D3 vermogen valt weg

Plaats reactie
Fishman
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 21.10.2018 - 08:24

Hoi,

Gisteren met de XC70 D3 (5 cil) van 2013 van Kroatië naar huis gereden. Dus 1700km in 1 keer. Ik heb een aantal keren gehad dat bij snelheden boven de 130, het vermogen wegvalt. Door in een lagere versnelling te gaan rijden en de snelheid wat te verlagen, komt het vermogen vaak weer terug. Soms doet hij ook uren goed. Is dus een willekeurige storing. Heb geen lampjes of meldingen op het acherm.
Is dit een bekend euvel, of moet ik hem uit laten lezen?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27449
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik zou hem uit laten lezen, het is nu een behoorlijk wilde gok.
Vermoeden zou zijn dat er ergens een maximale druk of temperatuurwaarde is overschreden, maar welke....hopelijk staat dat wel geregistreerd in de computer.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Fishman
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 21.10.2018 - 08:24

Thanks
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4088
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Ik denk aan EGR-klep.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Fishman
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 21.10.2018 - 08:24

Fulaks schreef: 08.06.2022 - 17:56 Ik denk aan EGR-klep.
Daar dacht ik ook aan. Heb ook wel gelezen dat deze geen foutmelding geeft. Opent een egr klep ook bij hogere snelheden? En moet deze weggeschreven, of kan ik de stekker alleen loshalen?
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1217
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Probeer eens wat langer op boven de 2000 toeren te gaan rijden. Dan zou er een regeneratie moeten optreden. Misschien is je roetfilter vol. Maar ik bedenk me net dat je geen melding krijgt. EGR kun je laten uitschrijven, maar doen is het wel handig om te weten hoe het met jouw roetfilter gesteld is.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Fishman
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 21.10.2018 - 08:24

Frits V70 schreef: 08.06.2022 - 21:01 Probeer eens wat langer op boven de 2000 toeren te gaan rijden. Dan zou er een regeneratie moeten optreden. Misschien is je roetfilter vol. Maar ik bedenk me net dat je geen melding krijgt. EGR kun je laten uitschrijven, maar doen is het wel handig om te weten hoe het met jouw roetfilter gesteld is.
gisteren ongeveer 1000km gereden met de cruisecontrol op 150. Laatste 200km, na een korte pauze, nog ateeds storingen. Had al een flesje dpf reiniger in de tank gegooid. Geen idee of dat werkt btw.
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3779
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

egr kun je NIET laten wegschrijven zoals hier beweerd word.
wel kun je hem softwarematig dicht laten zetten.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1217
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Ik zou het roetfilter en de EGR klep laten nakijken. Info over de DPF reiniger: https://www.forte-benelux.com/de-dpf-re ... cht-werkt/

Heb een Saab 9-3 TTID gehad met EGR ellende. Dan werd vanuit een externe computer de regeneratie opgewekt en deden ze een flesje in mijn tank. Heeft bij de Saab niet geholpen. Bleef problemen geven, heb de auto uiteindelijk maar ingeruid bij de garage waar ik hem gekocht had en bij hun een V70 weer gekocht.

Met een D3 verwacht ik eigenlijk geen EGR problemen, tenzij je voor jouw lange rit veel korte stukjes gereden hebt en er weinig regeneratie is geweest en daardoor nu jouw roetfilter vol zit.

Ik zou daarom naar beide laten kijken.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

toppertje schreef: 08.06.2022 - 21:23 egr kun je NIET laten wegschrijven zoals hier beweerd word.
wel kun je hem softwarematig dicht laten zetten.
Tenzij het ding nu al niet goed sluit of juist vast zit. Die softwaretrucjes zijn eigenlijk alleen handig om een goed werkende EGR klep preventief dicht te houden, als het ding mechanisch problemen heeft dan kan de software er ook weinig mee, die stuurt dezelfde motor aan.
Fishman
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 21.10.2018 - 08:24

Dat softwarematig dich zetten kan ik wss zelf wel. Ik zal de klep dan meteen reinigen. Ik las ergens dat je de stekker bij bepaalde modellen gewoon las kan halen zonder dat dit storingen geeft.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27449
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Software matig is iets anders dan een stekker los trekken.
EGR is sowieso een ellendig ding welke hier bij de laatste 3 diesels dicht is gegaan.

Ik betwijfel alleen of de fout in dit geval in de EGR is te zoeken.
Zou hem voor het zekere wel echt eens aan de computer hangen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Fishman
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 21.10.2018 - 08:24

fredhead schreef: 08.06.2022 - 22:36 Software matig is iets anders dan een stekker los trekken.
EGR is sowieso een ellendig ding welke hier bij de laatste 3 diesels dicht is gegaan.

Ik betwijfel alleen of de fout in dit geval in de EGR is te zoeken.
Zou hem voor het zekere wel echt eens aan de computer hangen.
Ik heb tunings apparatuur en een programma om de egr dicht te zetten.
Uitlezen met Vida lukt ook wel, maar dan moet ik die apparatuur weer ff opzoeken.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27449
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dan heb ik niets gezegd! :D
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”