dat we nog steeds veel op stroom rijden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

HeinvdW schreef: 28.10.2023 - 00:22 Onze Volvo is bijna 10 jaar oud.
Toen die nog jong was laadde een lege accu ruim 9 kWh
Nu na 10 jaar past er wat minder in de accu.Laadcapaciteit.jpg
Toen de auto nog jong was lukte het soms 42 km te rijden.
Nu na 10 jaar houdt het bij 30-35 km echt wel op.

Ik ben blij dat we nog steeds veel op stroom rijden.
Ik zie ook dat de range iets terugloopt. Maar ondanks dat de auto ruim 10 jaar oud is en meer dan 2 ton heeft gelopen, vind ik het meevallen. Zeker in vergelijking met de Leaf 24kwh die de achterburen hebben. In vergelijking met onze 500e heeft die last van flinke degradatie.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”