Aankoop V70 2,5t carterventilatie

Plaats reactie
Matgoossens
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 06.06.2022 - 20:53

Hallo allemaal, ik zal me even voorstellen ik ben Mat Goossens nieuw hier op het forum.

Vanwege gezinsuitbreiding zijn wij opzoek naar een andere auto. Al snel kwamen we uit bij een prachtige Volvo V70 2,5t uit 2008 met 250.000 km op de teller.

Gisteren hebben wij en proefrit gemaakt en alles leek in orde. Echter hoorde we een piepend/fluit achtig geluid,toen ik de peilstok eruit trok was het weg. Waarschijnlijk dus iets met de carterventilatie ? De autohandelaar gaf aan dat hij dit zou herstellen.

Nu is mijn vraag kan het kwaad als hier al een tijd mee is gereden? Of is na reparatie weer alles oke ? Ik twijfel of ik de koop moet doorzetten?

Ik hoop dat ik mijn vraag hier goed geplaatst heb?

Mvg Mat
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1855
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Hoi Mat,

Welkom en goede keuze zo’n 2.5T!

V.w.b. je vraag zou je kunnen (laten) controleren of de motor ergens lekt of dat er olie in de koelvloeistof zit.

Van wat ik weet kan een verstopte carterventilatie waar te lang mee wordt doorgereden overdruk veroorzaken waardoor er een keerring uit kan vliegen. Ik dacht de krukaskeerring?

Ik weet niet hoe snel dat gebeurt. Toen wij onze V70 kochten in 2018 was hetzelfde aan de hand. Het fluiten was zelfs tijdens het rijden goed te horen binnen in de auto.
De dealer heeft toen de carterventilatie vervangen (bij de T6 een soort van langwerpige plastic ‘bak’ bovenop het blok) en daarna geen gefluit meer.
Bij de 2.5T is het volgens mij een soort van bakje of potje linksonder het spruitstuk.

Wat je ook nog zou kunnen controleren is of er witte smurrie (zgn. sludge) bovenaan de oliepeilstok zit. Dat kan een indicatie zijn dat ie langer verstopt is en er dus ook al een tijdje mee rondgereden is.

Groet, Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Dat gefluit komt voort uit een gescheurd membraam in je oliefilterhuis (in feite één unit voor zowel je oliefilter, als je carterventilatie). Komt vaker voor.

Het grootste eerste gevaar is inderdaad dat er een keerring uitvliegt. Veiligste is de auto inderdaad zoals Edwin zegt (laten) controleren op olielekkages rond keerringen, als daar uitkomt dat de auto niet lekt, is een nieuw membraam/oliefilterhuis afdoende. Vaak zijn de nokkenas keerringen aan de distributiezijde de eerste slachtoffers, naar mijn ervaring. Voordeel is wel dat je oliesporen vanuit de nokkenassen zo ziet zitten rond die kap en je die kap evt. zelfs even kunt lichten.
Matgoossens
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 06.06.2022 - 20:53

Bedankt heren voor de snelle reactie. Vrijdag of zaterdag ga ik opnieuw een proefrit maken. Ik zal de punten die jullie hebben aangegeven controleren. Nogmaals bedankt!!

Mvg Mat
Matgoossens
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 06.06.2022 - 20:53

De volvo staat inmiddels in de werkplaats bij ons, en indd het membraan in het oliefilterhuis is gescheurd.
Vandaar deze symptomen.
Het huis is besteld en de volvo zal zsm klaar zijn.
Ik laat je wel iets weten.

Dit kreeg ik van de handelaar terug.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”